Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ramser litt opp. Gjerne fyll på mer.

 

Bolig norm NEK 400.823 

Inspeksjon Nek 400.61.2 (S.297)

Skisse sluttkontroll NEK 400. 61.3 (S.297)

Elbil Nek 400.7.722 (s.425) - 722.3.3

Elbil riktig utstyr - MHB S.225

 

Brann/innbrudd - sjekk egen spesifikk oppgave ved eksamen - Risiko klasse 4 (Bolig)  - Fra klasse 2 til 6 så skal det være brannalaram anlegg. 

 

Medisinsk stikk, uten jfb. Stikk eks 1M opp. BA3 ( Noen som vet hvor BA områder står i neken? 

 

Komfyr vakt. Timer stikk til kaffemaskin. Føler ved seng (trykkplate) 

 

Snøsmelte anlegg = 250/300w/m2.  Selvregulerende VK. Sluttkontroll VK.

 

PFSP - mekanisk beskyttelse. Kan legges rett i bakken aleine. 

PFXP skal ligge i rør. PFXP er også billigere. Rør i bakken bør merkes ved senere graving. 

 

 

 

Kom gjerne med fler innspill :)

Endret av titus41
Lenke til kommentar

Har stort sett de samme punktene, men er veldig nysgjerrig på hele ladestasjon opplegget, hvordan er fremgangsmåten her, tenker vi at det er (NEK 2014, 399), et tilknyttningsskap på grunnmur? Eller er det fra sikringsskap og ut?

 

Er man ute i et tilknyttningsskap, må man bruke smeltesikringer, men kan man fra smeltesikring gå med  (f. eks, kryssp, pfsp) og direkte inn i ladesøyle? 

Lenke til kommentar

Har stort sett de samme punktene, men er veldig nysgjerrig på hele ladestasjon opplegget, hvordan er fremgangsmåten her, tenker vi at det er (NEK 2014, 399), et tilknyttningsskap på grunnmur? Eller er det fra sikringsskap og ut?

 

Er man ute i et tilknyttningsskap, må man bruke smeltesikringer, men kan man fra smeltesikring gå med  (f. eks, kryssp, pfsp) og direkte inn i ladesøyle? 

ifølge nek399-1 har du lov til det. hvis du har overbelastningsvern i eller ved søylen. noe som er aktuelt hvis kunden bor i 5 etg. i en boligblokk, med tanke på kabellengde. må også huske på kapsling(i offentlig rom) og ytre påkjenninger.  

 

noen ladestasjoner har også innebygd overbelastningsvern

Endret av håv4rd
Lenke til kommentar

Her er det jeg har , vet ikke om jeg er uti natta eller noe men dere kan se / hjelpe. 

 

Ladestasjon : Egen kurs men jordfeilbryter type B , (bør ha overspenningsvern ? ). Ta høyde for plassering ved typ ting som snø, brøyting osv . Beskyttelse mot ytre påvirkninger utendørs   min ipx4.

 

Snø-smelter: 

 

VK ute trenger ca 250 / 300 watt  m² , Tenkte å ha noe type følere som kan stilles inn på en viss temp feks +3 / - 3 rundt frysepunkt. og at ikke kabeln står på når det er steiksol ute. og siden hun er gammel at hun slipper å tenke på noe av dette. Og her er det vel krav om jordfeilbryter om jeg ikke tar feil? 

 

 

Kontroll og utbedring : 

 

Bytte sikringer og sette inn nye med jordfeilbrytere, sjekke om at det går jord til overalt siden gammelt hus? evt rett størrelse på kabler. til feks komfyr som før kunne ha 2,5mm på en 20A sikring. så ville vel jeg fåreslått komfyrvakt selvom ikke det er krav siden det er gammelt hus, men for en utbedring av sikkerhet. 

 

Brann : 

 

anbefales røykvarslere i rom med oppvaskmaskin , vaskemaskin og / eller med tørketrommel.

ellers tenker jeg at det er viktig at den gammel dama hører alarmen om den går og siden hun er gammel så kanskje sette en høyttaler nær soverom / seng . 

 

Kom gjerne med ting som må endres  / forbedres eller tilføyes all hjelp er god hjelp :) 

Lenke til kommentar

Her er det jeg har , vet ikke om jeg er uti natta eller noe men dere kan se / hjelpe. 

 

Ladestasjon : Egen kurs men jordfeilbryter type B , (bør ha overspenningsvern ? ). Ta høyde for plassering ved typ ting som snø, brøyting osv . Beskyttelse mot ytre påvirkninger utendørs   min ipx4.

