Gå til innhold

[Løst] Hjemmelading, når er det økonomisk forsvarlig?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er elgjeger, og frøkna mi ønsker å starte opp også. Tenker at jeg ligger på rundt 150 - 200 skudd i året. Så kommer frøkna antagelig til å legge på 100 skudd på dette igjen, kanskje mer. Tror nok terskelen for å skyte vil bli lavere om man har billigere ammunisjon. 

 

Ammunisjonen jeg trener med i dag koster 8 kr skuddet, altså ligger forbruket mitt på rundt 1200 - 1600, og kommer antagelig oppi ca. 2 200 med frøkna involvert. 

 

Jeg tenker utelukkende å drive med lading for trening, og som dere skjønner fra mengden, er det nok ikke presisjon i kula som gjør om man treffer eller ikke :)   

 

Har funnet 3 sett med lading, noen innspill, meninger eller forslag ift. Disse:

 

http://www.jaktdepotet.no/hjemmelading/ladeutstyr/ladesett-og-ladepresser/hornady/hornady-lock-load-classic-kit

 

http://www.jaktdepotet.no/hjemmelading/ladeutstyr/ladesett-og-ladepresser/lee/lee-50th-anniversary-challenger-kit-breech-lock-challenger

 

http://www.jaktdepotet.no/hjemmelading/ladeutstyr/ladesett-og-ladepresser/rcbs/rcbs-supreme-master-kit

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle settene vil lage ammo som både smeller og treffer. Men med det beskjedne volumet dere har er det mye greiere å bite i en stor ladning rimelig treningsammo. Fås ned i fire-fem-seks kroner smellen på tilbud. Kjøp et par tusen stykk, med deres forbruk vil jo det holde i over fem år. Om dere får enda bedre rabatt på høyere kvanta, er det bare å kjøre på. Den spiser ikke noe mat der den ligger. Det er også lavere terskel for å gå ut og skyte når investeringen ligger litt bak i tid. Hvilke(t) kaliber er det snakk om?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

TS. Hvis du skyter så lite og ellers er fornøyd med amunisjonen du bruker, er det vel liten grunn til å lade egen ammo.

 

Kansje heller kjøpe en god 22 LR rifle og bruke den for mengdetrening. Og hvis "frøkna" ikke er erfaren skytter, bør hun like vel skyte noen tusen skudd, for å bli habil. Så noe med "elgrifla" for å bli fortrolig med både våpen og rekyl. Kanskje du trenger noe mer trening selv også. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For det du skisserer så kjøper du LEE sitt sett fra Titan Reloading, det blir billigere enn å kjøpe fra jaktpoteten.
Selv med moms og frakt inkl.

 

 

Det lønner seg å lade selv etter tusen skudd, på generell basis.

 

Hvis ammoen du trener med koster 8kr smellen antar jeg det er Lapua OTM? OG kaliberet 6,5X55?
6,5X55, 308 og 30-06 hylser får man plukke på bane og tennhetter koster ikke rare greiene. 50-55 øre for hver hette.
Krutt koster ikke for mye, en dunk på 3,5kg som varer til 800-1000 skudd avhengig av kaliber ligger på rundt 1800.

En patron kommer da på 4-5 kr.

Fordelen med å lade selv er at du kan fintune ladningene for å finne beste presisjon i di rifle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

LEE har fått en del blandet kritikk, det er visstnok gjort en del valg for å presse pris som viser igjen i kvalitet.

 

Igjen, med ditt beskjedne forbruk er det lite til ingenting å hente på å lade, du sparer litt penger med det er et helt nytt sett med plunder å sette seg inn i. Om dere bruker samme ammo, kjøp en kasse med x antall tusen skudd. Om forbrukstallene dine er riktige vil 3000 skudd holde i ti år. Og det sies også blant mange hjemmeladere at man ikke sparer penger på lading, man bare flytter kostnadene litt rundt i regnskapet når man får en helt ny hobby med masse fristende dingser...

 

Om du derimot ønsker å begynne å plukke med lading for å jage millimetre eller av andre grunner har lyst til å lade for ladingens del, kjør i gang. Men da tror jeg at jeg ville sett mer på "hva ønsker jeg av utstyret" enn på pris...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

LEE sine presser har sett like ut de siste 40 årene. Forskjellen ligger i finish på eksempelvis LEE og RCBS.
Jeg vil nå si at om man mener at en presse må være pent laget så har man ikke all verdens erfaring med verktøy.

Man bruker det som fungerer, og det gjør LEE like godt som konkurrentene til en langt rimeligere pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for responsen!

 

Glemte helt kalibret, det er .308 jeg skyter med på jakt, bruker Seller & Bellot til trening. 

