Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Automatisering VG3 (AUT4002) Eksamen vår 2016


Anbefalte innlegg

 

 

 

Oppgava beskriver: "Du skal delta i montering og idriftsetting av en kundesentral. Anlegget kommer i deler"

 

Her blir det lite vedlikehold eller overhaling.

Tenker det samme, kommer slike anlegg med ferdig pls program?

 

Mulig du må lage PLS program. Sikkert mange som føler at jeg prater mye her men ikke noe verre enn å lukke fanen og heller kikke på Youtube. Føler meg ganske ferdig med forberedelsen nå. Selv om det kanskje er mye jeg ikke har tenkt på. 

 

Ditta komme nok me ferdig programmerte styre-enheta som du kun treng å endra verdia på. trur ikkje da blir nåke programmering, men kommunikasjon mellom styre-enhetane kan vær da komme. si da e 2 fase kommunikasjon blir da vell RS232, men då må du tenka på kor longt du kan gå uten forsterke og om du burde kjøra øvegong te Cat6 kabel å ha ein konverter i begge enda

 

 

Kommunikasjon mellom PLSen og GSM-nettet er allerede sagt å være RS485. Mellom slaven og master PLSen velger du mest sannsynlig selv. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jo en flow transmitter. Noen som vet hvordan man kalibrerer en flow transmitter? Er det samme fremgangsmåte som ved temperaturtransmitter feks?

 

Denne må i så fall kalibreres etter at anlegget er ferdig montert og klar til drift, og på en eller annen måte må vi kunne få til 0% flow og 100% flow (ved hjelp av å åpne/stenge sirkulasjon til varmevekslerne). Dette kan være vanskelig å få til da man kan ha ytre påvirkninger som for eksempel hastighet/trykket på sirkulasjonen i fjernvarmen.

 

Det blir da kun en 2-punkts kalibrering av denne. Hvordan det gjøres med tanke på tilkobling og endring av parametere, aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

 

Er jo en flow transmitter. Noen som vet hvordan man kalibrerer en flow transmitter? Er det samme fremgangsmåte som ved temperaturtransmitter feks?

 

Denne må i så fall kalibreres etter at anlegget er ferdig montert og klar til drift, og på en eller annen måte må vi kunne få til 0% flow og 100% flow (ved hjelp av å åpne/stenge sirkulasjon til varmevekslerne). Dette kan være vanskelig å få til da man kan ha ytre påvirkninger som for eksempel hastighet/trykket på sirkulasjonen i fjernvarmen.

 

Det blir da kun en 2-punkts kalibrering av denne. Hvordan det gjøres med tanke på tilkobling og endring av parametere, aner jeg ikke.

 

Man kan bruke en Klamp on flowtransmitter for og sammenligne målingene.

klamp on transmitteren er en bærbar transmitter som bare klemmes på og så stiller man inn diametter på rør, hvilket medie, hvilke tykkelse på rørret og andre parametere så vil denne da måle flow.

så sammenligner man da disse målingene med flowtransmitteren som man har fast montert (endrer på zero og spam )

Lenke til kommentar

 

 

Hvilke Flow transmitter velger dere skal bli brukt på FT-30?

tenker jeg skal velge en ultralyd eller en DP celle

 

DP celle brukes til å måle trykk din spade

 

Og du kan måle flow ved å måle trykkforskjellen over en måleblender din ljå. 

 

Da kan du også regne ut trykkforskjellen og kalibrere den på en benk som du ville gjort med en vanlig Level transmitter

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvilke Flow transmitter velger dere skal bli brukt på FT-30?

tenker jeg skal velge en ultralyd eller en DP celle

 

DP celle brukes til å måle trykk din spade

 

Og du kan måle flow ved å måle trykkforskjellen over en måleblender din ljå. 

