Gå til innhold

Jeg skal bli norgesmester i boksing


Anbefalte innlegg

Disclaimer: jeg sliter med å fatte meg i korthet, har jeg funnet ut. Ikke har jeg lyst til å korte så mye ned heller, for da går jeg glipp av verdifull informasjon for framtidsmeg som leser dette. Og det er jo tross alt noe av poenget med en treningslogg. Kommer isteden til å oppsummere hver post med en "TL;DR", så blir det litt enklere å følge med for de som ønsker det :)

 

Hola!

 

Tar utfordringen til Countryman og oppretter en trenings(b)logg. Jeg vet ikke helt hva en slik logg skal inneholde, men satser på at dette er noe lignende det jeg skal ha med: bakgrunnen min, hvordan jeg trener nå, og hva målene videre er.

 

Kjapt om meg

Jeg heter Bjarnemann, er 24 år gammel og skal bli norgesmester i boksing. Boksing har jeg holdt på med siden jeg var tolv år gammel. Synes fortsatt det er dritfett. Som det meste her i livet har det gått litt i rykk og napp. Fikk ikke lov av mamma og pappa til å konkurrere, så det måtte jeg vente med til jeg ble 18. Da jeg først starta å konkurrere gikk det ganske bra, siden jeg gjennom mange års trening hadde god erfaring fra mye sparring og et bra treningsgrunnlag. Kom i 2010 blant annet på andreplass i en cup i Danmark, andreplass i en annen cup i Askim og til semifinalen i NM. Står artig nok lista opp som bronsjevinner. Så fulgte det en periode etter russetiden der flaska ble viktigere enn (seriøs) trening, og boksinga ble mer eller mindre lagt på hylla. I 2011 datt jeg ned en trapp på fylla og fucka opp høyre skulder big time. Gjorde et kjapt minicomeback i 2012, vant den ene kampen jeg gikk, men vendte så tilbake til partylivet. Med en skulder som stadig hoppa ut av ledd, var boksing ikke noe det var mulig å satse skikkelig på uansett. Våren 2014 opererte jeg endelig skulderen, og halvannet år etter var den mer eller mindre fin igjen. Starta så smått å bokse igjen, og jeg merka raskt at "jeg fortsatt hadde det". Boksing er visst litt som å sykle, mye av teknikken og "boksehuet" (å bokse smart) hang visst igjen. Det ga mersmak, begynte å trene mer, fikk resultater, og fant ganske raskt ut at "hey, det hadde vært jævlig fett å bli norgesmester". Og siden har det gått slag i slag. November 2015 gikk jeg min første kamp etter det lange avbrekket. Den tapte jeg knepent, men siden motstanderen var nybakt norgesmester i kickboksing var det uansett ikke det største nederlaget. Siden da har det bare blitt to nye kamper, men der feide jeg til gjengjeld gulvet med motstanderne. Siste kamp var i midten av april. Boksetreneren har av alle mulige ting fått kreft, og med det forsvant han som meldte meg på konkurranser osv. Det er ordna nå, så når boksesesongen starter igjen etter sommeren blir det fult kjør.

 

Jeg er forresten 182 cm høy og veier 76 kg.

 

Trening

Boksing stiller krav til både styrke, aerob utholdenhet og anaerob utholdenhet. Det blir derfor mye trening og mange hensyn som skal sjongleres. Her per dags dato ingen periodisering av treningen, utover at jeg nå som boksesesongen er over løper lengre intervaller, ikke sprintintervaller, og løfter mer enn det jeg gjorde i boksesesongen. Periodisering er noe jeg skjønner at jeg ikke kommer utenom, men har fram til nå vært for lat til å lage/finne et opplegg. Slik trener jeg nå:

 

Mandag:

Løfting tidlig på dagen, intervaller senere på dagen.

 

Tirsdag:

Boksetrening. 3,5 km løping i sone 1 (pikk sakte: puls på ~135, ~9 km/t) etterpå for å restituere.

 

Onsdag:

Løfting tidlig på dagen, 7-8 km i sone 1 senere på dagen for å restituere.

 

Torsdag:

Boksetrening. 3,5 km løping i sone 1 (pikk sakte: puls på ~135, ~9 km/t) etterpå for å restituere.

