Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Politikk og menneskerettigheter eksamen VÅR 2016


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har privatisteksamen i dette i morgen. Vet noen nøyaktig hvilke kapitler denne forbredelsesdelen knytter seg til i boken? :)

 

Vil tro kapittel 1,2,4,6,7,11,13 og 14 kan knyttes opp mot dette.. Kanskje kapittel 8 og 9 hvis vi får direkte spørsmål om regjering og stortinget, men det tviler jeg på.. men man vet aldri

Lenke til kommentar

 

Læreren vår sa at vi uansett ikke kom opp i norsk politikk... Skjønte ikke tema heilt

 

Hva mener læreren din om at vi uansett ikke kom opp i norsk politikk? På forberedelsesdelen er jo overskriften "Norsk politikk"

 

Læreren sa nok før de fikk forberedelsen at de ikke kom til å få oppgave om norsk politikk. Er helt krise for min del, da jeg har forberedt meg på alt annet av internasjonal politikk. 

Lenke til kommentar

 

 

Læreren vår sa at vi uansett ikke kom opp i norsk politikk... Skjønte ikke tema heilt

 

Hva mener læreren din om at vi uansett ikke kom opp i norsk politikk? På forberedelsesdelen er jo overskriften "Norsk politikk"

 

Læreren sa nok før de fikk forberedelsen at de ikke kom til å få oppgave om norsk politikk. Er helt krise for min del, da jeg har forberedt meg på alt annet av internasjonal politikk. 

 

 

Ja, jeg skjønte det nå haha! Ble en smule forvirra..

 

Har også forberedt meg så og si bare på internasjonal politikk. Hoppet over å skrive notater fra norsk politikk fordi det var så lite sannsynlig... Virker som personen som lagde oppgaven valgte noe ingen trodde vi skulle få - just for fun.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er en veldig konkret forberedelsesdel. Tror dere at det blir en sammenhengende tekst vi skal skrive eller at det blir to deloppgaver?

 

Jeg tror at det blir to deloppgaver, siden det er slik det har vært på de siste eksamene

 

Hvordan kan det være to deloppgaver når det er et så lite og konkret tema?????

Lenke til kommentar

 

 

Er en veldig konkret forberedelsesdel. Tror dere at det blir en sammenhengende tekst vi skal skrive eller at det blir to deloppgaver?

 

Jeg tror at det blir to deloppgaver, siden det er slik det har vært på de siste eksamene

 

Hvordan kan det være to deloppgaver når det er et så lite og konkret tema?????

 

Konkret tema? Hva mener du med det? Hva tenker du oppgaven vil handle om? Og hva er det lurest å øve på? 

Lenke til kommentar

 

 

 

Er en veldig konkret forberedelsesdel. Tror dere at det blir en sammenhengende tekst vi skal skrive eller at det blir to deloppgaver?

 

Jeg tror at det blir to deloppgaver, siden det er slik det har vært på de siste eksamene

 

Hvordan kan det være to deloppgaver når det er et så lite og konkret tema?????

 

Konkret tema? Hva mener du med det? Hva tenker du oppgaven vil handle om? Og hva er det lurest å øve på?

 

Altså tema er jo om valgatferd, det er ikke mulig å blande inn så mye annet enn det som står på politikk boka kap 7 om nettopp dette. Hvorfor stemmer folk på de partiene de gjør osv? Det er altså litt vanskelig å skive mye og godt om et lite tema.

Lenke til kommentar

 

Jeg og hadde håpet på alt annet enn norsk politikk, men jaja, får gjøre det beste utav det. Tror kanskje det kan være lurt å se på hva som skaper de politiske skillelinjene i norsk politikk.

 

Ja enig, har du noen tanker rundt hva som skaper skillelinjene og hvordan det påvirker valgatferd?

 

 

 

Jeg og hadde håpet på alt annet enn norsk politikk, men jaja, får gjøre det beste utav det. Tror kanskje det kan være lurt å se på hva som skaper de politiske skillelinjene i norsk politikk.

 

Ja enig, har du noen tanker rundt hva som skaper skillelinjene og hvordan det påvirker valgatferd?

 

Her er det nok mye en kan trekke inn:

- Religiøse, moralske og verdipregede spm som for eksempel: Avholdsaker, homofiles rettigheter, reservasjonsrett, søndagsåpnebutikk osv

 

- Distriktspolitikk 

 

-  Mer statlig regulering kontra mer liberale og deregulerende former

 

- Økonomisk vekst kontra naturvern og miljøspm.

 

- Skattepolitikk, velferdstat og klassekamp/lønnskamp

 

Det er mye her ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...