Gå til innhold

For to år siden fikk du bare 54 000 ekstra for en master. Nå får du mye, mye mer


Anbefalte innlegg

Jeg tror det Audun sikter til er de grunnleggende i f.eks programmering. Selv om vi beveger oss teknologisk/programvaremessig raskt fremover så står vi på skuldrene til kjemper. Sjekk f.eks ut Donald Knuth's The Art of Computer Programming utgitt i 1968.

 

Skolen skal lage ett grunnlag for videre læring og gi deg mulighet til å lære det grunnleggende før du begynner i en jobb. Om skolene lykkes like godt med det er en annen sak.

 

Men før du kommenterer videre vil jeg anbefale å google "Dunning–Kruger effect", ydmykhet når en er ung er ikke dumt.

 

Antar at du sikter til mine innlegg? Jeg er både ung og har hørt mye om Dunning-Kruger effekten. Uansett, så er det jo akkurat dette jeg hinter til. En mastergrad kan umulig dekke alle behov innen IT verden. I mitt tilfelle så har jeg alltid tenkt at man skal være ivrig på å lære selv, og om man er det, så vil skole holde deg tilbake.

 

I hvert IT felt jeg har beveget meg mot (Meste front-end som angularjs, CSS3 animations, Media queries, SEO, Inbound marketing osv.) så har jeg støtt på flere utfordringer daglig i arbeid og dermed lært mens jeg har jobbet. Så hvorfor er ikke dette et godt grunnlag? Når jeg har jobbet, så har jeg vært igjennom det praktiske og teoretiske, samtidig som at jeg har fått betalt for det. Ergo, at jeg har levert noe man kan betale for.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er klart, om man tror en mastergrad er en rekke fag der man lærer seg én og én teknologi og ett og ett språk er det mulig å tro at man blir utdatert uansett sånn at det ikke er noen vits.

 

Jeg er sivilingeniør i data fra NTNU, og vi hadde vel to fag der vi faktisk programmerte for å programmere. Alt annet var generisk fagkunnskap om hvordan man bygger programvare og systemer, samt fysikk, matte etc. Ting som ikke går ut på dato.

 

Når jeg ansetter programmerere spør jeg fint lite om språk. Mye bedre å si ting som "fortell hvordan du tenker om programvarekvalitet". Kan man svare på det kan man uansett kode.

 

Jeg må ha misforstått deg eller vice versa. Her er jeg selvfølgelig helt enig i det du skriver. Men altså, sånn hovedsaklig så er dette hva skoler lærer deg... Selv Ivy League.

 

"I have a close friend who is a former Association for Computing Machinery International Collegiate Programming Contest champion from Stanford. The greatest thing he taught me about his ACM championship days was the importance of understanding what problem you’re trying to solve.

 

You must ask yourself, “Do you even have one?” and “Can you apply the Feynman principle and explain it in a way that others can understand you?”

 

This friend told me that even in the elite schools, students read the prompt to the coding problem only once then immediately code.

 

The year my friend won the championship he learned something: even those from elite schools dove headfirst into complicated problems, with code as their only weapon."

 

Uansett, så mener jeg selv at man skal være ivrig på å lære seg IT for å holde seg oppdatert. Noe som matte og fysikk går jo ikke ut på dato. Men når nye ting blir introdusert, så kan dette vært et STORT skritt. Se Javascript mot Angularjs som et eksempel. Så kanskje man gikk på skole og lærte seg Objective-C, og et år senere kommer Swift. Hva gjør man da? Når man forventer at skolen skal være grunnlaget for livet ditt?

Lenke til kommentar

C til Java er meir ein kulturovergang, ikkje ein faglig overgang. ASM til Java derimot er eit nytt fag.

 

Og AngularJS er verken betre eller meir produktivt enn vanleg Javascript. AngularJS er for dei som vil gjere webutvikling ekstra komplekst fordi dei ikkje ser heilheita og ynskje å ta snarvegar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...