Gå til innhold

Ny TV til stuen, 2,5 - 4m avstand, tenker meg 65" til 12k- 30k


Anbefalte innlegg

Størrelse: 
26" og nedover, 32, 37, 40/42, 46/47, 50 og større? Hvor langt unna tven sitter du?

Har en 45 tommer, men i den leiligheten den står nå er den for liten, 5mx4m stue. Har lyst på så stor som mulig, tenker det å på tide å kjøre 4k siden jeg regner med å ha denne en god stund.

 

Selv har jeg funnet denne som virker som et godt kjøp, men ser at mens denn er i 6 klassen og de nyeste er 9 (om jeg leser numrene korrekt), så usikker på om dette er det beste kjøpet nå, selv om den har god kr per tomme..

 

https://www.komplett.no/product/845292/tv-lyd-bilde/tv/tv-er/samsung-65-uhd-led-smart-tv-ue65ju6075

Prisklasse: 
Ser på en tilbudsmodel til 12k, er villig til å gå over 20 om det er en god grunn til det, ser på dette som en investering for mange år.

Hva slags spesifikasjoner mener du tven bør ha? 
Har ikke så veldig peiling på led/oled/plasma, men tenker meg 4K, vil ha minst 3 HDMI, med USB og kablet internet. Kommer til å koble til dekoder, Apple TV og Chromcast. Kommer til å bruke lydbar (som jeg vurder å bytte) så lyd er ikke prioritet. Smart TV er ikke prioritet da jeg har dårlig erfaring med det i forhold til chromecast f.eks. Men har både netflix og hbo nordic, så gode apper her er et plus.  3D anser jeg som en gimmick jeg ikke trenger.

Hva slags kildesignal har du? 
Digital dekoder fra Canal Digital

Hva annet enn tv skal du bruke den til? 
Chromecast, Apple TV, sekundær monitor (tilskuer basically) for VR.

Skal du koble til pc? 
Ja, men ikke til primært bruk som monitor, bare når den kjører som tilskuer monitor for VR.

 

Ønsker meg tips/grunner på hvorfor jeg burde kjøpe meg noe dyrere i 65" størrelsen eller tips om gode kjøp over 65".

Bør jeg kjøpe curved? er VELDIG skeptisk til om det er gimmicky.

 

 

Takk for hjelpen!

Endret av Alexander79
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøver å spørre meg selv om det faktum at det er forrige generasjon og at den er i den laveste serien gjør at jeg ikke vil bli fornøyd med den.

 

Jeg mener, kommer jeg til å sitte og ergre meg over at det finnes bedre modeller der ute?

 

Dette har jeg lurt på mens jeg har kikka på ny TV i 4-5 år nå.

 

Jeg skal erstatte dagens 40" med en større TV til stuebruk (6m avstand), primært Apple TV, Chromecast og Canal Digital dekoder. Så lenge den ikke har plagsomt synlig slep ved panorering av f.eks. fotballsendinger er den innafor for min del.

Lenke til kommentar

Prøver å spørre meg selv om det faktum at det er forrige generasjon og at den er i den laveste serien gjør at jeg ikke vil bli fornøyd med den.

 

Jeg mener, kommer jeg til å sitte og ergre meg over at det finnes bedre modeller der ute?

 

Dette har jeg lurt på mens jeg har kikka på ny TV i 4-5 år nå.

 

Jeg skal erstatte dagens 40" med en større TV til stuebruk (6m avstand), primært Apple TV, Chromecast og Canal Digital dekoder. Så lenge den ikke har plagsomt synlig slep ved panorering av f.eks. fotballsendinger er den innafor for min del.

Ja det er det samme som går igjennom mitt hode..

 

Hva kom i årets modell eller er bedre i de bedre modellen som gjør det vært penga?