 

Fredag:

Løfting tidlig på dagen, 7-8 km i sone 1 senere på dagen for å restituere.

 

Lørdag:

Intervaller. Kommer til å slenge inn en eller annen form for boksetrening i forkant av intervallene her. Enten boksing på sekk, eller skyggeboksing.

 

Søndag

Hvile. Restitusjonsløping om jeg gidder/orker/har tid.

 

 

Hva involverer "boksing", "løfting" og "intervaller"?

 

Løfting:

Markløft og bøy trener jeg annenhver trening for å ikke bli helt toast i beina. Militærpress og benk trener jeg også annenhver trening for å ikke føkke skulderen min som aldri kommer til å bli helt god igjen. Planken og skrå sit ups trener jeg også annenhver gang. Resten av øvelsene er fast inventar. Benk og militær får jeg ikke kjørt fult på, grunnet skulderskaden. Øker derfor saktere her og er mer forsiktig enn i de andre øvelsene.

 

Markløft: 3x3 @ 155

Knebøy: 3x3 @ 120 (jeg suger balle i denne øvelsen)

Pushups: 3x5 (fem reps, tre sett) @ 50 kg. Har vektskiver liggende på ryggen.

Chinups: 3x3 @ 30 kg i belte.

Planken: 3x25 sek @ 75 kg på korsryggen.

Skrå situps: 3x7 på hver side @ 50 kg

Militærpress: 3x7 @ 50

Benkpress: 3x8 @ 80

Foroverbøyd roing (ryggen ligger helt vannrett): 3x6 @ 80

Diverse drittøvelser for å styrke skulderen.

 

Boksing:

Treningene er ikke helt like hver gang, men stort sett ligner de dette:

- Teknisk trening i 20 minutter

 

- Oppvarming/trening: løper, tar armhevninger, gjør situps, tar spensthopp, løper intervallstafetter. 30 min.

 

- Sparring. ~50 minutter. Bokser ~10 runder på tre minutter. Alle er åpenbart ikke på full gass, bokser også mot mindre folk og nybegynnere. Stort sett holder minst tre av rundene kamphastighet.

 

- Boksing på sekk. ~20 minutter. Tar ut resten av energien her. Ikke alltid at jeg gjør det, ser an kroppen.

 

Av stats, vet jeg ikke helt hva som er å liste opp her. Det eneste kvantifiserbare jeg har er vel hvor mange slag jeg løsner på 10 sekunder på en boksesekk:

 

- Rette slag (høyre og venstre jab): 70

 

- Hooker mot hodet: 50

 

- Uppercutter mot magen: 100

 

Intervaller:

Løper per nå mest 4x4. Dette er en treningsform som jeg responderer bra på, samtidig som det ikke krever like mye restitusjon som for eksempel geriljakardio. Oppsettet er også ganske likt en ordinær kamp, som er 3x3 minutter. "Løpestats": i går målte jeg ved hjelp av pulsklokka at pulsen falt 59 slag på et minutt fra makspuls. Ifølge NTNU er man meget godt trent om man har et fall på 30-40 slag, og på høyde med "godt trente idrettsutøvere" om man har et fall på over 40 slag. Helt rambo er det likevel ikke; googla litt i dag og ,så at Charlot Kalla har et fall på 70. Litt mer håndfast, så løper jeg åtte km i relativt kupert terreng på 32 minutter. Andre tall enn det har jeg dessverre ikke, har stort sett løpt intervaller. Skal dog komme meg på bane snart og få testa 100m, 200m, 400m og 800m. Må bare finne en dag jeg både har tid, og er tilstrekkelig uthvilt i kroppen.

 

 

Plan for videre utvikling:

Akkurat nå jobber jeg med å heve anaerob terskel og å øke i styrke. Jo mer jeg kan gi på uten at melkesyra kommer, jo bedre er det. Og det å være sterk er selvfølgelig også en stor fordel. Jeg kjenner likevel at jeg mangler litt fart i kroppen. Tung og seig styrketrening og intervalldrag på fire minutter hjelper heller ikke på, så dette oppsettet kjører jeg bare en viss periode til. Men styrke og høy anaerob terskel har unektelig sine fordeler det også. Etterhvert, kommer jeg til å kutte ned på styrketreninga til to dager i uken, legge inn mer kardio, og dreie denne mot kortere og mer intensive drag, og rett og slett trene mer boksing. Og da med fokus på fart.

 

 

Dett var dett! :) Vet ikke om jeg skrev for mye/lite eller om det er noe som mangler (formbilde?). Skrik ut om det er noe.

Endret av Bjarnemann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Null stress :)

 

Helt overordnet, ligger jeg på 4500-5000 kcal/dagen (avhengig av hvor mye jeg har trent) og minst160g protein. Målet er en moderat vektoppgang, for å bygge litt muskler og styrke til boksesesongen starter igjen. Hva jeg spiser i løpet av en dag varierer selvfølgelig en del, men kan skrive opp en "typisk" dag. Men uansett, spiser jeg fisk fire-fem-seks dager i uka (alt ettersom) og minst ti enheter med frukt og grønt om dagen. Spiser veldig mye ost, siden det er en billig kilde til proteiner og gir meg kalsium (som jeg trenger for den dårlige skulderen). Passer også på å spise en del egg og noe rødt kjøtt.

 

En dag der jeg løfter og løper:

 

Første måltid: gjerne et brødmåltid. Alltid ekstra grovt brød. 150 - 200g ost som pålegg. Noen ganger et par karbonader til. Har med en enhet frukt eller to også. Stort sett: 1600 kcal, 70g protein.

 

Mellommåltid før løfting: ~fem enheter frukt: 400 kcal.

 

Løfting.

 

Rett etter løfting: en proteinshake, to-tre enheter frukt. Stort sett: 300 kcal, 30 protein. Har ofte  et par brødskiver eller en karbonade i sekken igjen fra "første måltid", isåfall dytter jeg det i meg sammen med proteinshaken og frukten.

 

 

Intervaller eller restitusjonsløping.

 

Rett etter løpinga: to enheter frukt, tre dl helmelk. Stort sett: 350 kcal, 10g protein.

 

Middag lager mens jeg spiser og drikker ovennevnte frukt og melk: 250g laks, 100g ost på laksen, tre porsjoner fullkornspasta (255g), 300-400g grønnsaker. Stort sett: 1700 kcal, 80g protein.

 

Kvelds: denne varierer voldsomt. Det kan være peanøtter, kroneis, frukt, brødskiver med nugatti, brødskiver med leverpostei, eller popcorn. Stort sett får jeg i meg 800 kcal herfra, og så varierer det hvor nyttige/sunne disse er. Bruker dette måltidet for å treffe mengden kalorier jeg skal ha. Noen ganger har jeg spist litt mindre tidligere på dagen og dette måltidet er derfor større, over 1000 kcal, andre ganger har jeg spist mer tidligere på dagen, og da er dette måltidet fraværende eller mindre. Vil anslå at jeg fyller det med "dritt" to-tre ganger i uka, resten av gangene er det sunnere alternativer.

 

Sum: 4500-5000 kcal, 160g+ protein.

 

Edit: "stort sett"'-estimatene stemmer stort sett. Hva jeg fyller dem med kan variere, men det er mer eller mindre strukturen. Det kan hende at jeg spiser hvit fisk istedenfor laks til middag, og med det en større porsjon karbohydrater ved siden av, noen ganger spiser jeg egg og derfor mindre karbohydrater ved siden av. Alternerer mellom fullkornspasta og pommes frites til middagen. Noen ganger spiser jeg havregrøt istedenfor brød, noen ganger laks på brødskive til lunsj, noen ganger hamburgere til middag, osv. Men det som alltid ligger fast er ~10 enheter frukt og grønt, mye ost, en del grovt brød og fullkornspasta, fisk fire-seks ganger i uka, egg tre - fem ganger i uka, rødt kjøtt 2-3 ganger i uka. Og litt dritt.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Null stress :)

 

Helt overordnet, ligger jeg på 4500-5000 kcal/dagen (avhengig av hvor mye jeg har trent) og minst160g protein. Målet er en moderat vektoppgang, for å bygge litt muskler og styrke til boksesesongen starter igjen. Hva jeg spiser i løpet av en dag varierer selvfølgelig en del, men kan skrive opp en "typisk" dag. Men uansett, spiser jeg fisk fire-fem-seks dager i uka (alt ettersom) og minst ti enheter med frukt og grønt om dagen. Spiser veldig mye ost, siden det er en billig kilde til proteiner og gir meg kalsium (som jeg trenger for den dårlige skulderen). Passer også på å spise en del egg og noe rødt kjøtt.

 

En dag der jeg løfter og løper:

 

Første måltid: gjerne et brødmåltid. Alltid ekstra grovt brød. 150 - 200g ost som pålegg. Noen ganger et par karbonader til. Har med en enhet frukt eller to også. Stort sett: 1600 kcal, 70g protein.

 

Mellommåltid før løfting: ~fem enheter frukt: 400 kcal.

 

Løfting.

 

Rett etter løfting: en proteinshake, to-tre enheter frukt. Stort sett: 300 kcal, 30 protein. Har ofte  et par brødskiver eller en karbonade i sekken igjen fra "første måltid", isåfall dytter jeg det i meg sammen med proteinshaken og frukten.

 

 

Intervaller eller restitusjonsløping.

 

Rett etter løpinga: to enheter frukt, tre dl helmelk. Stort sett: 350 kcal, 10g protein.

 

Middag lager mens jeg spiser og drikker ovennevnte frukt og melk: 250g laks, 100g ost på laksen, tre porsjoner fullkornspasta (255g), 300-400g grønnsaker. Stort sett: 1700 kcal, 80g protein.

 

Kvelds: denne varierer voldsomt. Det kan være peanøtter, kroneis, frukt, brødskiver med nugatti, brødskiver med leverpostei, eller popcorn. Stort sett får jeg i meg 800 kcal herfra, og så varierer det hvor nyttige/sunne disse er. Bruker dette måltidet for å treffe mengden kalorier jeg skal ha. Noen ganger har jeg spist litt mindre tidligere på dagen og dette måltidet er derfor større, over 1000 kcal, andre ganger har jeg spist mer tidligere på dagen, og da er dette måltidet fraværende eller mindre. Vil anslå at jeg fyller det med "dritt" to-tre ganger i uka, resten av gangene er det sunnere alternativer.

 

Sum: 4500-5000 kcal, 160g+ protein.

 

Edit: "stort sett"'-estimatene stemmer stort sett. Hva jeg fyller dem med kan variere, men det er mer eller mindre strukturen. Det kan hende at jeg spiser hvit fisk istedenfor laks til middag, og med det en større porsjon karbohydrater ved siden av, noen ganger spiser jeg egg og derfor mindre karbohydrater ved siden av. Alternerer mellom fullkornspasta og pommes frites til middagen. Noen ganger spiser jeg havregrøt istedenfor brød, noen ganger laks på brødskive til lunsj, noen ganger hamburgere til middag, osv. Men det som alltid ligger fast er ~10 enheter frukt og grønt, mye ost, en del grovt brød og fullkornspasta, fisk fire-seks ganger i uka, egg tre - fem ganger i uka, rødt kjøtt 2-3 ganger i uka. Og litt dritt.

Ser utrolig bra ut, tusen takk:)

Lenke til kommentar

Siden jeg først har oppretta en treningslogg, kan jeg jo skrive litt om hvordan det går. I det minste, kan jeg selv se tilbake på dette senere og forhåpentligvis lære noe av det,

 

Jeg har gjort noe jeg faktisk aldri har gjort før: tatt en pauseuke/deload. Som jeg har klaga over i DST noen ganger, har flaska tradisjonelt vært min "deload". Vanligvis har jeg trent sammenhengende i et par mnd, hatt en relapse* og drukket tett i tre-fire-fem dager, og videre brukt de neste dagene på å være fyllesyk og klage over livet. Kanskje ikke det sunneste eller mest effektive opplegget, men det har ihvertfall gitt kroppen fri fra trening. Dessuten foretrekker jeg å gjøre ting skikkelig; trener jeg, så trener jeg - drikker jeg, så drikker jeg. Siden jeg så og si har slutta å drikke, så har deloadsystemet mitt liggi nede for telling en stund. Siste skikkelige pause jeg hadde fra treninga var i syv dager i jula, men da gikk jeg til gjengjeld to mil på ski om dagen isteden.

 

* Bare så det er klart: "relapse" er sagt med et glimt i øyet. Har drukket både de mye og ofte oppigjennom livet, våknet opp med et hakekors på rompa, tatt en skulder og gjort mye annet rart, men noe trøblete forhold til flaska er det ikke snakk om.

