Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Automatisering VG3 (AUT4002) Eksamen vår 2016


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

DItto

Gleder meg til eksamen, gikk bra på prøveeksamen så håper eksamen går minst like bra. Noen som vet om gode nettsider som kan hjelpe til forberedelsen og eller på eksamen? Selv om man ikke har nett er jo alt av hjelpemidler tillat. Om man da lagrer en nettside som PDF, blir greit leselig, så er jo det ett veldig godt hjelpemiddel. Sett bort i fra det jeg har samlet opp fra VG1-VG3 da.

EDIT: 
Her er noen sider som kanskje kan hjelpe.
http://www.elektrofag.info/ - Mye forskjellig
http://www.eloppgaver.no/dokumenter.html - småting som kanskje kan hjelpe på elenergi delen
Selv så tok jeg Elenergi eksamen før jul som privatist og har en del dokumenter ang. det. Deler gjerne. Kjenner selv jeg sliter på mekanikkdelen av dette faget så setter pris på om noen har noe sånt.
 

Endret av B.Jarne
Lenke til kommentar

Hei! Har selv eksamen til torsdag... Håper vi kan diskutere litt rundt forberedelsen som vi får tildelt imorgen :) Følgende spørsmål har alltid kommet på tidligere gitt eksamener for Automatiseringsfaget: 

 

- Kontroll og vedlikehold av en gitt sløyfe i teknisk flytskjema, hvor vi da skal planlegge arbeidet med hovedvekt på arbeidsoppgavene, nødvendig utstyr og materiell, og HMS. Hvordan du vil dokumentere kontroll og vedlikehold på arbeidsoppgaven er også viktig!

 

- Kalibrering av ulike måleinstrumenter 

 

- Optimalisering av sløyfen (Ziegler Nichols første og andre metode) 

 

- Overhaling av sylinder (pneumatisk/hydraulisk styrt) eller reguleringsventil

 

- Bygge om et gammelt anlegg til PLS eller buss styring

 

- Dimensjonere kabler for en motor/vifte og til slutt gjøre en sluttkontroll

Lenke til kommentar

DItto

Gleder meg til eksamen, gikk bra på prøveeksamen så håper eksamen går minst like bra. Noen som vet om gode nettsider som kan hjelpe til forberedelsen og eller på eksamen? Selv om man ikke har nett er jo alt av hjelpemidler tillat. Om man da lagrer en nettside som PDF, blir greit leselig, så er jo det ett veldig godt hjelpemiddel. Sett bort i fra det jeg har samlet opp fra VG1-VG3 da.

 

EDIT: 

Her er noen sider som kanskje kan hjelpe.

http://www.elektrofag.info/ - Mye forskjellig

http://www.eloppgaver.no/dokumenter.html - småting som kanskje kan hjelpe på elenergi delen

Selv så tok jeg Elenergi eksamen før jul som privatist og har en del dokumenter ang. det. Deler gjerne. Kjenner selv jeg sliter på mekanikkdelen av dette faget så setter pris på om noen har noe sånt.

 

Jeg er veldig trygg på den mekaniske delen av faget, her kan vi hjelpe hverandre litt :) 

Skal se om jeg finner noe bra som kan hjelpe. Vi får se hva forberedelsen har å by på først. 

Lenke til kommentar

 

Frykta at det fort kan komme noe om feilsøking på fiber ellr m-bus

Mbus= Energi i vann?

 

Mbus er en billig bussystem løsning

 

Beklager feil.

"M-Bus (Meter-Bus) is a European standard for the remote reading of gas or electricity meters."

Endret av B.Jarne
Lenke til kommentar

Mine første tanker er:
Kalibrering/feilsøking på temp-sensor
Pakningsbytte på sirk-pumpe, evnt bytte av selve reguleringsventilen da vi har skjema over flens.
Hadde ikke forundret meg om det kom noe på iallefall fiber men?

Ser på tidligere oppgaver at det ofte er å bytte ut en reg-ventil og en pumpe med en frekvensomformer på pumpe,
men syns liksom ikke det passer her, så usikker på hva som kan komme på elenergi-biten, jordfeil på pumpe kanskje?

Også sikkert den standard: optimaliser sløyfe ditt og datt:P

Lenke til kommentar

Frykta at det fort kan komme noe om feilsøking på fiber ellr m-bus

 

Frykta at det fort kan komme noe om feilsøking på fiber ellr m-bus

 

Frykta at det fort kan komme noe om feilsøking på fiber ellr m-bus

Feilsøking på Hovedfiberen i den redundante ringen? Det kan det kanskje være?

Lenke til kommentar

Mulige arbeidsoppgaver til eksamen

  • System for M-bus
  • Bytt av pumpe
  • Feilsøking og kontroll på dykgivere (PT-1000)
  • Lage PLS-program (Analoge signaler: Integrert PID)
  • Forbedre styrestrøm
  • Feiløsking på optisksystem
  • PLS-Programmering (med analog innganger og utganger)
Endret av 3 idiots
Lenke til kommentar

Mine første tanker er:

Kalibrering/feilsøking på temp-sensor

Pakningsbytte på sirk-pumpe, evnt bytte av selve reguleringsventilen da vi har skjema over flens.

Hadde ikke forundret meg om det kom noe på iallefall fiber men?

 

Ser på tidligere oppgaver at det ofte er å bytte ut en reg-ventil og en pumpe med en frekvensomformer på pumpe,

men syns liksom ikke det passer her, så usikker på hva som kan komme på elenergi-biten, jordfeil på pumpe kanskje?

 

Også sikkert den standard: optimaliser sløyfe ditt og datt:P

Mulig koordinering av vern og kabel til sirkulasjons pumpe

Lenke til kommentar

Hmm, ser greit ut. Kunne vært verre. Selv om flere lærere har klaget på tidligere eksamener pga. vanskelighetsnivået. De som lager eksamen er ofte ikke kjent med pensum. 

Men feilsøking av optisk system? Læreren vår har såvidt nevnt fiber. Og det i sammenheng med bussystemer og oppkobling mot server osv. 

Også, viktig å huske Planlegging og HMS. Om du har god planleggings del og HMS del så hjelper det mye på eksamen. Gjorde hvertfall det for meg på prøveeksamen. 
 

Lenke til kommentar

Hmm, ser greit ut. Kunne vært verre. Selv om flere lærere har klaget på tidligere eksamener pga. vanskelighetsnivået. De som lager eksamen er ofte ikke kjent med pensum. 

 

Men feilsøking av optisk system? Læreren vår har såvidt nevnt fiber. Og det i sammenheng med bussystemer og oppkobling mot server osv. 

 

Også, viktig å huske Planlegging og HMS. Om du har god planleggings del og HMS del så hjelper det mye på eksamen. Gjorde hvertfall det for meg på prøveeksamen. 

 

Kunne ikke ha vært verre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...