Gå til innhold

Foreldre skal finanserie boligkjøp - Et par spørsmål om refinansering + diverse tips :)


henrikrox

Anbefalte innlegg

Hei

 

Vi har nettopp flyttet fra Stavanger til Trondheim, vi er begge i mellom jobber, og nylig ble det lagt ut et drømmehus som vi er interessert i.

 

Min far har sagt seg villig til å finansiere boligkjøpet med pant i boligen. Vi selv stiller med egenkapital. Huset skal stå i vårt navn.

 

Vi er ikke blit 30 enda, og vi har noen gunstige boliglån ordninger for de som er under 34.

Vi vel senere refinansiere boliglånet, hvordan fungerer dette i praksis? Min far har pant i boligen. Tar vi da å refinansiere akkurat det vi "skylder" han?

Vi vil gjøre dette så fort vi kan. Vil vi da få samme gode betingelsene som om vi skulle kjøpt ny bolig. Den gunstige avtalen gjelder alle huskjøp frem til fylte 34, men vet ikke om det gjelder refinansiering. 

 

Det går vel ikke ann å overføre lånet over til meg bare? Men det er vel ikke noe vi uansett vil går jeg utifra siden min far for en høyere rente på lånet enn vi ville ha fått.

 

Mange spørsmål her, men hvis noen kunne forklart meg hvordan det hele fungerer med at han har pant i vår bolig og hvordan vi refinans fungerer med hensyn på så hadde jeg satt pris på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Refinansiering innebærer at man erstatter ett lån med et annet. I praksis betyr det at dere låner det beløpet dere skylder din far hos en bank, og banken betaler det beløpet til din far mot å få pant i boligen. 

 

Hvorvidt man får samme betingelser på refinansiering av bolig som ved opprinnelig kjøp av boligen kommer an på betingelsene i banken. 

 

Pant i bolig betyr at man har en særrett foran andre kreditorer. Hvis du begynner å misligholde lån og skylde folk penger så vil den som har pant i boligen din ha rett til verdiene som ligger i boligen uten å måtte dele med andre kreditorer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Refinansiering innebærer at man erstatter ett lån med et annet. I praksis betyr det at dere låner det beløpet dere skylder din far hos en bank, og banken betaler det beløpet til din far mot å få pant i boligen.

 

Hvorvidt man får samme betingelser på refinansiering av bolig som ved opprinnelig kjøp av boligen kommer an på betingelsene i banken.

 

Pant i bolig betyr at man har en særrett foran andre kreditorer. Hvis du begynner å misligholde lån og skylde folk penger så vil den som har pant i boligen din ha rett til verdiene som ligger i boligen uten å måtte dele med andre kreditorer.

Tusen takk for svaret. Da forstod jeg mye mer.

 

Ringte nordea i dag. Og jeg kunne refinansiere så mange ganger jeg ville så lenge jeg stilte sikkerhet i egen bolig. Noe som jeg tipper betyr pant i boligen.

 

Og jeg beholdte renten etter fylte 34.

Lenke til kommentar

 

Refinansiering innebærer at man erstatter ett lån med et annet. I praksis betyr det at dere låner det beløpet dere skylder din far hos en bank, og banken betaler det beløpet til din far mot å få pant i boligen.

 

Hvorvidt man får samme betingelser på refinansiering av bolig som ved opprinnelig kjøp av boligen kommer an på betingelsene i banken.

 

Pant i bolig betyr at man har en særrett foran andre kreditorer. Hvis du begynner å misligholde lån og skylde folk penger så vil den som har pant i boligen din ha rett til verdiene som ligger i boligen uten å måtte dele med andre kreditorer.

Tusen takk for svaret. Da forstod jeg mye mer.

 

Ringte nordea i dag. Og jeg kunne refinansiere så mange ganger jeg ville så lenge jeg stilte sikkerhet i egen bolig. Noe som jeg tipper betyr pant i boligen.

 

Og jeg beholdte renten etter fylte 34.

 

Bare husk at det ikke er gratis å refinansiere boliglån, banken kan fort glemme å opplyse om dette. Som minimum skal du vanligvis betale etableringsgebyr. Sjekk tilbud hos flere banker og ta det billigste du finner.I lengden blir laveste rente mye penger når det er snakk om boliglån. Og jo, sikkerhet i bolig = pant i  bolig. 

Lenke til kommentar

Det er vel ett typ ung låner lån som har en noe lavere renter enn ett vanlig boliglån. Veldig fin ordning som gir ett bra rente og gode vilkår uten alt for mye mas og fjas i fra banken. Vanligvis ved ett slikt lån så får du beholde det etter fylte 34 men du får ikke ta opp nye lignende lån etter 34. Ved eventuell tillegsbelåning på det lånet er det hos noen nødvendig å refinansiere. Men ikke refinansier for å refinansiere :-) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...