Gå til innhold

Hjelp til valg av 1Gbit PoE switch


Anbefalte innlegg

Hei!
 

Har etter hvert gått tom for tilgjengelige porter for å koble til diverse utstyr til nettverket mitt og er på jakt etter en erstatning. Har søkt å lest en god del om diverse utstyr, men synes det blir vanskelig å skille de fra hverandre, så jeg håper noen her har noen gode tips/råd til meg!

 

Tenker å samle alle tilkoblinger i samme switch (rack monterbar, så jeg kan få ryddet litt i rottereiret av switcher og kabler), om jeg ikke får kommentarer her som vil fraråde meg til dette. Det jeg for å opprettholde det jeg har per i dag er:

  • 100/1000 Mbit porter
  • PoE (gjerne PoE+ som produsentene skriver så fint om)
  • ≥28 porter
  • Port-trunking

Det hadde også vært gøy om det finnes noen switcher som dekker mine krav og også har mulighet for tilkobling av et 10Gbit grensesnitt, da NAS'en allerede har dette.

 

Har egentlig ikke noe spesielt budsjett, men håpet hadde vært å finne balansen mellom innfridde forventninger/krav uten å bli helt ruinert.

 

Har sett litt på følgende to:

 

ZyXEL GS1920-48HP

http://www.zyxel.com/no/no/products_services/gs1920_series.shtml?t=p

+ Dekker alle mine krav

+ Lavere strømforbruk (da selvsagt sett bort i fra PoE), 37,8 W

+ Godkjent støynivå (43,6 dB)

- Har ikke muligheten for 10Gbit (så vidt jeg kan se, selv om den står under kategorien 10GbE på ZyXEL sine sider...)

 

Linksys LGS552P-EU

http://www.linksys.com/no/p/P-LGS552P/

+ Dekker alle mine krav

+ 10Gbit

- Pris, litt dyrere

- Litt høyere strømforbruk (da selvsagt sett bort i fra PoE), 66,6 W

- Støynivå ikke oppgitt i datablad

 

 

Det jeg håper noen av dere kan hjelpe meg med er:

  • Erfaringer med nevnte (eller lignende) switcher, både gode/dårlige (kanskje om Linksys/ZyXEL generelt?)
  • Tilbakemeldinger om informasjon jeg bør sjekke opp / sette meg mer inn i
  • Råd om andre switcher som kan dekke mine behov
  • Generelle tips/råd

//IB

Endret av IBTB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker Ubiquiti Edgeswitch 16poe selv, og er veldig fornøyd med den. Har ikke erfaring på de svitsjene du ser på da. 

 

Er det 802.3at og 802.3af du trenger, eller 24V passive også?

Hvor mange watt trenger du?

 

Ubiquiti Edgeswitch 48port poe 750W koster 8000, er et bra alternativ. Har 2 stk sfp+ porter (10Gbit).

https://www.proshop.no/Switch/EdgeSwitch-48-750W/2455228?utm_source=tekno&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Lenke til kommentar

Det var et ukjent merke for min del.

 

Jeg trenger kun at/af på PoE-biten (intercom og noen IP-kamera), og jeg regner med at jeg maks trenger 100-200 W.

 

Den blir egentlig helt lik den Linksys'en (små forskjeller i speccs) både når det kommer til mine krav og pris, så om det er en god grunn til å velge Ubiquiti sin vil jeg gjerne høre hvorfor. :)

 

Takk for tipset!

 

//IB

Lenke til kommentar

Vet egentlig ikke om det er noen gode grunner til å velge Ubiquiti over linksys, men jeg er veldig fornøyd med ubiquiti, og syns edgeswitchen et lett å bruke.

 

 

Jeg hadde selv valgt Ubiquiti, men du får jo bestemme selv, men det har med at jeg også har router, og AP fra de også.

Har hatt en linksys svitsj (enkel 8 port unmanaged), og den stoppet å fungere iblant, og måtte restartes. Tror egentlig jeg bare var uheldig med den.

Lenke til kommentar

Synes ikke det var veldig lett å finne frem i produktene til Cisco (via hjemmesiden dems). Veldig tungvindt system når man ikke vet 100% hva man er ute etter!

 

Var heller ikke så alt for gode sorterings-valg på Ebay. De jeg til nå har funnet (med 10Gbit) ligger med en prislapp på 20k++, noe som blir litt i meste laget!

 

//IB

Endret av IBTB
Lenke til kommentar

Synes ikke det var veldig lett å finne frem i produktene til Cisco (via hjemmesiden dems). Veldig tungvindt system når man ikke vet 100% hva man er ute etter!

