Gå til innhold

Bruker dere offentlige trådløse nett? Tør dere virkelig det?


Gjest medlem-329093

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-329093

Jeg har begynt å bli litt mer kritisk til min bruk av offentlige wifi nettverk, det være seg på tog, buss, hotell, spisested etc... Kan folk med "packet sniffer" programvare se hva man gjør på de nettverkene? Jeg har i alle fall tenkt seriøst på å heller oppgradere mobilabonnementet mitt og få større datapakke i stedet for å bruke trådløse nett utenfor hjemmet. Noen flere som tenker det samme?

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-329093

Ok. Jeg har et par kontoer på sosiale media, men bruker dem aldri lenger.

 

Men bruker en skytjeneste, til å laste opp og synkronisere bilder og dokumenter. Men jeg har ikke noen hemmelige bilder eller dokumenter da :) er mer bekymret for at folk får tak i kortinformasjonen min. Har lagt inn kredittkort med lav grense (10 000 kr. kreditt) på de tjenestene som det ikke finnes gavekort til, og kjører gavekort på resten, vil ikke ha bankkortinformasjonen min liggende hos gud og hvermann.

 

Men fant ut at jeg brukte ca. 2GB på wifi på mobilen på den forrige måneden, ganske jevnt bruk hver dag, og en GB på mobilt bredbånd... så da holder det vel med 3GB på abonnementet... eller 5 for å overdrive og være på den sikre siden?

 

Men jeg venter i spenning på hva Banzai kommer med snart... eller om andre kommer med rimelige datapakker og VoLTE...

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Kredittkortinformasjon er ikke det verste å få på avveie, siden tapet i stor grad erstattes av banken.

 

Men angående sniffing: Utgangspunktet er jo at all trådløs trafikk innen rekkevidde kan sniffes. Hvorvidt man kan forstå noe av det er en helt annen ting. Du bør ta utgangspunkt i at nettverket er så usikkert som det kan få blitt, med både aktive og passive angripere, og beskytte deg ut fra det. Gode tiltak vil være å ha et oppdatert system, som ikke deler ressurser med resten av nettverket – og at du er bevisst på å benytte kryptert forbindelse mot sensitive tjenester, og gjerne kombinere det med en VPN-tjeneste du stoler på (f.eks. fra arbeidsgiver).

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Ok. 

 

Jeg vet ikke om jeg stoler så veldig på min VPN, bruker Private Internet Access (PIA). Noen som vet om de er seriøse? Bare plukket dem ut ifra plattformstøtte (Windows, Android og Linux)...

Lenke til kommentar

Ok. 

 

Jeg vet ikke om jeg stoler så veldig på min VPN, bruker Private Internet Access (PIA). Noen som vet om de er seriøse? Bare plukket dem ut ifra plattformstøtte (Windows, Android og Linux)...

 

PIA markedsfører seg mot privatpersoner, og bruker særlig anonymitet som argument. VPN er i utgangspunktet ikke laget for anonymitet, så det finnes bedre teknologier for akkurat det. Så er det heller ikke anonymitet som er det du trenger i dette tilfellet, men heller en kryptert tunnel til et nettverk du stoler på. PIA har servere hos mange ulike leverandører rundt om i verden, som innebærer at du ikke bare må stole på PIA men også leverandøren (datasenteret) av den serveren du til en hver tid bruker. Trafikken din kommer ut fra deres nett, som kan være et helt annet sted enn Norge med en helt annen lovgiving, så det er vanskelig å gi et godt svar på om dette er noe du bør stole på. Det kommer igjen an på bruksområdet, og du må gjøre din egen risikovurdering her. Merk at ved bruk av en utenlandsk VPN-tjeneste mot norske tjenester, vil trafikken din – også om vi bare ser på den som går ukryptert – vanligvis ta veien gjennom flere ulike aktører på Internett enn om du hadde sittet hjemme i din egen stue uten VPN, slik at du må stole på flere aktører. Det beste er å benytte ende-til-ende-kryptering for det som er sensitivt, og da spiller det mindre rolle om trafikken går gjennom VPN eller ikke (så lenge anonymitet ikke er en faktor).

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Da har du jo i det minste nett så og si overalt med 5gb.

Ja, skulle tro det... ihvertfall hvis jeg kun bruker mobilen til internett... men når jeg så på forbruket på laptopen min så ligger det på 21 GB i måneden... Så er litt usikker...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...