 

Ser det er litt varierende respons på om det lønner seg eller ikke, men som ble nevnt her trenger vi nok begge mengde trening, så satser på å trappe opp skytinga en del. Tror kanskje det kan være lurt som en skrev med å kjøpe .22 og holde på med det for å få rimeligere mengdetrening!

 

Et veldig godt poeng med at dette nok drar på seg over tid, da man begynner å skjønne hva som er godt og dårlig og "må" invistere i nytt utstyr. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorvidt det lønner seg å kjøpe en .22 kan også diskuteres, det er jo enda en utgift til våpen og søknad (og kanskje kikkert og annet dill). Det som vil gi deg mest skytetrening for pengene, er å melde seg inn som fersking i det lokale skytterlaget der du bor. Du får låne våpen, betaler en liten slant for ammo og banebruk, og har en dunge folk rundt deg som virkelig kan å skyte. Om du får litt håndspåleggende korrigering fra noen som vet hva de snakker om, kan det fort være like effektivt for skytingen din som en hel kasse med ammo brukt på prøving og feiling.

 

Men der er jo mye morsommere å ha flere ting i skapet og på benken. Bare ikke lur deg selv til å tro at det er for å spare penger. Slike tanker blir hemmende på sikt ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorvidt det lønner seg å kjøpe en .22 kan også diskuteres, det er jo enda en utgift til våpen og søknad (og kanskje kikkert og annet dill).

Nå må ikke du gjøre det værre, enn det er da. :) En får trent det en trenger, med en god brukt salong rifle. Kikkert trenger en ikke hvis øynene er gode. Det er siktebilde, avtrekk og kordinasjon av dette, som er viktig. Det kunne TS også gjort med en pistol. Samme prisnipp. Men så kommer annen trening, som div. aktuelle stillinger.

 

Så en brukt 22 LR rifle behøver ikke å koste mer enn 1500 - 2000 kr. Gamle Brno mod 2 rifler, o.l. duger. Og skal en ikke skyte på lengere avstand enn 50m, holder de billigste kikkerter uten zom. Samme ved skyting på 100m, for vanlig jakt bruk. De får en vel for ca 2 -2,5 tusen. Og brukbar 22 LR ammo koster 0,5 - 0,6 kr/skudd. 

Endret av Friluftskar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jøssda, man kan få til mye rart med riktig valg av våpen og slikt. Jeg leste mellom linjene til TS at interessen kanskje først og fremst ligger på jakten og ikke på skytingen, og da kan det fort være verdt litt ekstra penger å slippe bryet med å lære seg å lade (trygt!), og å ha masse nye greier i hus som fort kan ende opp med å samle støv fordi det var for mye plunder og heft.

 

Men jeg vil fremdeles påstå at om oppgaven er "bli best mulig skytter for storviltjakt innenfor hundre meter, for minst mulig penger", så er svaret DFS 22lr med lånt våpen for å lære presisjonsskyting, og så kanskje femti skudd til storviltbørsa for tilvenning rett før jakta. Du trenger tross alt ikke være så ekstremt god til å skyte for å putte kula i maskinrommet på en elg på vanlig norsk storvilt-i-skogen-hold (~40m). Og møter man opp på en fire-fem treninger så har man allerede hatt mange flere treningsskudd enn mange elgjegere...

 

Om oppgaven er "tja, skyting og våpen er jo litt festlig, og lading virker interessant" så er det like greit å droppe "for minst mulig penger". Man ender opp med en hemmende faktor som fører til bomkjøp og frustrasjon.

Det koker egentlig ned til hva som er de egentlige motivasjonene til TS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man får en god kikkert med justerbar forstørring til 900 kroner: https://www.xxl.no/bsa-kikkertsikte-optics-3-9x40-essencial/p/1043616_1_style

Jeg har den på en CZ455 og den har overraska VELDIG! Jeg har prøvd og eid det meste av optikk fra Tasco til Hensoldt og denne fra BSA kommer midt mellom alt. Den har mildot retikkel som stemmer med klikkene på maks forstørring. Og optisk er den absolutt ikke så gal.
Det har falt 52 kråker, 4 ravn, og 4 rever for den fra januar i år.

En BRNO MOD 2 er som skrevet over her en meget potent .22LR

Jeg bygde en for langholdstrening og skjøt konsekvente treff på 350 meter på 20cm X 20cm plater.
Foh ikke med nevnte kikkert, men en engelskprodusert kikkert for langhold til 2500 kroner. Falcon optics 4-14x44 MIL/MIL FFP.

