Gå til innhold

Uregelmessig coil whine fra to PSUer på rad


Anbefalte innlegg

Hei folkens.

 

Da jeg flyttet for et par mnd siden og skulle koble opp maskinen, oppdaget jeg straks en veldig fremtredende ulyd. Etter å ha strippet den ned del for del innså jeg at det var PSUen, men ikke vifta. PSUen er av typen Seasonic X-series 650W 80 Plus Gold, og det går an å skru av vifta fullstendig. Prøvde også med et par ulike stikkontakter i leiligheten. Vi har to kurser (utenom komfyr), og begge er jordet. Sendte inn PSUen til Dustin for å få de til å ta en sjekk, og uten at jeg hørte noe mer sendte de meg til slutt en ny PSU. I mellomtiden hadde jeg lånt en CM G750M av en kollega. Denne var bedre, men ikke 100 % fri for coil whine, men har en for bråkete vifte etter min smak. Da jeg til slutt fikk tilbake en ny X-650 var den minst like ille på coil whine som den jeg først sendte inn.

Støyen kommer i uregelmessige pulser med ca 30s full støy, svakere over 10s, støyfri i 5s, stigende i 10s -> repeat.

 

Hva i alle dager kan dette skyldes, og hva kan jeg gjøre med problemet? Legger ved to lyd-snapshots med maskinen av og maskinen på. Foruten noen ekstremt stillegående noctua-vifter er det nå kun PSU-støyen som vises, og det er de tydelige spikene som høres helt forj$¤#ge ut.

På forhånd takk hvis noen har tips :-)

post-86467-0-37346900-1464546203_thumb.jpg

post-86467-0-63886900-1464546208_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...