 

Da kan du også regne ut trykkforskjellen og kalibrere den på en benk som du ville gjort med en vanlig Level transmitter

 

Åja jaa! og så bruker man bare Ziegler nichols 2 til å få høyden i g/cm^2 

Lenke til kommentar

 

 

 

Kommunikasjon mellom PLSen og GSM-nettet er allerede sagt å være RS485. Mellom slaven og master PLSen velger du mest sannsynlig selv.

Har kje oppgitt nåke kommunikasjon mellom PLS'en og GSM nette nai

 

ikke direkte fra PLS men fra desentralisert I/O enhet

 

GSM enheten (Comlink iModem) Benytter rs232. Dette har også lokal pls (SRD2213) 

Dette er min rene tolkning. Se gjerne også tegningsforslaget: https://goo.gl/JUHnzH

 

Jeg synes for øvrig at det er noe rart mellom lokal pls (SRD2213) og Master PLS. Det står at de benytter fiber i redudant ring. Dette er greit nok, men stusser på hvordan RS485 signalet fra lokal pls blir omgjort til fiber. Har merket dette som "ukjent omformer" på tegningen. Dette da COM1025 modulen kun gjør om RS485 signalet fra lokal pls til Ethernet over (RJ45/TP kobber kabel)

Husk på dette på eksamen i morgen! Ukjent omformer er kun et løsningsforslag fra min side :)

 

Lykke til hilsen stressa medelev  :huh:  :hm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvilke Flow transmitter velger dere skal bli brukt på FT-30?

tenker jeg skal velge en ultralyd eller en DP celle

 

DP celle brukes til å måle trykk din spade

 

Og du kan måle flow ved å måle trykkforskjellen over en måleblender din ljå. 

 

Da kan du også regne ut trykkforskjellen og kalibrere den på en benk som du ville gjort med en vanlig Level transmitter

 

Åja jaa! og så bruker man bare Ziegler nichols 2 til å få høyden i g/cm^2 

 

ekte luring du ja xD

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

men hva tenker folk her om kaskade forstyrrelsesverdikompensasjonen?

det er kjempe greit å ha. man får mye bedre regulering. 

Du tenker vell på Uteføleren TT-10?

 

ja tenker på TT-10. 

Men med tanke på at det som er vedlagt i dokumentasjonen er elementer, mens det som er på P&I-skjemaet er definert som transmittere?

 

Kan være skrive feil eller feil for og forvirre oss elever... litt dårlig gjort.

 

kan fort være det ja...

 

 

 

 

 

 

 

men hva tenker folk her om kaskade forstyrrelsesverdikompensasjonen?

det er kjempe greit å ha. man får mye bedre regulering. 

Du tenker vell på Uteføleren TT-10?

 

ja tenker på TT-10. 

Men med tanke på at det som er vedlagt i dokumentasjonen er elementer, mens det som er på P&I-skjemaet er definert som transmittere?

 

Kan være skrive feil eller feil for og forvirre oss elever... litt dårlig gjort.

 

Er ikke overrasket om det er skrivefeil. Er allerede masse skrivefeil tidlig i forberedelsesdelen.

 

er det andre plasser det er skrivefeil?

Har ikke sett så mye av dem?

 

"Der det homogeniseres vha to" via?

"tilføres forbrenningsovnen vha" via igjen?

""Bestemmes av dampbehovet og styres hva hjelp av hydraulisk" hva. via igjen kanskje? SIkkert mer enn det og

 

vha.= ved hjelp av

Lenke til kommentar

 

Har noen en idé om hva den mekaniske og elenergi delen kan være?

den mekaniske kan sikkert være og montere pumpen eller noe i den rettningen.

siden dette er ny montasje.

elenergi delen tiper jeg er kabel og vern til noe.. er ikke sikker

 

Jeg tenkte også at det kunne være montering av pumpen. Pumpen vet vi er sikret med en B6A automatsikring. Mulig at det blir dimensjonering av kabel, men det virker litt for enkelt å bare ha det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...