 

Men der er jo mye morsommere å ha flere ting i skapet og på benken. Bare ikke lur deg selv til å tro at det er for å spare penger. Slike tanker blir hemmende på sikt  ;)

 

Hahahahaaha, dette er så sant som sagt. Men de tankene er ikke hemmende på sikt, man kan ikke ha for mye våpen og jaktutstyr :D

Endret av Dufen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tjeh, om man lar innkjøpene bli dratt i "edruelig" retning av at man skal spare penger, så er min erfaring at man ender opp med mannskit som hverken gjør det du vil eller har noen reell videresalgsverdi.

Da er det bedre å klemme på litt ekstra, så slipper man å gremme seg over bomkjøpet flere år etterpå :ph34r:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tjeh, om man lar innkjøpene bli dratt i "edruelig" retning av at man skal spare penger, så er min erfaring at man ender opp med mannskit som hverken gjør det du vil eller har noen reell videresalgsverdi.

 

Så med deg, er det enten eller? :) Formålet her, er nok en rimelig løsning.

 

Salgsverdi! Å kjøpe et brukt våpen som en ikke er helt fornøyd, med kan selges for omtrent samme beløp. Men kjøper en annerkjente brukte våpen, er det ikke store sjansen for å bli skuffet. Vet da om flere som er blitt skuffet etter kjøp av nye våpen også. Og da "koster" det penger å bytte våpen. Så det er aldri noe garranti, hvis en ikke skal "høyt" opp i pris. Tror ikke det er aktuelt her.

 

Ditt råd om å låne våpen hos DSF, er ikke noe jeg ville gjort. For noen prøveskudd ok, ellers ikke. Normalt får en låne forskjellige våpen og da med forskjellige avtrekk hver gang. Og DET er i alle fall ikke gunstig, for en antatt nybegynner som "frøkna".

 

TS har vel sett din mening og han har fått andre råd. Da er det vel opp til han hva han gjør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mye respons her, skjønner jeg ikke henger nok med til å svare fort nok! 

 

Om oppgaven er "tja, skyting og våpen er jo litt festlig, og lading virker interessant" så er det like greit å droppe "for minst mulig penger". Man ender opp med en hemmende faktor som fører til bomkjøp og frustrasjon.

Det koker egentlig ned til hva som er de egentlige motivasjonene til TS.

 

Kan svare mer rundt dette, og gi mer kjøtt på beina. For min del har jeg holdt på med konkurranseskyting, men dro egentlig aldri så mye på jakt. Det har nå endret seg helt, og jeg går mer på jakt. Ser det står skrevet 40m hold, det er veldig relativt til hvor man er i landet man er. I området jeg jager (Nord-Norge) gir terrenget og sikten mulighet til nesten det uendelige, og det er mer vanlig å skyte på 100m+, selv fra post. 

 

Motivasjonen er jo i bunn og grunn å drive med trygg jakt, så man kan diskutere hvorvidt det er nødvendig å legge ned titusenvis av kroner i det, men som nevnt, frøkna er helt fersk og jeg ønsker å bli bedre. 

 

 

Hvorvidt det lønner seg å kjøpe en .22 kan også diskuteres, det er jo enda en utgift til våpen og søknad (og kanskje kikkert og annet dill).

Nå må ikke du gjøre det værre, enn det er da. :) En får trent det en trenger, med en god brukt salong rifle. Kikkert trenger en ikke hvis øynene er gode. Det er siktebilde, avtrekk og kordinasjon av dette, som er viktig. Det kunne TS også gjort med en pistol. Samme prisnipp. Men så kommer annen trening, som div. aktuelle stillinger.

 

Så en brukt 22 LR rifle behøver ikke å koste mer enn 1500 - 2000 kr. Gamle Brno mod 2 rifler, o.l. duger. Og skal en ikke skyte på lengere avstand enn 50m, holder de billigste kikkerter uten zom. Samme ved skyting på 100m, for vanlig jakt bruk. De får en vel for ca 2 -2,5 tusen. Og brukbar 22 LR ammo koster 0,5 - 0,6 kr/skudd. 

 

 

Ser diskusjonen kommer opp her rundt .22. Det er jo ikke dumt i det hele tatt, men hva mener folket rundt det som blir nevnt her med forskjellig avtrekk, vekt osv. Som man da får mellom de 2 kalibrene/riflene? Så klart skader det jo ikke, det er jo mye læring uansett. Men om man veier kost/nytte, så er jo så klart det beste å trene med det man skal bruke, men på bekostning av pris (Over tid). 

Lenke til kommentar

Det er faktisk slik at skyting med .22 gir deg mye læring som du ikke nødvendigvis får med grovkaliber. Luftgevær (pcp, ikke fjær) er enda bedre i så måte. Den kraftige (relativt) rekylen i en .308 kan gjemme ganske mange småfeil som blir mye lettere å oppdage, og dermed fikse, om man skyter med våpen så og si uten rekyl. Er man en god luftgevær-, pistol- eller 22lr-skytter, blir man nesten automagisk en god jaktskytter.