Lenke til kommentar

Det er forrige generasjon. Samsung har et system der første bokstav i betegnelsen etter skjermstørrelse angir år, H=2014, J=2015, K=2016. U er UHD, 4XXX-9XXX angir nivå mellom modellene, der jeg mener å huske 6-serien er laveste nivå av UHD skjermer.

men hva er forskjellen på modellene?

Lenke til kommentar

Jeg har sitti og venta på at ue65ju7005 skal falle i pris. Den har sub field på 1000 og oppdateringsfrekvens på 200, mot 400/100 hos 6-serien.

 

Men hvorvidt dette forsvarer en prisforskjell på 7000 kr aner jeg rett og slett ikke.

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar

Jeg har sitti og venta på at ue65ju7005 skal falle i pris. Den har sub field på 1000 og oppdateringsfrekvens på 200, mot 400/100 hos 6-serien.

 

Men hvorvidt dette forsvarer en prisforskjell på 7000 kr aner jeg rett og slett ikke.

God svart verdi er en ting jeg ser som verdiful. Men usikker på oppdateringsfrekvens på en stue TV, viktigere på en spill monitor det lissom.

Lenke til kommentar

Hva er målet på sortnivå og hva er "bra" da? :)

 

Ang. oppdateringsfrekvens så er det ikke utenkelig med en spillkonsoll en gang i årene som kommer, da jeg selv er gammel gamer og går og venter på et visst spill til PS4, mens guttungen på 4 sikkert skal introduseres for FIFA osv. om et par-tre år.

 

Men har ikke dette med oppdateringsfrekvens noe å si også på panorering?

 

Har opplevd å se fotball på skjermer der et nærbilde av spillere som løper har et etterslep. Vil helst unngå dette.

Lenke til kommentar

Hva er målet på sortnivå og hva er "bra" da? :)

 

Ang. oppdateringsfrekvens så er det ikke utenkelig med en spillkonsoll en gang i årene som kommer, da jeg selv er gammel gamer og går og venter på et visst spill til PS4, mens guttungen på 4 sikkert skal introduseres for FIFA osv. om et par-tre år.

 

Men har ikke dette med oppdateringsfrekvens noe å si også på panorering?

 

Har opplevd å se fotball på skjermer der et nærbilde av spillere som løper har et etterslep. Vil helst unngå dette.

 

Når det kommer til svart så holder det for meg at på min tv ser svart svart ut for meg :D

 

Jo screen tearing (grunnen til at VSync er en ting) er kanskje relatert til hz. Ikke ekspert. 

Lenke til kommentar

Hvis jeg husker rett støtter ikke 6 serie skikkelig 24hz så film vil ikke bli så god opplevelse som det burde, spesielt ved panoreringer ser en problemet godt (bildet hopper)

 

Gå for miniumum 7 serie, den er mye skarpere ved UHD og når det er bevegelse i bildet.

7 Serie er god til både film og pc bruk.

Noe annet enn flat tv i 65" eller mindre er bare tull, kun ved 70"++  hvis en sitter veldig tett ved får en fordeler av en kurvet tv.

 

Mitt valg ville vært denne: https://www.komplett.no/product/841628/tv-lyd-bilde/tv/tv-er/samsung-65-uhd-led-smart-tv-ue65ju7005

Lenke til kommentar

Hvis jeg husker rett støtter ikke 6 serie skikkelig 24hz så film vil ikke bli så god opplevelse som det burde, spesielt ved panoreringer ser en problemet godt (bildet hopper)

 

Gå for miniumum 7 serie, den er mye skarpere ved UHD og når det er bevegelse i bildet.

7 Serie er god til både film og pc bruk.

Noe annet enn flat tv i 65" eller mindre er bare tull, kun ved 70"++  hvis en sitter veldig tett ved får en fordeler av en kurvet tv.

 

Mitt valg ville vært denne: https://www.komplett.no/product/841628/tv-lyd-bilde/tv/tv-er/samsung-65-uhd-led-smart-tv-ue65ju7005

 

Takk for verdifull info. Kanskje vente litt på et tilbud på den er det som er lurt her ja.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...