Gå til innhold

win2k winXP


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke helt hva du spør om fullt ut.... men

 

Dersom du har 2 OS så må du installere programmene på begge pga. at installasjonen legger inn systemfiler og registerinstillinger til programmet. Derfor vil det ikke fungerer uten problemer dersom du startet det i et annet OS.

 

Dersom du har tenkt å slette XP, bør du kanskje velge oppgradere istede. Da slipper du å installere alt igjen. Men oppgradering byr egentlig bare på problemer, derfor er det best å ta en ren installasjon av XP.

Lenke til kommentar

jeg har min egen måte å gjøre ting på da jeg har dualboot Windows 2000 og Windows XP selv også. det jeg gjorde var å opprette 4 partisjoner, (ja, sammen med de 8 andre) men iallefall. har Windows 2000 PRO på C: og Windows XP PRO på D: det jeg gjør når jeg skal installere Program er at jeg legger Windows 2000 Progs på en partisjon og Windows XP Program på en annen partisjon. bruker aldri å installere Programmene mine på samme partisjon som jeg har OS`ene mine.

Lenke til kommentar
hmm

jeg har tenkt å bruke win2k fremover .Er det noen måte man kan slette winXp ordentlig(ikke bare trykk slett på filen)

Dersom du skal fjerne XP er det bare å gå inn i Win'2k og slette følgende mapper i partisjonen du har installert XP (ikke slett noe i fra roten av partisjonen!):

 

- documents and settings

- program files

- windows

 

Deretter går du til:

kontrollpanelet-->system-->avansert

Der velger du oppstart og gjennoppretting

 

Da kan du velge edit. Da får du omtrent denne oversikten:

 

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /FASTDETECT

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Windows 2000" /FASTDETECT

 

 

- Da kan du bare slette den settningen som er for XP, dvs:

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /FASTDETECT

 

- Og setter windows 2000 som default

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Windows 2000" /FASTDETECT

 

Da skal den være omtrent slik ut:

 

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows 2000" /FASTDETECT

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows 2000" /FASTDETECT

 

Det skulle fjerne XP i fra systemet.

Lenke til kommentar
Det skulle fjerne XP i fra systemet.

... ja, men dersom han allerede HAR 2 OS og de begge er samme spåk (engelsk for ditt eksempel) vil mye vital info og oppsett forsvinne i den prosessen... kan bli sølete.

booten vil bli ren og pen som du viser til, men program files og doc&settings vil bli kaos og kreve reinstall allikevel... det samme vil gjelde alle installerte programmer.... dette er jo da ikke tilfelle dersom win2K er norsk og XP er engelsk, da vil det meste være enkelt og fryd og gammen... :)

Lenke til kommentar
Det skulle fjerne XP i fra systemet.

... ja, men dersom han allerede HAR 2 OS og de begge er samme spåk (engelsk for ditt eksempel) vil mye vital info og oppsett forsvinne i den prosessen... kan bli sølete.

booten vil bli ren og pen som du viser til, men program files og doc&settings vil bli kaos og kreve reinstall allikevel... det samme vil gjelde alle installerte programmer.... dette er jo da ikke tilfelle dersom win2K er norsk og XP er engelsk, da vil det meste være enkelt og fryd og gammen... :)

Ja, den guiden jeg skrev er for de som har installert på 2 FORSKJELLIGE partisjoner... Burde kanskje skrive en advarsel :p:

Lenke til kommentar

ok... for å prøve å tenke.... ;)

fra ditt sitat over..

bare for å ha sagt det...jeg ahr 1 120giB upartisjonert

ta f.eks. partition magic og del partisjonen i to

la den ene være backup kopier alt du trenger av doc og progs. en del programmer MÅ du jo alikevel innstallere på nytt i win2K for å få det til å funke bra.

kjør en frisk install av windows 2000 på den første partisjonen og legg så over det du trenger av docs og progs. (som ikke krever re-install av seg selv vel å merke)

ting som f.eks. Adobe PhotoShop VIL måtte reinstalleres (egentlig det meste av programvare må nok det desverre ... (all of our love goes to our GREAT leader Bill Gates.... :scared: ) ... er dette en løsning som kunne funka for deg?

etter tilbakekopieringen kan du seff bruke partition magic og gjøre om hele hardisken til en partisjon igjen (hvis du vil da).

Jeg er som TCi sterk tillhenger av å ha forskjellige OS på forskjellige partisjoner (helst egentlig også fysisk forskjellige disker)

:dribble:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I teorien er det faktisk mulig å bruke samme installasjon av programmet i begge OS... om du eksporterer registry-dataene om installasjonen fra ene OS og importerer i det andre så kan det gå.

 

Det virket (av og til, virker ikke med alle programmer..) iallefall når jeg prøvde det med mitt win98/2k-dualboot-oppsett :yes: heh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...