Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Politikk og menneskerettigheter eksamen VÅR 2016


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

 

Tenker dere å begynne og skrive i dag, og håpe at man får brukt det i morgen? Jeg tror jeg skal begynne å skrive litt

Jeg tenker bare å finne en god del kilder jeg mener er relevante, lage tankekart, samt lese over aktuelle kapitler i boken. Tror ikke jeg gidder å skrive en sammenhengende tekst om emnet. For det er fortsatt litt uforutsigbart hvordan ordlyden i oppgaven i morgen kommer til å bli.

Greit, jeg skal i dag i hvert fall forklare skillelinjene innen norsk politikk, dra inn Stein Rokkan og forklare hva som menes med valgatferd

Hørtes som en god plan, tenkte selv å finne en god del fakta om Rokkan og skillelinjene i norsk politikk, samt definere valgadferd. I tilegg se på norske stemmevaner/adverd og nye skillelinjer.

For det tror jeg kan være veldig aktuelt

Hvem er Rokkan?

Les her https://no.m.wikipedia.org/wiki/Konfliktlinje

 

Stein Rokkan er en tidligere statsviter. Hans modell/teori om skillelinjer vil bli relevant for denne oppgaven, selv om han lagde det for mange år siden

 

 

takk :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere som har politikk og makt boka - Kapittel 7 vil vel være mest relevant da det står om valgatferd og politiske skillelinjer, men hvilke andre kapitler ser dere på? 

Og hva med læreplanmål? Læreren min mente "drøfte sammenhenger mellom verdier, holdninger og politiske handlinger" vil være mest relevant.

Lenke til kommentar

Føler jeg har så lite kilder, artikler og lite å gå på... Har noen funnet flere artikler? Kommer vi til å måtte skrive om skillelinjene mellom partiene i forskjellige saker, tro? Feks hvem som er for og mot i sakene vi presenterer?

Det vil jo være relevant å skrive om skillelinjene mellom partiene i forskjellige saker ja, så er vel lurt å ha litt kilder der. Og om vi presenterer en sak innenfor en skillelinje vil det være viktig å si hvor partiene står i forhold til saken, tenker jeg.

Lenke til kommentar

 

Dere som har politikk og makt boken, kan dere skrive inn kildehenvisningen her slik at jeg kan føre den opp som en kilde når jeg bruker linken her: http://politikkogmakt.cappelendamm.no/binfil/download.php?did=34601 

Jeg skriver den slik:    Mellbye og Kval (2012) Politikk og makt Cappelen Damn

 

Tusentakk! Jeg skriver også forbokstaven til forfatterne og stedet boken er skrevet også, har du den informasjonen? 

Lenke til kommentar

 

 

Dere som har politikk og makt boken, kan dere skrive inn kildehenvisningen her slik at jeg kan føre den opp som en kilde når jeg bruker linken her: http://politikkogmakt.cappelendamm.no/binfil/download.php?did=34601 

Jeg skriver den slik:    Mellbye og Kval (2012) Politikk og makt Cappelen Damn

 

Tusentakk! Jeg skriver også forbokstaven til forfatterne og stedet boken er skrevet også, har du den informasjonen? 

Axel J. Mellbye og Karl-Erik Kval. Finner dessverre ikke stedet boken er skrevet på.. Er forresten veldig strengt hvordan man skriver kilden eller funker det sånn som jeg gjør det?

Lenke til kommentar

 

 

 

Dere som har politikk og makt boken, kan dere skrive inn kildehenvisningen her slik at jeg kan føre den opp som en kilde når jeg bruker linken her: http://politikkogmakt.cappelendamm.no/binfil/download.php?did=34601 

Jeg skriver den slik:    Mellbye og Kval (2012) Politikk og makt Cappelen Damn

 

Tusentakk! Jeg skriver også forbokstaven til forfatterne og stedet boken er skrevet også, har du den informasjonen? 

Axel J. Mellbye og Karl-Erik Kval. Finner dessverre ikke stedet boken er skrevet på.. Er forresten veldig strengt hvordan man skriver kilden eller funker det sånn som jeg gjør det?

 

Det er ikke så veldig strengt. Så lenge kilden blir ført opp slik at sensor kan finne igjen hvor du har hentet det fra. Viktig å huske sidetall i teksten da..

Lenke til kommentar

 

 

 

Dere som har politikk og makt boken, kan dere skrive inn kildehenvisningen her slik at jeg kan føre den opp som en kilde når jeg bruker linken her: http://politikkogmakt.cappelendamm.no/binfil/download.php?did=34601 

Jeg skriver den slik:    Mellbye og Kval (2012) Politikk og makt Cappelen Damn

 

Tusentakk! Jeg skriver også forbokstaven til forfatterne og stedet boken er skrevet også, har du den informasjonen? 