 

Var heller ikke så alt for gode sorterings-valg på Ebay. De jeg til nå har funnet (med 10Gbit) ligger med en prislapp på 20k++, noe som blir litt i meste laget!

 

//IB

 

Du trenger ikke å lete hos Cisco.. Søk på "Cisco 48 poe 10Gb" f.eks på ebay og se hva som kommer opp... Burde klare å finne noe fra 3-4000 og oppover... 

 

Fant denne.. 3750E med 48Gb POE porter og 2 10Gb uplink porter... 4800,-

Lenke til kommentar

Takk for gode tips!

 

Men er det noe som gjør disse til bedre valg en den Linksys'en jeg nevnte i første post? Eventuelt hva? Jeg liker å vite hvorfor jeg skal være fornøyd med det jeg kjøper! :p

 

ChrisCo: Den du linker til ser ut til å mangle selve 10Gbit snittene, så det ryker vell på noen lapper for å "komplettere" en slik?

 

siDDis: To spørsmål!

Er du den jeg tror du er? :ninja:

Og er det stort sett PoE Aruba gjør det bra på? PoE er vell det kriteriet jeg vektlegger lavest. Det mest kritiske jeg har koblet til der må være ringeklokken (altså, ikke så alt for farlig), så så lenge det leverer nok effekt (~200W til alle enheter tilkoblet) holder det i massevis. Er det gode switcher generelt?

 

 

Er det noen som eventuelt vet om noen tester som sammenligner utstyret til de forskjellige produsentene av slikt utstyr?

 

//IB

Lenke til kommentar

Ok, da har jeg søkt meg litt rundt om kring her.

 

Det er to Cisco som ligger ute med PoE og 10Gbit mulighet.

Det er den ChrisCo fant:

http://www.ebay.com/itm/WS-C3750E-48PD-E-IP-Services-PoE-and-10Gb-ports-3750E-/131835738439?hash=item1eb205b947:g:uUgAAOSwVcFXO01G

Pris: 6'059 NOK

 

http://www.ebay.com/itm/Cisco-Catalyst-WS-C3750E-48PD-SF-48-Port-PoE-GigE-Switch-w-2X10GE-Tested-/142005821302?hash=item211034df76:g:5DUAAOSwY0lXR5Vl

Pris: 10'477 NOK

 

Fant kun èn Aruba med både PoE og 10Gbit mulighet:

http://www.ebay.com/itm/Aruba-Networks-S3500-48P-US-48-Port-PoE-Gigabit-Mobility-Switch-/141942749946?hash=item210c727afa:g:VIYAAOSwoudW-TxK

Men denne var utrolig rimelig!

8'743 NOK, ferdig i postkassa (mot 82k, ny på Proshop :eek:).

Det er en "US" utgave, men det har vell ingenting å si?

Downside: Koster over 10'000 NOK for uplink modulen (både brukt og ny ligger på ~$1'000).

 

 

Systemet til Cisco har jeg enda ikke skjønt meg helt på! Vil snittene for 10Gbit ligge i samme prisklasse der også? I så fall tror jeg jeg kommer til å revurdere "behovet" for det. Det er jo mest for skøy, men om jeg ender opp på en ekstrakostnad på nærmere 20k for kort i begge endene, trancievere og kabel så klarer jeg ikke forsvare det for meg selv :dontgetit:

 

 

Søker litt rundt etter de samme merkene uten 10Gbit imens jeg venter på tilbakemelding(er) og ser hva jeg finner der! :)

 

Takk alle som har gitt feedback så langt!

 

//IB

Lenke til kommentar

Oj, det var en trivelig pris!

Den mangler dog PoE! :p

 

Men jeg har kun søkt etter "10Gb", jeg ser flere har "10GE" i teksten, så jeg gir ikke helt opp enda :p

 

Kom også på at den Linksysen jeg nevnte i første post også har 10Gbit modul innebygget. Spørsmålet er jo om jeg trenger disse industri-standard switchene (Cisco/Aruba) eller om jeg kan nøye meg med den Linksysen som forsåvidt har alt jeg trenger (?).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Etter mye om og men endte jeg opp med en Aruba Networks S3500-48P med en 4 ports 10Gbit modul (S3500-4X10G) på eBay til 10521 kr ferdig tollet i postkassa.

 

Har hatt alle tips oppe til nøye vurdering, så takk til alle sammen som har kommet med forslag! :)

 

Neste steg blir å få 10Gbit koblingen mot NAS'en opp å gå med hjelp av en DAC.

 

Takk igjen!

 

 

//IB

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...