Gå til innhold

Søke til fallskjermjeger for å komme til KESK


Anbefalte innlegg

Har fått brev om jeg kommer til å bli innkalt til sesjon del 2, mest sannsynlig til neste år. Jeg har lyst til å få en actionfylt førstegangstjeneste, med mye grønn tjeneste. Har da tenkt på KESK, 2. bataljon og panserbataljonen, er dette gode valg? Får man ønske flere plasser på sesjon?

 

I tillegg så har jeg lest at ved høstopptaket til KESK så er det hovedsaklig de som ikke greide opptaket til fallskjermjeger som blir kalt inn hit. Har hørt at fallskjermjeger er ganske mye verre enn alt annet, stemmer dette? Kan det være en mulighet for å prøve seg på fallskjermjeger, for så å falle av for å være sikret en plass i KESK? Har svært lite lyst på et kjedelig år, dersom jeg først skal i militæret så vil jeg gjøre det skikkelig! 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei du har ikke sikret plass i KESK hvis du ikke klarer fallskjermopptaket. 

Klarer du ikke opptaket vil du bli sendt til av avdelingene som har ledig plass. Er du heldig så har KESK plass.

Enten du blir sendt direkte eller må vente på innrykk avhenger.

 

Du får sette opp 3 ønsker på sesjon hvis jeg husker riktig.

 

Fallskjermsjeger går for å være en av tøffeste tjenesten man kan ha i førstegangstjenesten sammen med kystjeger. Det sier vel sitt. 

Lenke til kommentar

Nei du har ikke sikret plass i KESK hvis du ikke klarer fallskjermopptaket.

Klarer du ikke opptaket vil du bli sendt til av avdelingene som har ledig plass. Er du heldig så har KESK plass.

Enten du blir sendt direkte eller må vente på innrykk avhenger.

 

Du får sette opp 3 ønsker på sesjon hvis jeg husker riktig.

 

Fallskjermsjeger går for å være en av tøffeste tjenesten man kan ha i førstegangstjenesten sammen med kystjeger. Det sier vel sitt.

Takk for svar! Da er det vel bare å gjøre det så godt som mulig på sesjon for å få førstevalget. Er det fremdeles slik at det er "først til mølla"? Slik at de som er inne til sesjon først også får velge først, og jeg dermed står i fare for å komme et sted jeg ikke ønsker dersom jeg får sen innkallelse? Endret av Trézéguet
Lenke til kommentar

 

 

Takk for svar! Da er det vel bare å gjøre det så godt som mulig på sesjon for å få førstevalget. Er det fremdeles slik at det er "først til mølla"? Slik at de som er inne til sesjon først også får velge først, og jeg dermed står i fare for å komme et sted jeg ikke ønsker dersom jeg får sen innkallelse?

 

 

Det er ingen førstemann i mølla. Forsvaret prøver å plassere folk i henhold til de 3 ønskene som er satt opp. Du får samme valgene som de som hadde sesjon før deg får. Avdelingene har flere innrykk i året, så ikke bry deg så mye om når du har sesjon. For eksempel blir du kalt inn til sesjon i April, men avdelingen du vil til hadde innrykk i Februar. Da kan det hende at du ikke vil få innkallelse før februar neste år.

Men avhenger selvfølgelig hva slags 3 valg du har, og hva som er forsvaret sitt behov.

 

Er det en spesiell tjeneste du ønsker så bør du finne ut fra hvilket innrykk de rekruttere fra. For eksempel hundførere i luftforsvaret velges ut fra de som kommer inn i Januar og Juli.

Endret av toy_man
Lenke til kommentar

Da jeg var inne i ftgj på GSV i 2012, fikk vi mange som falt av fallskjermjegeropptaket sendt til oss, så jeg tror det kan være litt tilfeldig hvor du havner hvis du faller av. Mange av de jeg snakket med sa at de enten ble sendt til GSV eller panserbataljonen. Dette har sikkert flere grunner. Noen av de kan være at du blir sendt der Forsvaret rett og slett trenger folk, eller at NÅR du faller av bestemmer hvor du havner. For eksempel at KESK har innrykk senere enn GSV, og dermed kan det hende du blir sent et annet sted hvis ikke tidspunktet rundt innrykk etc passer. Nå er ikke dette noe jeg er helt sikker på, så jeg anbefaler deg egentlig til å ringe Forsvaret for å høre hva som skjer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du må gjennomføre grovuttaket, deretter hele FSK-rekrutten og dermed komme deg til opptaksuka. Du kan ende opp med å få en plass hos FSK som fallskjermpakker, vakta i FSK eller noe greier ute i Horten. Er du heldig og klarer å være med lenge nok har du en god mulighet å komme til KESK.

Lenke til kommentar

 

 

 

Takk for svar! Da er det vel bare å gjøre det så godt som mulig på sesjon for å få førstevalget. Er det fremdeles slik at det er "først til mølla"? Slik at de som er inne til sesjon først også får velge først, og jeg dermed står i fare for å komme et sted jeg ikke ønsker dersom jeg får sen innkallelse?

 

 

Det er ingen førstemann i mølla. Forsvaret prøver å plassere folk i henhold til de 3 ønskene som er satt opp. Du får samme valgene som de som hadde sesjon før deg får. Avdelingene har flere innrykk i året, så ikke bry deg så mye om når du har sesjon. For eksempel blir du kalt inn til sesjon i April, men avdelingen du vil til hadde innrykk i Februar. Da kan det hende at du ikke vil få innkallelse før februar neste år.

Men avhenger selvfølgelig hva slags 3 valg du har, og hva som er forsvaret sitt behov.

Dette er utdatert informasjon. Det har blitt vanlig å bli direkte plassert i avdeling på sesjon, altså du får vite tjenestested der og da.

Lenke til kommentar

 

 

 

Takk for svar! Da er det vel bare å gjøre det så godt som mulig på sesjon for å få førstevalget. Er det fremdeles slik at det er "først til mølla"? Slik at de som er inne til sesjon først også får velge først, og jeg dermed står i fare for å komme et sted jeg ikke ønsker dersom jeg får sen innkallelse?

 

 

Det er ingen førstemann i mølla. Forsvaret prøver å plassere folk i henhold til de 3 ønskene som er satt opp. Du får samme valgene som de som hadde sesjon før deg får. Avdelingene har flere innrykk i året, så ikke bry deg så mye om når du har sesjon. For eksempel blir du kalt inn til sesjon i April, men avdelingen du vil til hadde innrykk i Februar. Da kan det hende at du ikke vil få innkallelse før februar neste år.

Men avhenger selvfølgelig hva slags 3 valg du har, og hva som er forsvaret sitt behov.

 

Er det en spesiell tjeneste du ønsker så bør du finne ut fra hvilket innrykk de rekruttere fra. For eksempel hundførere i luftforsvaret velges ut fra de som kommer inn i Januar og Juli.

 

Det er faktisk feil. Jeg var på sesjon i november og da kunne de fleste nesten velge hva de ville. Jeg kjenner flere som var på sesjon i mai som ikke fikk avtjene førstegangstjeneste. Til tross for at de er i bedre form enn både meg og noen av de jeg var på sesjon med. 

 

Man bruker ikke å sette opp 3 ønsker, men man får vite hvor man skal med en gang. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...