 

Snø-smelter: 

 

VK ute trenger ca 250 / 300 watt  m² , Tenkte å ha noe type følere som kan stilles inn på en viss temp feks +3 / - 3 rundt frysepunkt. og at ikke kabeln står på når det er steiksol ute. og siden hun er gammel at hun slipper å tenke på noe av dette. Og her er det vel krav om jordfeilbryter om jeg ikke tar feil? 

 

 

Kontroll og utbedring : 

 

Bytte sikringer og sette inn nye med jordfeilbrytere, sjekke om at det går jord til overalt siden gammelt hus? evt rett størrelse på kabler. til feks komfyr som før kunne ha 2,5mm på en 20A sikring. så ville vel jeg fåreslått komfyrvakt selvom ikke det er krav siden det er gammelt hus, men for en utbedring av sikkerhet. 

 

Brann : 

 

anbefales røykvarslere i rom med oppvaskmaskin , vaskemaskin og / eller med tørketrommel.

ellers tenker jeg at det er viktig at den gammel dama hører alarmen om den går og siden hun er gammel så kanskje sette en høyttaler nær soverom / seng . 

 

Kom gjerne med ting som må endres  / forbedres eller tilføyes all hjelp er god hjelp :)

Etter litt info og samtale, har jeg disse notater fra elbil:

 

* Lading av elbil, Norm 722, montørhåndbok s. 225-230 ish.

* NB! Ikke lov å bruke 16A på vanlig stkk (skal sikres m/ 10A, for å sikre mot varmgang. (Kan hende noen har et annerledes syn på dette), har selv koblet opp ladestasjon hjemme, hvor jeg har sikkret med 32A fra fordelingskap til et nytt fordelingsskap og fra dette til industri stikk (16A) og husmor (16A), begger er i bruk for lading, har ikke opplevd noen problemer med dette.

 

* Jordfeilbryter type B, ikke A.

* Prøver å finne en type søyle som egner seg (som eksempel) for denne oppgaven, anyone???

 

*Mulig at vi må forsterke inntak??

 

* Hurtiglader?, kostbart, plasskrevende og effektkrevende, må helst ha trefase-kurs, forskjell på IT og TN?

Lenke til kommentar

 

Her er det jeg har , vet ikke om jeg er uti natta eller noe men dere kan se / hjelpe. 

 

Ladestasjon : Egen kurs men jordfeilbryter type B , (bør ha overspenningsvern ? ). Ta høyde for plassering ved typ ting som snø, brøyting osv . Beskyttelse mot ytre påvirkninger utendørs   min ipx4.

 

Snø-smelter: 

 

VK ute trenger ca 250 / 300 watt  m² , Tenkte å ha noe type følere som kan stilles inn på en viss temp feks +3 / - 3 rundt frysepunkt. og at ikke kabeln står på når det er steiksol ute. og siden hun er gammel at hun slipper å tenke på noe av dette. Og her er det vel krav om jordfeilbryter om jeg ikke tar feil? 

 

 

Kontroll og utbedring : 

 

Bytte sikringer og sette inn nye med jordfeilbrytere, sjekke om at det går jord til overalt siden gammelt hus? evt rett størrelse på kabler. til feks komfyr som før kunne ha 2,5mm på en 20A sikring. så ville vel jeg fåreslått komfyrvakt selvom ikke det er krav siden det er gammelt hus, men for en utbedring av sikkerhet. 

 

Brann : 

 

anbefales røykvarslere i rom med oppvaskmaskin , vaskemaskin og / eller med tørketrommel.

ellers tenker jeg at det er viktig at den gammel dama hører alarmen om den går og siden hun er gammel så kanskje sette en høyttaler nær soverom / seng . 

 

Kom gjerne med ting som må endres  / forbedres eller tilføyes all hjelp er god hjelp :)

Etter litt info og samtale, har jeg disse notater fra elbil:

 

* Lading av elbil, Norm 722, montørhåndbok s. 225-230 ish.

* NB! Ikke lov å bruke 16A på vanlig stkk (skal sikres m/ 10A, for å sikre mot varmgang. (Kan hende noen har et annerledes syn på dette), har selv koblet opp ladestasjon hjemme, hvor jeg har sikkret med 32A fra fordelingskap til et nytt fordelingsskap og fra dette til industri stikk (16A) og husmor (16A), begger er i bruk for lading, har ikke opplevd noen problemer med dette.

 

* Jordfeilbryter type B, ikke A.

* Prøver å finne en type søyle som egner seg (som eksempel) for denne oppgaven, anyone???

 

*Mulig at vi må forsterke inntak??

