Gå til innhold

CPUen ligger på 57.C i bios


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo uansett 30 grader over ambient i BIOS (anslår 25-30 grader ambient nå på sommern, iallfall det her), jeg syntes jo dette er litt mye. Det ender vel fort med noe throttle når du spiller da.

 

Jeg ville invistert rundt 300 kroner i en ny CPU-kjøler, gitt at du har plass i kassa di. Hva slags kabinett har du?

Lenke til kommentar

Det er jo uansett 30 grader over ambient i BIOS (anslår 25-30 grader ambient nå på sommern, iallfall det her), jeg syntes jo dette er litt mye. Det ender vel fort med noe throttle når du spiller da.

 

Jeg ville invistert rundt 300 kroner i en ny CPU-kjøler, gitt at du har plass i kassa di. Hva slags kabinett har du?

jeg har Corsair Vengeance C70 kabinett.

 

Lastet ned temp målere nå, og ser at CPUen går til 65-72 grader av så og si ingenting.

skjermkortet ligger på 39 grader.

Lenke til kommentar

Hvor raskt du får det kan jeg ikke hjelpe med da. Bor du i Oslo? Eller vet du om Komplett eller noen andre har "Hentebu" i nærheten?

Nei, men bestilte akkurat nytt skjermkort og det kom igår, bestillingen kom på 1 dag så og si! 

Så hva tror du, en CPU kjøler og et par vifter? Har 4 vifter i nå.

Lenke til kommentar

4 vifter holder nok det. Du har da 2 foran som inntak og 1 bak / 1 oppe som uttak?

Du kan jo spekulere i om du vil ha 1 eller 2 til på sidepanelet.

 

Og så setter du CPU kjøleren til å blåse mot den du har bak.

Kjøp en Cooler Master 212 Evo du. Safe bet, og ikke så dyr.

 

Anbefaler også en viftekontroller hvis du da ikke allerede er fornøyd med hvordan kabinettviftene opererer i dag.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Kan vel også si at hvis du får 80-90 grader under spilling (ingen OC?) så er nok kjøleren enten løsnet, feilmontert eller pasta'n er blitt helt gammel/hard. Du kan jo sjekke dette.

 

Men uansett er stockkjøler dritt .. Så kjøp en ny en, vask vekk gammel pasta med kondensfjerner og dasspapir og monter den nye kjøleren. Ny pasta følger med.

Lenke til kommentar

4 vifter holder nok det. Du har da 2 foran som inntak og 1 bak / 1 oppe som uttak?

Du kan jo spekulere i om du vil ha 1 eller 2 til på sidepanelet.

 

Og så setter du CPU kjøleren til å blåse mot den du har bak.

Kjøp en Cooler Master 212 Evo du. Safe bet, og ikke så dyr.

 

Anbefaler også en viftekontroller hvis du da ikke allerede er fornøyd med hvordan kabinettviftene opererer i dag.

Da blir det denne! Så at det var litt stress og montere denne, jeg er ikke så sykt god på og montere / data, men youtube for gå! :D 

 Vurderer også en viftekontroller! 

Takk! 

Lenke til kommentar

Kan vel også si at hvis du får 80-90 grader under spilling (ingen OC?) så er nok kjøleren enten løsnet, feilmontert eller pasta'n er blitt helt gammel/hard. Du kan jo sjekke dette.

 

Men uansett er stockkjøler dritt .. Så kjøp en ny en, vask vekk gammel pasta med kondensfjerner og dasspapir og monter den nye kjøleren. Ny pasta følger med.

Ingen OC nei. Ja får se om jeg får den montert riktig! 

Var en kompis som bygde pcen min, for 3 år siden.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg installerte den der nå nettopp.(Hyper 212 EVO)

Selv måtte jeg skru av hovedkortet, fordi jeg ikke kommer til på baksiden. (Gammelt kabinet)

Men var nok likegreit, så fikk jeg tatt en skikkelig rengjøring :)

 

Går greit å montere. Litt klundrete med de skruene, men med litt vrikking, så kommer det seg.

 

Ligger nå på 30-35 grader i Windows.

45 grader i Overwatch.

 

(i5 2550k, ikke overklokket)

Lenke til kommentar

 

Det er jo uansett 30 grader over ambient i BIOS (anslår 25-30 grader ambient nå på sommern, iallfall det her), jeg syntes jo dette er litt mye. Det ender vel fort med noe throttle når du spiller da.

 

Jeg ville invistert rundt 300 kroner i en ny CPU-kjøler, gitt at du har plass i kassa di. Hva slags kabinett har du?

jeg har Corsair Vengeance C70 kabinett.

 

Lastet ned temp målere nå, og ser at CPUen går til 65-72 grader av så og si ingenting.

skjermkortet ligger på 39 grader.

 

 

Forsøk å installere en GNU/Linux distribusjon og lek litt med cpupower osv og se hva som skjer i forhold til temperatur og stabilitet. Sånn kun for å være sikker på at det ikke er software relatert eller driverrelatert.

 

Litt kjedelig å drive med masse hardware greier hvis problemet er Windows eller en eller annen programvare. Men ja, greit og relativt billig å bytte kjøling på CPU og sjekke at vifte på skjermkortet fungerer som den skal.

 

Ellers er rommets temperatur og PCens plassering viktig som det sies her på tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...