Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Avslag på AAP, fritt rettsråd?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått avslag på min søknad om AAP og har i den forbindelse noen spørsmål som jeg håper noen kunne hjulpet meg med.

1) Er dette et vedtak etter Folketrygdeloven som utløser klagerett etter lovens §21-12 slik at Rettshjelpsloven §11 annet del punkt 7 kommmer til anvendelse?

2) Hvis ja på 1) Hvordan fungerer dette? Hvem må jeg ta kontakt med/søke til? Har søkt en del rundt på nettet, men finner ikke noe konkret.

(Mitt lokale NAV-kontor kunne ikke hjelpe meg, og sa at dette måtte jeg finne ut selv på internett. Det skurrer litt med min forståelse av Forvaltingsloven §11, men er egentlig litt på siden av det jeg lurer på.)

Setter enormt stor pris på alle hjelpsomme svar:)  


Anonymous poster hash: 57890...116



Anonymous poster hash: 57890...116
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Ja, avslag på søknad om AAP er et vedtak som utløser rett til behovsprøvd fri rettshjelp. Du må ha inntekt og formue under grensene (245k for enslig, 369k samlet for ektefeller/samboere, 100k formue for begge grupper). Du betaler en egenandel på 995 kr med mindre inntektsgrunnlaget er under 100k. 

 

2) Du tar kontakt med en advokat/rettshjelper. Alle advokater og rettshjelpere kan innvilge fri rettshjelp hvis de økonomiske vilkårene er oppfylt. Du kan bruke Advokatforeningens tjeneste AdvokatenHjelperDeg, eller registeret til Tilsynsrådet for advokatvirksomhet. Vær oppmerksom på at klagefrister løper i ferien, og er seks uker fra du mottok vedtaket. 

 

3) Dette er noe NAV-kontoret burde ha veiledet deg om. Som et absolutt minimum skal NAV-kontoret vite at Fylkesmannen er rett instans for spørsmål om regelverket. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...