 

* Hurtiglader?, kostbart, plasskrevende og effektkrevende, må helst ha trefase-kurs, forskjell på IT og TN?

 

Her står en del http://ffd.sc.kq.no/nelfo/elsikkerhet/dok/Elbil_installatoer.pdf  vet ikke om du har lest der 

post-410249-0-96603900-1464798603_thumb.png

Lenke til kommentar

ladesøyle, jordfeilbryter type B, velger pfsp gravd ned i rør så det kan trekkes om. beskyttelse mot gravemaskiner eller mennesker som graver - planke over røret nedgravd i bakken. Eventuelt hvis det er snakk om at jordelektroden ikke dekker søyle området så kan man i verste tilfelle utjevning jorde med 6mm eller like stor jording utjevning som kabelen. Men det fortrekkes 100% å sette jordelektrode hvis det ikke dekker området.

 

kontrollere anlegget, gjør 3 punkts måling og sluttkontrol, gjør en inspeksjon og visuell sjekk.

 

lage et enkelt brann og innbrudd anlegg, + tegning.

 

tilpasse boligen til eldre mennesker, http://www.xcomfort.no/sikkerhet-og-trygghet/

 

varmekabel står det alt om snøsmelting i rødboka som du har fått fra nexans.

Endret av erikus
Lenke til kommentar

ladesøyle, jordfeilbryter type B, velger pfsp gravd ned i rør så det kan trekkes om. beskyttelse mot gravemaskiner eller mennesker som graver - planke over røret nedgravd i bakken. Eventuelt hvis det er snakk om at jordelektroden ikke dekker søyle området så kan man i verste tilfelle utjevning jorde med 6mm eller like stor jording utjevning som kabelen. Men det fortrekkes 100% å sette jordelektrode hvis det ikke dekker området.

Hvorfor legge PFSP, når du kan legge PFXP i rør?, Hvilket tverrsnitt og hvilke type sikring? 16A C eller B? 10A C eller B?

Lenke til kommentar

 

ladesøyle, jordfeilbryter type B, velger pfsp gravd ned i rør så det kan trekkes om. beskyttelse mot gravemaskiner eller mennesker som graver - planke over røret nedgravd i bakken. Eventuelt hvis det er snakk om at jordelektroden ikke dekker søyle området så kan man i verste tilfelle utjevning jorde med 6mm eller like stor jording utjevning som kabelen. Men det fortrekkes 100% å sette jordelektrode hvis det ikke dekker området.

Hvorfor legge PFSP, når du kan legge PFXP i rør?, Hvilket tverrsnitt og hvilke type sikring? 16A C eller B? 10A C

kan putte pfxp i rør det er mer normalt, tenkte bare på ekstra sikkerhet.

type tverrsnitt og type sikring får man ikke valgt før man får oppgaven i morgen.

 

 

bør man gå ut i fra oppgaven med tanke på de 5 sikre?

Endret av erikus
Lenke til kommentar

ladesøyle, jordfeilbryter type B, velger pfsp gravd ned i rør så det kan trekkes om. beskyttelse mot gravemaskiner eller mennesker som graver - planke over røret nedgravd i bakken. Eventuelt hvis det er snakk om at jordelektroden ikke dekker søyle området så kan man i verste tilfelle utjevning jorde med 6mm eller like stor jording utjevning som kabelen. Men det fortrekkes 100% å sette jordelektrode hvis det ikke dekker området.

 

kontrollere anlegget, gjør 3 punkts måling og sluttkontrol, gjør en inspeksjon og visuell sjekk.

 

lage et enkelt brann og innbrudd anlegg, + tegning.

 

tilpasse boligen til eldre mennesker, http://www.xcomfort.no/sikkerhet-og-trygghet/

 

varmekabel står det alt om snøsmelting i rødboka som du har fått fra nexans.

Ser jo x-comfort har mye å tilby med brann og innbruddsikring men klart alt koster jo og dette skal man vel også ta i betraktning, mange snope løsninger feks : man kan få varsel på tlf ved dramatiske endringer i temperatur , strømforbruk , eller om du ikke er hjemme og noen har brutt seg inn kan man få varsel om at det er bevegelser i huset. også ha bevegelses sensorer plasert på strategiske plasser ute som skrur på lyset ved bevegelse og kan skremme vekk evt tyver, så også at man kan ha en panikknapp ved sengen som skrur på alt av lys i huset kan være greit. men tenker siden hun er eldre og sikkert ikke så teknisk av seg at sønnen har registret opp tlf og får varslene også

Lenke til kommentar

 

ladesøyle, jordfeilbryter type B, velger pfsp gravd ned i rør så det kan trekkes om. beskyttelse mot gravemaskiner eller mennesker som graver - planke over røret nedgravd i bakken. Eventuelt hvis det er snakk om at jordelektroden ikke dekker søyle området så kan man i verste tilfelle utjevning jorde med 6mm eller like stor jording utjevning som kabelen. Men det fortrekkes 100% å sette jordelektrode hvis det ikke dekker området.

