ankr97 Skrevet 23. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 23. mai 2016 Hei! Noen som har noen tanker om hva som kommer på eksamenen i morgen? Markedsform? Lenke til kommentar
kristian12 Skrevet 23. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 23. mai 2016 Tipper markedsformen er monopolistisk konkurranse. Det finnes treningssentre som tilbyr massasje, spa og ernæringsveiedning. Dette er dessuten den store trenden i storbyene for tiden. Folk bruker opp mot 100 000 kroner på eksklusiv trening!!! Vårt treningssenter heter BODY&SOUL AS, noe som kan bekrefte at dette senteret følger denne eksklusive trenden. Treningssenteret tilbyr ikke bare trening, men også mat for sjelen 1 Lenke til kommentar
ankr97 Skrevet 23. mai 2016 Forfatter Rapporter Del Skrevet 23. mai 2016 Tipper markedsformen er monopolistisk konkurranse. Det finnes treningssentre som tilbyr massasje, spa og ernæringsveiedning. Dette er dessuten den store trenden i storbyene for tiden. Folk bruker opp mot 100 000 kroner på eksklusiv trening!!! Vårt treningssenter heter BODY&SOUL AS, noe som kan bekrefte at dette senteret følger denne eksklusive trenden. Treningssenteret tilbyr ikke bare trening, men også mat for sjelen Så du tror ikke det blir fullkommen konkurranse? Lenke til kommentar
kristian12 Skrevet 23. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 23. mai 2016 Kjennetegn for fullkommen konkurranse: - Homogene varer (Perfekte substitutter) - Fri etablering, ingenting som gjør det vanskelig å etablere seg på markedet - Mange og små tilbydere Jeg mener ikke at disse punktene passer så godt til treningssenter-markedet. Vi finner store konkurrenter til Body&Soul, eks. Elixia, Evo, Sats, Icon & fresh. Likevel finnes det nærmest ALDRI et marked med fri konkurranse. I Norge finner vi (nesten) alltid en leder i markedet. Vi vet at det heller ikke er snakk om monopol, siden det finnes flere tilbydere. Det kan heller ikke være oligopol, siden det finnes for mange, og for varierte størrelser på treningskjedene. Derfor mener jeg at monopolistisk konkurranse er (foreløpig, siden vi enda ikke har fått eksamensoppgaven) det mest passende alternativet 1 Lenke til kommentar
ankr97 Skrevet 23. mai 2016 Forfatter Rapporter Del Skrevet 23. mai 2016 Kjennetegn for fullkommen konkurranse: - Homogene varer (Perfekte substitutter) - Fri etablering, ingenting som gjør det vanskelig å etablere seg på markedet - Mange og små tilbydere Jeg mener ikke at disse punktene passer så godt til treningssenter-markedet. Vi finner store konkurrenter til Body&Soul, eks. Elixia, Evo, Sats, Icon & fresh. Likevel finnes det nærmest ALDRI et marked med fri konkurranse. I Norge finner vi (nesten) alltid en leder i markedet. Vi vet at det heller ikke er snakk om monopol, siden det finnes flere tilbydere. Det kan heller ikke være oligopol, siden det finnes for mange, og for varierte størrelser på treningskjedene. Derfor mener jeg at monopolistisk konkurranse er (foreløpig, siden vi enda ikke har fått eksamensoppgaven) det mest passende alternativet Tusen takk for god hjelp! Har du noen tankar om oppgaven om organisasjon og ledelse? Lenke til kommentar
ingrid97 Skrevet 23. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 23. mai 2016 Læreren min sa at det mest sannsynlig kommer til å være tilnærmet fullkommen konkurranse, men bare hvis prisen er fast. På en annen side er det svært få bedrifter som er i et fullkomet marked. 5 Lenke til kommentar
Jonas 420 Skrevet 23. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 23. mai 2016 (endret) monopolistisk konkurranse kjennetegnes av: · Flere bedrifter som ikke kan ta markedet alene · Tilbyr differensierte produkter-skiller på kvalitet og form · Fri etablering hindrer monopolisering . hver produsent står overfor en fallende etterspørselskurve Jeg er litt uenig med Kristian. Siden i en monopolistisk konkurranse har vi hindring for ny etablering, men alle kan etablere treningssenter uten noe hindring. Jeg ville gått for fullkommen konkurranse (fri). Endret 23. mai 2016 av Jonas 420 Lenke til kommentar
mariass Skrevet 23. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 23. mai 2016 læreren vår sa det mest sannsynlig ville være fullkommen konkurranse. Btw noen som har noe tips på va som er lurt å krive om forberede seg an gående organisasjon og ledelse temaet? Lenke til kommentar