Axel J. Mellbye og Karl-Erik Kval. Finner dessverre ikke stedet boken er skrevet på.. Er forresten veldig strengt hvordan man skriver kilden eller funker det sånn som jeg gjør det?

 

De er nøye på at kilden er ført opp ordentlig, så jeg skriver hvertfall forbokstaven deres, punktum også etternavnet. Men kilden skal føres opp på en ryddig og oversiktlig måte, så så lenge sensor lett finner frem til kilden du henviser til, så er det ingen fasit på hvordan den må føres opp tror jeg ikke. Men uansett, tusen takk!! 

Lenke til kommentar

 

 

 

Dere som har politikk og makt boken, kan dere skrive inn kildehenvisningen her slik at jeg kan føre den opp som en kilde når jeg bruker linken her: http://politikkogmakt.cappelendamm.no/binfil/download.php?did=34601 

Jeg skriver den slik:    Mellbye og Kval (2012) Politikk og makt Cappelen Damn

 

Tusentakk! Jeg skriver også forbokstaven til forfatterne og stedet boken er skrevet også, har du den informasjonen? 

Axel J. Mellbye og Karl-Erik Kval. Finner dessverre ikke stedet boken er skrevet på.. Er forresten veldig strengt hvordan man skriver kilden eller funker det sånn som jeg gjør det?

 

Jeg pleier å skrive det slik det slik:

Etternavn, Fornavn, tittel (i kursiv), forlag, utgivelsesår (hvilken utgave i parentes)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Dere som har politikk og makt boken, kan dere skrive inn kildehenvisningen her slik at jeg kan føre den opp som en kilde når jeg bruker linken her: http://politikkogmakt.cappelendamm.no/binfil/download.php?did=34601 

Jeg skriver den slik:    Mellbye og Kval (2012) Politikk og makt Cappelen Damn

 

Tusentakk! Jeg skriver også forbokstaven til forfatterne og stedet boken er skrevet også, har du den informasjonen? 

Axel J. Mellbye og Karl-Erik Kval. Finner dessverre ikke stedet boken er skrevet på.. Er forresten veldig strengt hvordan man skriver kilden eller funker det sånn som jeg gjør det?

 

Det er ikke så veldig strengt. Så lenge kilden blir ført opp slik at sensor kan finne igjen hvor du har hentet det fra. Viktig å huske sidetall i teksten da..

 

Endret av Tacobossen
Lenke til kommentar

Jeg er også veldig usikker på dette med kilder. Jeg tenker jo at mye av det jeg skriver er jo hentet ut og inspirert fra lærebøker, internett osv. Kan jo ikke alt jeg skriver i hodet selv.

 

Så skal man liksom henvise til kilder med absolutt alt man skriver, med mindre det ikke er noe du selv har skrevet og kommet opp med selv? Det vil jo isåfall bli en veldig rotete tekst.

Lenke til kommentar

Jeg er også veldig usikker på dette med kilder. Jeg tenker jo at mye av det jeg skriver er jo hentet ut og inspirert fra lærebøker, internett osv. Kan jo ikke alt jeg skriver i hodet selv.

 

Så skal man liksom henvise til kilder med absolutt alt man skriver, med mindre det ikke er noe du selv har skrevet og kommet opp med selv? Det vil jo isåfall bli en veldig rotete tekst.

Bruk fotnoter! Da blir ikke leseropplevelsen forstyrret for leseren. (Y)

Lenke til kommentar

Jeg er også veldig usikker på dette med kilder. Jeg tenker jo at mye av det jeg skriver er jo hentet ut og inspirert fra lærebøker, internett osv. Kan jo ikke alt jeg skriver i hodet selv.

 

Så skal man liksom henvise til kilder med absolutt alt man skriver, med mindre det ikke er noe du selv har skrevet og kommet opp med selv? Det vil jo isåfall bli en veldig rotete tekst.

Uansett ville jeg ført opp for mange kilder enn for lite. Når du skriver et avsnitt så er det jo vanlig med litt generell informasjon i starten. Da kan du føre inn kilden din der, og fortsette etter dette med drøfting for og mot, og da bruker du mest sannsynlig ikke kilde, og trenger ikke føre det opp to ganger i et avsnitt. 

Lenke til kommentar

Når jeg ser på noen gamle eksamensbesvarelser som har fått 6 så føler jeg at de har med ekstremt mange kilder. Forstår ikke helt at man kan ta i bruk 10-15 kilder på en 5 timers eksamen. Er det nødvendig med syykt mange kilder for få en 5/6?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...