Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Økonomi og ledelse 24.05.16 vg3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tipper markedsformen er monopolistisk konkurranse. Det finnes treningssentre som tilbyr massasje, spa og ernæringsveiedning. Dette er dessuten den store trenden i storbyene for tiden. Folk bruker opp mot 100 000 kroner på eksklusiv trening!!! Vårt treningssenter heter BODY&SOUL AS, noe som kan bekrefte at dette senteret følger denne eksklusive trenden. Treningssenteret tilbyr ikke bare trening, men også mat for sjelen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tipper markedsformen er monopolistisk konkurranse. Det finnes treningssentre som tilbyr massasje, spa og ernæringsveiedning. Dette er dessuten den store trenden i storbyene for tiden. Folk bruker opp mot 100 000 kroner på eksklusiv trening!!! Vårt treningssenter heter BODY&SOUL AS, noe som kan bekrefte at dette senteret følger denne eksklusive trenden. Treningssenteret tilbyr ikke bare trening, men også mat for sjelen :)

 

 

Så du tror ikke det blir fullkommen konkurranse? 

Lenke til kommentar

Kjennetegn for fullkommen konkurranse:

- Homogene varer (Perfekte substitutter)

- Fri etablering, ingenting som gjør det vanskelig å etablere seg på markedet

- Mange og små tilbydere

 

Jeg mener ikke at disse punktene passer så godt til treningssenter-markedet. Vi finner store konkurrenter til Body&Soul, eks. Elixia, Evo, Sats, Icon & fresh. Likevel finnes det nærmest ALDRI et marked med fri konkurranse. I Norge finner vi (nesten) alltid en leder i markedet. Vi vet at det heller ikke er snakk om monopol, siden det finnes flere tilbydere. Det kan heller ikke være oligopol, siden det finnes for mange, og for varierte størrelser på treningskjedene. Derfor mener jeg at monopolistisk konkurranse er (foreløpig, siden vi enda ikke har fått eksamensoppgaven) det mest passende alternativet :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjennetegn for fullkommen konkurranse:

- Homogene varer (Perfekte substitutter)

- Fri etablering, ingenting som gjør det vanskelig å etablere seg på markedet

- Mange og små tilbydere

 

Jeg mener ikke at disse punktene passer så godt til treningssenter-markedet. Vi finner store konkurrenter til Body&Soul, eks. Elixia, Evo, Sats, Icon & fresh. Likevel finnes det nærmest ALDRI et marked med fri konkurranse. I Norge finner vi (nesten) alltid en leder i markedet. Vi vet at det heller ikke er snakk om monopol, siden det finnes flere tilbydere. Det kan heller ikke være oligopol, siden det finnes for mange, og for varierte størrelser på treningskjedene. Derfor mener jeg at monopolistisk konkurranse er (foreløpig, siden vi enda ikke har fått eksamensoppgaven) det mest passende alternativet :D

 

 

Tusen takk for god hjelp! Har du noen tankar om oppgaven om organisasjon og ledelse? 

Lenke til kommentar

monopolistisk konkurranse kjennetegnes av:

·             Flere bedrifter som ikke kan ta markedet alene

·             Tilbyr differensierte produkter-skiller på kvalitet og form

·             Fri etablering hindrer monopolisering

.            hver produsent står overfor en fallende etterspørselskurve 

 

Jeg er litt uenig med Kristian. Siden i en monopolistisk konkurranse har vi hindring for ny etablering, men alle kan etablere treningssenter uten noe hindring. Jeg ville gått for fullkommen konkurranse (fri). 

Endret av Jonas 420
Lenke til kommentar

Noen som kan si noe om hva slags tilleggsinfo vi kan få om BODY&SOUL imorgen som påvirker valget om det er fullkommen eller monopolistisk konkurranse?

Alt avhenger om prisen er fast eller ikke. Er prisen fast er markedsformen fullkommen konkurranse. Er prisen variabel, dvs. med en priskurve, er markedsformen monopolistisk konkurranse.

Lenke til kommentar

Noen som tror det vil bli ei felles oppgave med kapitalbehov, finansiering og investeringsanalyse? 

Eller at det blir ei oppgave med kapitalbehov og finansiering, og ei oppgave med investeringsanalyse? :)

Tipper det blir en felles oppgave, men det er jo umulig å fast bestemme nå..

Lenke til kommentar

tror jeg også kommer an på om hvilken konkurranse det er. Er mye mer å få under markedstilpasning ved monopolistisk konkurranse enn fri. Dermed tror jeg den er felles hvis den er monopolistisk og ikke felles om den er fri. Lærer vår sa i allefall at han ikke trodde det ville være felles pga dekningsanalysen står under, aner ikke hvorfor. Han trodde også siste oppgaven om ledelse og organisasjon var veldig stor

Lenke til kommentar

Vi får jo oppgitt at det er 2 drivere av bedriften, kan være en liten twist i den oppgaven, men regner med at vi får oppgitt oppgavene til de to lederene, dette vil gjøre det lettere for oss å få en litt bedre oversikt over situasjonen. Men med tanke på at det også er organisasjon med i bildet gjør meg litt shaky, noen med tanker?

:wee:

Lenke til kommentar

Organisasjon og ledelse

  • Forklare ledelse og hvilke effekter ulike typer ledelse har
  • Utarbeide en god organisasjonsplan
  • Hvordan forbedre endringsberedskap gjennom kompetanseutvikling og organisasjonslæring
  • Forklare en bedrifts utfordringer med ulike kulturer
  • Greie ut om krav til HMS-arbeid og kjennetegn på et godt psykososialt og fysisk arbeidsmiljø

VIKTIG Å KUNNE I FORHOLD TIL ORGANISASJON OG LEDELSE, fant på studienett

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...