liggedetan Skrevet 23. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 23. mai 2016 læreren vår nevnte at det kanskje var mulig at de skulle åpne ny avdeling eller noe lignende, og at vi deretter får spørsmål om å kanskje lage organisasjonskart og kanskje diskutere ulike ledertyper og hvilken man skal velge av de. Lenke til kommentar
examen12345 Skrevet 23. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 23. mai 2016 Noen som vet om hva som er momsen på treningssentere? Lærer nevnte noe om at den ikke er 25%. Lenke til kommentar
heddab Skrevet 23. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 23. mai 2016 Noen som kan si noe om hva slags tilleggsinfo vi kan få om BODY&SOUL imorgen som påvirker valget om det er fullkommen eller monopolistisk konkurranse? Lenke til kommentar
examen12345 Skrevet 23. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 23. mai 2016 Noen som kan si noe om hva slags tilleggsinfo vi kan få om BODY&SOUL imorgen som påvirker valget om det er fullkommen eller monopolistisk konkurranse? Alt avhenger om prisen er fast eller ikke. Er prisen fast er markedsformen fullkommen konkurranse. Er prisen variabel, dvs. med en priskurve, er markedsformen monopolistisk konkurranse. Lenke til kommentar
ØKL Skrevet 23. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 23. mai 2016 Noen som tror det vil bli ei felles oppgave med kapitalbehov, finansiering og investeringsanalyse? Eller at det blir ei oppgave med kapitalbehov og finansiering, og ei oppgave med investeringsanalyse? Lenke til kommentar
Dorthe97 Skrevet 23. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 23. mai 2016 Noen som tror det vil bli ei felles oppgave med kapitalbehov, finansiering og investeringsanalyse? Eller at det blir ei oppgave med kapitalbehov og finansiering, og ei oppgave med investeringsanalyse? Tipper det blir en felles oppgave, men det er jo umulig å fast bestemme nå.. Lenke til kommentar
mariass Skrevet 23. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 23. mai 2016 tror jeg også kommer an på om hvilken konkurranse det er. Er mye mer å få under markedstilpasning ved monopolistisk konkurranse enn fri. Dermed tror jeg den er felles hvis den er monopolistisk og ikke felles om den er fri. Lærer vår sa i allefall at han ikke trodde det ville være felles pga dekningsanalysen står under, aner ikke hvorfor. Han trodde også siste oppgaven om ledelse og organisasjon var veldig stor Lenke til kommentar
mariass Skrevet 23. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 23. mai 2016 Noen som forstiller seg hvilke ledertyper + hvilket et organisajsonskart ville ha sett ut. Foresten husk at arbeidsmiljø osv kan trekkes inn her å ikke bare selve temaet, men andre også Lenke til kommentar
Økboiii Skrevet 23. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 23. mai 2016 Vi får jo oppgitt at det er 2 drivere av bedriften, kan være en liten twist i den oppgaven, men regner med at vi får oppgitt oppgavene til de to lederene, dette vil gjøre det lettere for oss å få en litt bedre oversikt over situasjonen. Men med tanke på at det også er organisasjon med i bildet gjør meg litt shaky, noen med tanker? Lenke til kommentar
Økboiii Skrevet 23. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 23. mai 2016 Og hvis noen har noen formelark med gode tips til hvordan vi skal gjennomføre økonomi og ledelse eksamen sier jeg JATAKK Lenke til kommentar
mariass Skrevet 23. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 23. mai 2016 Tenker vi får å sette opp et organisasjonskart siden de har så mange deler, spaavdeling, spinning sikkert en webshop også. Administrerende leder osv. Lenke til kommentar
mariass Skrevet 23. mai 2016 Rapporter Del Skrevet 23. mai 2016 Organisasjon og ledelse Forklare ledelse og hvilke effekter ulike typer ledelse har Utarbeide en god organisasjonsplan Hvordan forbedre endringsberedskap gjennom kompetanseutvikling og organisasjonslæring Forklare en bedrifts utfordringer med ulike kulturer Greie ut om krav til HMS-arbeid og kjennetegn på et godt psykososialt og fysisk arbeidsmiljø VIKTIG Å KUNNE I FORHOLD TIL ORGANISASJON OG LEDELSE, fant på studienett Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå