Gå til innhold

Trafikklærerutdanning


owhb

Anbefalte innlegg

Hei! :)

 

Lurte på om det er noen som har erfaring fra Trafikklærerutdanning ved HiOA eller Nord Universitet/tidligere HINT?

 

Hvordan er samholdet på studie mtp få skoleplasser hvert år?

Hvor gammel var du når du begynte på studiet, og hvor gamle var dine medstudenter?  

Hva slags vanskelighetsgrad er det på studiet? 

 

Hvordan var det å få seg jobb etter endt studier, og hva ca er lønnen som nyutdannet?

 

Takknemlig for svar! :)

Endret av owhb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svogeren min tok trafikklærerutdanninga på HiNT for noen år siden, og jeg studerer selv i Trondheim. Inntrykket jeg har fra han er at samholdet var helt greit - verken mer eller mindre. Han valgte å bo i Trondheim og pendle. Stjørdal er et veldig lite sted med lite som skjer. Av egen erfaring syns jeg Trondheim er en fantastisk by å studere i, med mye som skjer og en haug utvalg du kan bli med på Samfundet, Uka og mye annet.

 

For hans del var det litt aldersspredning. Med tanke på at man må ha hatt lappen i tre år for å komme inn er det jo ingen som er under 21. De fleste var 22-27 år gamle, med noen litt eldre.

 

Studiet er praktisk anlagt, med mye kjøring (iallfall var det den gangen han tok den). Men det er også en del lesing og læring av veitrafikklov og annet. I tillegg har du noen fysikkurs der du skal regne på bremselengder, bevegelsesenergi med mer. Det bør ikke være altfor vanskelig, hvertfall ikke om du har hatt noe realfag fra før.

 

Etter endt studie fikk han jobb ved en av trafikkskolene i Trondheim mens søstra mi gjorde seg ferdig med utdanninga. Da tror jeg lønna var ~350.000-370.000 et sted. Dette er noen år siden nå, så det kan ha forandret seg, det vet jeg ikke. Etter dette året flyttet de sørover igjen til Arendal. Her startet han som selvstendig næringsdrivende og ble med i en "gruppe" av andre selvstendig næringsdrivende som driver kjøreskole under samme navn. Det første året i denne jobben tjente han vesentlig mye mer, men jobbet også veldig mye (bl.a. mange, mange uker med 60-70 arbeidstimer). Det året hadde han ca. tre kvart million i inntekt. Etter dette ble han syk (krystallsyka) og har de siste par åra ikke klart å jobbe like mye. Antagelig hadde han ligget på 450-500 dersom han jobbet fulle, vanlige arbeidsuker.

 

Håper svaret var til hjelp, selv om jeg ikke selv har erfaring med utdanninga. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...