 

40m er visstnok den vanligste avstanden elg skytes på, men det er jo naturligvis på grunn av skogene på østlandet. Nordpå er det som du sier et noget mer åpent lende mange steder.

 

Dersom motivasjonen er å bli best mulig jaktskytter, mener jeg man får mest for pengene gjennom 22lr-skyting i DFS. Aller billigst blir det naturligvis om man låner våpen i skytterlaget, men det er ofte bedre å skyte med våpen som man eier selv og kan tilpasse til egen kropp og preferanse. Det er her jeg mener man skal lukke øynene litt (ikke nødvendigvis mye) for pengebesparelsene, siden man ofte må opp på en viss pristerskel for å få et resultat man er fornøyd med. Så lenge kravspesifikasjonen får veie tyngre enn gjerrigheten er dette sjelden et problem. Ikke slik at man MÅ blø mange tusenlapper samme hva, men om den varen du egentlig tror er best til formålet er innenfor økonomisk rekkevidde, er det like greit å ta den i stedet for den som er litt billigere og mye dårligere. Du kommer nemlig ofte til å gå for den dyrere etterpå likevel, og da ble det jo kanskje nesten dobbelt så dyrt...

 

For konkrete anbefalinger av utstyr tror jeg jeg vil anbefale kammeret.no, mange flere år med erfaring som svarer der enn her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

Ser diskusjonen kommer opp her rundt .22. Det er jo ikke dumt i det hele tatt, men hva mener folket rundt det som blir nevnt her med forskjellig avtrekk, vekt osv. Som man da får mellom de 2 kalibrene/riflene? Så klart skader det jo ikke, det er jo mye læring uansett. Men om man veier kost/nytte, så er jo så klart det beste å trene med det man skal bruke, men på bekostning av pris (Over tid). 

Det er i første rekke nybegynnere (og i opplæringsfasen), at jeg mener det er viktig å forholde seg til et våpen og et avtrekk, for innlæring av gode avtrekk. Så det er grunn til, at jeg er motstander av opplæring via div. utlånsvåpen. Som tidligere konkuranseskytter, burde du vite litt om dette selv. Når en begynner å beherske gode avtrekk med et våpen, er det ikke noe problem å få gode skudd med andre våpen, som har gode og rene avtrekk.

 

Mulig det er best å skyte noen tusen skudd med storvilt rifla, regelmessig og fordelt over hele året.  :) Men da blir det dyrt, både løpsslitasje og store amo kostnader. Det gode rifleskyttere gjør, er at de skyter noen tusen 22 LR skudd/pr år, som trening. (Samme kan gjøres med gode luftvåpen). Og så blir det x-antall hundre skudd (enkelte skyter også mer enn et tusen) med grovkaliber, for å holde det (vekt, rekyl, o.l.) vedlike. Når jeg anbefalte 22 LR, så var det flere grunner til det. Dels antok jeg at "frøkna" var nybegynner og da trengs det mange regelmessige skudd for opplæring. Dels fordi ammo er billig og med brukt våpen, så koster det ikke "all verden". Og til slutt, som jeger får en ofte bruk for en småvilt- og skadedyrs rifle.

 

Ellers er jeg enig i, det meste Carpe Dam skrev i innlegg #15. Og jeg kan også anbefale Kammeret. 

Endret av Friluftskar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

22LR er uvurderlig som treningsmiddel.

Det er det kaliberet forutenom luftrifler med lengst løpstid for kula. Skytterfeil vises dermed i langt større grad enn på større kalibre.

Jeg skyter 22LR hver dag og større kalibre minst en gang i uka.

Det er nødvendig og gevinsten er at jeg sjeldent bommer på jakt. De gangene jeg bommer er fra båt på sel, har tilgode å bomme på skudd på land om jeg har en liggende skytestilling eller godt anlegg.

Nå er det slik at TS jakter elg, sørpå om jeg forsto rett? Å skyte elg på 50 meter må man være blind for ikke å klare så jeg vil kanskje snu mitt råd til å bare trene et par ganger i måneden for å få skytinga jevnt fordelt over året og for å bli vant med rekylen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjempe gode poenger ang. .22 her! Er helt enig i det som ble sagt i innlegg #15, man skjuler mye skavanker bak kartigere kalibre enn mindre. 

 

I tillegg trenger man ikke å dra avgårde med det råeste .22 kaliber riflene som finnes. 

 

Mye gode innspill og god diskusjon! Takk for hjelpen! 

 

Hvis noen har spesiell interesse i å anbefale noen gode rifler, så gjerne fyr løs, men tror også tipset om kammeret.no er smart

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...