Gå til innhold

Oppgradering Hp probook 6460b?


Anbefalte innlegg

Hei jeg har en gammel skole pc som nå samler støv etter at jeg har fått en ny laptop. Foreldrene mine har en pc fra 2004-05 ish som begynner å bli meget treg. Det jeg planla var å la de overta min laptop. Jeg har selv oppgradert litt på den har en Intel celeron  b810 1.6ghz cpu 10 gig ram og 460gig hardisk. Jeg syns den fungerer greit til surfing allerede. Det jeg lurer på hvis jeg setter inn en ssd og oppgraderer til 16gig ram hvor lenge vil denne pcen holde seg relevant sånn ca? og er det verdt det? har rensa cpuen for støv og ser at den kan byttes på en rimelig enkel måte, men tror ikke det er verdt det kontra en ny "billig" laptop.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk først hvilke prosessorer som er kobpatible med PC-en. Så kan du se etter en billig brukt en på f.eks. eBay. Jeg har funnet laptop-prosessorer ganske billig der tidligere.

 

RAM hadde jeg ikke tenkt på. 10GB burde holde i lange baner.

 

En SSD vil nok være det som hjelper mest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en av få PCer der det virkelig kan være verdt å oppgradere prosessor. Selv prosessoren du har i dag er allerede raskere enn mye av de aller billigste PCene. Så har den i tillegg god byggekvalitet og nok RAM.

 

Men før du begynner med slikt kan det være lurt å advare om ulemper.:

- Den er stor/tung med dårlig skjerm og batteritid.

- Lite, om noe, reklamasjonstid igjen (2 år for bedriftkjøp).

- Mangler maskinvaredekoding av HEVC og andre nye formater - må gjøres av CPU.

- Ikke lengre offisiell støtte for nyeste og kommende Windows-versjoner. Fungerer det så fungerer det, men du kan fort få problemer med manglende/dårlige drivere.

- Rissiko med å kjøpe brukt prosessor

- Rissiko ved montering.

 

Ifølge servicemanualen er den blitt levert med opp til i7-2620M. Det kan hende den takler andre socket G2 prosessorer enn de som er nevnt, men forsikre deg om at de ikke er nyere enn en du vet er støttet med tanke på BIOS-støtte. Quad-core ville jeg styrt unne fordi det er stor sjanse for utilstrekkelig kjøling eller andre kompabilitetsproblemer. Foreslår at du går for den beste du finner under tollgrensa. Ser ut til at det er i5-2520/2540 avhengig av hvor tett opp mot tollgrensa du tørr gå.

 

Det skader heller ikke å vente litt med å oppgradere. PCen er såpass ny at prisen for brukte CPUer er fortsatt på vei nedover. Om du oppgraderer er det viktig at du har noe egnet til å rense CPU og kjøler, og selvfølgelig ny termisk pasta.

 

Selv oppgraderte jeg min gamle skolePC fra 1,6GHz Celeron (Merom) til 2,5GHz Core 2 duo (Penrym) for 150kr. Sammen med ekstra RAM og en raskere harddisk føltes det som en helt ny PC.

 

Edit: Som sagt vil nok SSD hjelpe vel så mye. Men det kan ikke helt sammenlignes fordi det hjelper på forskjellige områder.

Endret av Kongeskipet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...