 

kontrollere anlegget, gjør 3 punkts måling og sluttkontrol, gjør en inspeksjon og visuell sjekk.

 

lage et enkelt brann og innbrudd anlegg, + tegning.

 

tilpasse boligen til eldre mennesker, http://www.xcomfort.no/sikkerhet-og-trygghet/

 

varmekabel står det alt om snøsmelting i rødboka som du har fått fra nexans.

Ser jo x-comfort har mye å tilby med brann og innbruddsikring men klart alt koster jo og dette skal man vel også ta i betraktning, mange snope løsninger feks : man kan få varsel på tlf ved dramatiske endringer i temperatur , strømforbruk , eller om du ikke er hjemme og noen har brutt seg inn kan man få varsel om at det er bevegelser i huset. også ha bevegelses sensorer plasert på strategiske plasser ute som skrur på lyset ved bevegelse og kan skremme vekk evt tyver, så også at man kan ha en panikknapp ved sengen som skrur på alt av lys i huset kan være greit. men tenker siden hun er eldre og sikkert ikke så teknisk av seg at sønnen har registret opp tlf og får varslene også

 

Er jo ikke et sykehus vi skal lage heller da....... :p 

Lenke til kommentar

Synes x-comfort blir alt for avansert for et sånt her opplegg.. Poenget med eksamener er å gjøre det så enkelt, kosteffektivt og mest mulig rettet til oppgaven.

 

Skjønner ikke helt hvorfor vi elektrikere får innbruddssystem.. er jo stort sett firmaer som securitas og sånt som blir leid inn til dette.. Adgangskontroll vil være mer naturlig.

 

Har funnet endel info under 722. i NEK 400 ang elbil lader. Er også ganske sikker på at vi får et datablad på hvilken lader vi skal bruke. Siden dette er en person som har kjøpt elbil, vil jeg sterkt gå utifra at det er en enebolig det er snakk om, og da henter man jo bare rett ut ifra sikringsskapet? Enten PFSP eller PFXP med rør om man går i bakken. Synes egentlig det står alt for lite om elbiler til å ha en sånn her oppgave.. Og NEKen er så sykt upresis på normene. 

 

Noen som vet når man skal bruke skilletrafo? Har montert 3 elbilladere, og den ene gangen måtte vi ha skilletrafo før laderen. Er klar over at dette skal minske den reaktive effekten, men er dette noe krav fra e-verket sin side? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Någen som har någen punkter ang det faktum at huset er bygget i 1966??

har:

* mulighet for smeltesikringer.

* mulighet for mangelfull jordingsopplegg (jordelektrode, etc).

* mulighet for at inntak er for lite?

* anbefaling av nye kurser, JFA, (ikke over 30mA krav).

* anbefaling av dedikerte sikringer for medisinsk utstyr (her skal ikke jordfeilbryter benyttes, men dobbelt isolert).

* anbefaling av en sikker installasjon, med utførelse rettet mot at kunde ønsker et sikkert anlegg for sin mor.

 - God belysning, etc.

* passer på å bruke de rette detektorene og at det er nok, (krav om 60dB på soverom, fra 2010).

 

 

 

Hvis annet, kult om man deler, husk! Sharing is caring! :D

Lenke til kommentar

Noen som vet når man skal bruke skilletrafo? Har montert 3 elbilladere, og den ene gangen måtte vi ha skilletrafo før laderen. Er klar over at dette skal minske den reaktive effekten, men er dette noe krav fra e-verket sin side?

 

Bruk av skilletrafo betrar ikkje den reaktive effekten, men om du til dømes ynskjer å lade Tesla'en din litt raskare enn 10/16A 2-fas, er det hovudsakleg to alternativ: 32A 2-fas 230V eller 16A 3-fas 400V.

 

For å unngå skeivfordeling mellom fasestraumane i fordelingsnettet føretrekk (krev) everket gjerne bruk av 3-fas for ei så stor belastning. Om bustaden er forsynt frå 230V IT-NETT må du dermed ha (skille) trafo for å forsyne ladepunktet med 400V 3-fas TN.

 

Renault Zoe klarer vel faktisk ikkje lade frå IT-nett og MÅ ha skilletrafo uansett 2-fas eller 3-fas.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...