Gå til innhold

[Løst] Er i lære. Hva må jeg igjennom for å få fagbrev?


Anbefalte innlegg

Jeg er lærling i IKT-servicefag. Jeg har nesten ferdig med første året, så har jeg et år igjen.

Min situasjon, er litt spesiell.

 

Jeg er 99% av dagene, hos et annet firma, som IT-support. Tingen er at det kan gå mange dager, uten at jeg får en eneste jobb oppgave :ohmy:

 

Dette er veldig fint for meg, siden jeg holder på å ta påbygg som privatist, og får masse tid til det... Men jeg lurer på om det er noe obligatorisk jeg skal igjennom under læretiden, for å få fagbrevet i boks.

 

EDIT: Kan legge til at den avdelingen jeg hører til, drar mye ut på oppdrag, og setter opp wifi, og har pc-utrullinger og mye sånt da. Det er også andre avdelinger i bedriften, sånn som helpdesk...

Noe krav til at jeg er med på noe sånt?

Endret av Voxwill
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal få en tilpasset fagprøve som blir lagt opp til hva du har gjort som lærling..  Dette blir laget i samarbeid med lærlingestedet og faglæreren/skolen når den tid kommer..  Ellers er det ingen spessielle krav til hva du gjør som lærling..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Du skal få en tilpasset fagprøve som blir lagt opp til hva du har gjort som lærling..  Dette blir laget i samarbeid med lærlingestedet og faglæreren/skolen når den tid kommer..  Ellers er det ingen spessielle krav til hva du gjør som lærling..

Ok, takker for svar så kjapt.

-Jobben jeg har her, går egentlig under brukerstøtte. Sånn at hvis de ikke får nett eller noe, så går jeg rundt og hjelper de, eller hvis de trenger noe, som en større skjerm eller et headsett, leverer jeg det.

Vil det si at fagprøven, kan være f.eks at noen har prøvd å logget inn for mange ganger, og fått opp BitLocker, så må jeg finne den? eller resette passord og sånt?

Prøven er vel kanskje litt større enn det?

Lenke til kommentar

 

Du skal få en tilpasset fagprøve som blir lagt opp til hva du har gjort som lærling..  Dette blir laget i samarbeid med lærlingestedet og faglæreren/skolen når den tid kommer..  Ellers er det ingen spessielle krav til hva du gjør som lærling..

Ok, takker for svar så kjapt.

-Jobben jeg har her, går egentlig under brukerstøtte. Sånn at hvis de ikke får nett eller noe, så går jeg rundt og hjelper de, eller hvis de trenger noe, som en større skjerm eller et headsett, leverer jeg det.

Vil det si at fagprøven, kan være f.eks at noen har prøvd å logget inn for mange ganger, og fått opp BitLocker, så må jeg finne den? eller resette passord og sånt?

Prøven er vel kanskje litt større enn det?

 

Fagprøven går som regel over flere dager (som regel 5) hvor du jobber selvstendig uten tilsyn...  Du vil få flere konkrete oppgaver du må løse, noe av innholdet vil trolig være noe du gikk gjennom på selve skolen.. Sette opp ett nettverk med flere maskiner og brukere hvor eksempelvis printere skal fungere på alle brukere er ikke en uvanlig oppgave..

 

Her er ett eksempel: Fagprøve

 

Men i all utgangspunkt skal prøven være tilrettelagt det du har gjort på bedriften du har lærlingetiden din...

Lenke til kommentar

 

 

Du skal få en tilpasset fagprøve som blir lagt opp til hva du har gjort som lærling..  Dette blir laget i samarbeid med lærlingestedet og faglæreren/skolen når den tid kommer..  Ellers er det ingen spessielle krav til hva du gjør som lærling..

Ok, takker for svar så kjapt.

-Jobben jeg har her, går egentlig under brukerstøtte. Sånn at hvis de ikke får nett eller noe, så går jeg rundt og hjelper de, eller hvis de trenger noe, som en større skjerm eller et headsett, leverer jeg det.

Vil det si at fagprøven, kan være f.eks at noen har prøvd å logget inn for mange ganger, og fått opp BitLocker, så må jeg finne den? eller resette passord og sånt?

Prøven er vel kanskje litt større enn det?

 

Fagprøven går som regel over flere dager (som regel 5) hvor du jobber selvstendig uten tilsyn...  Du vil få flere konkrete oppgaver du må løse, noe av innholdet vil trolig være noe du gikk gjennom på selve skolen.. Sette opp ett nettverk med flere maskiner og brukere hvor eksempelvis printere skal fungere på alle brukere er ikke en uvanlig oppgave..

 

Her er ett eksempel: Fagprøve

 

Men i all utgangspunkt skal prøven være tilrettelagt det du har gjort på bedriften du har lærlingetiden din...

 

 

OK. Da har jeg fått svar på det jeg lurte på. Takk skal du ha :)

Lenke til kommentar

Når jeg var oppe til fagbrev fikk vi alle 1 del av oppgaven som var individuell, og 1 del av oppgaven som var felles. Fellesdelen var at vi skulle lage ett kurs for en ny lærling og gi han en innføring i bedriften.

 

Min del var hvertfall å sette opp en terminalserver, en fil/print server, og en domenekontroller som skulle konfigureres med GPO. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...