 

Vurderte selv en pauseuke på mandag siden kroppen selv etter ukas faste hviledag var sliten og jævlig og jeg har lagt merke til at energinivået generelt har vært litt lavere i det siste, men som jeg har klaga over i DST, så tåler jeg ikke dette konseptet. Jeg vil jo mye heller trene enn å sitte på rompa (/klø meg litt i den for å holde kroppen i gang). Prøvde meg derfor med litt mindre vekter og høyere reps på løftinga den dagen, og rolig langkjøring istedenfor intervaller, i håp om at det ville være nok til å våkne opp fresh dagen etterpå. Tvert om. En sliten, stiv, støl og jævlig kropp var det jeg våkna opp til. Det føltes litt ut som om kroppen brant. Dét i kombinasjon med at jeg så at cefey hadde ilagt meg treningsforbud i DST gjorde beslutningen enkel: tid for pause.

 

Og det var nok lurt. Gikk inn i pauseuka med ambisjon om å ihvertfall kjøre litt lett jogging, delta på en av ukas boksetreninger, og kanskje også løpe noen intervaller. Tenkte at et drastisk redusert aktivitetsnivå (i forhold til slik jeg vanligvis trener) kanskje ville være godt nok. Status? Har omtrent ikke bevegd meg siden jeg kom hjem fra joggeturen på mandag. Er fortsatt sliten i kroppen. Da jeg la meg i går, brant feks fortsatt låra. Føltes ut som om jeg hadde hatt DEN knebøyøkta.

 

TL;DR*: jeg har tatt en pauseuke. Det var, kjenner jeg, så til de grader nødvendig. Spent på hvordan kroppen responderer på ny trening om et par dager. Utfra det jeg har lest, og hvor nedkjørt jeg antageligvis har vært, tror jeg denne uka har gitt vel så mye "framgang" som en uke med trening pleier å gi meg.

 

*Tror jeg beholder "TL;DR"-mønsteret, jeg. Tar jo et halvt svangerskap å lese det jeg skriver. Står essensen der, så kan det jeg skriver i tillegg være for framtidsmeg, som sikkert vil ha stor interesse av å lese alt dette.

 

Savner å spise da. 4500-5000 kcal/dagen er så mye bedre enn 3000.

Endret av Bjarnemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Deload er konge og blir mer og mer nødvendig jo bedre form man kommer i :)

 

Nå kan jeg lite om boksing og den type trening, men deload i styrke behøver ikke nødvendigvis være en hel uke treningsfri da. Det optimale er å redusere vektene med 20-30-40% (avhengig av hvor raskt du ønsker å kjøre progresjon i vektene) og deretter starte en gradvis oppbygging til de tunge vektene igjen. Men, høres ut som om en uke helt fri har vært optimalt for deg i øyeblikket :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er klar over det :) Og, med mindre utmattelsen hadde vært så stor som jeg har skjønt at den var (fortsatt helt kake i låra), kunne jeg jo kanskje gjort litt kardio ihvertfall. Og løfta litt, med lettere vekter eller færre reps. Men siden jeg fortsatt er så sliten som jeg er, følger jeg anbefalingen til Cefey og tar det med ro et par dager til.

 

Det jeg har skjønt kan være lurt i framtiden (ingen trening har frigjort tid til litt tenking også, tenk dét), er å periodisere treninga mer, og bruke det som en slags "deload". Forutsatt at jeg ikke trener meg så ned at total hvile er nødvendig, så ser jeg for meg at en veksling mellom kardio, løfting og mer boksespesifikk trening (sekk, skyggeboksing, sparing) både kan motvirke utmattelsestendenser, men også gi bedre kvalitet i treninga. Trene litt av alt hele tiden, ikke faen om jeg har is nok i magen til å la vektene ligge i flere uker, men alternere hva slags trening jeg prioriterer mtp mengde og kvalitet.

 

Kjenner at det virker dette her da. Er som sagt fortsatt godt sliten i låra, men for første gang på lenge merker jeg at ofte jeg plutselig får lyst til å sprinte, løfte, eller banke noen (les: bokse, akkurat som man kan bli sexfrustrert, opplever jeg å bli boksefrustrert). Har mer energi og er lettere til sinns også. Begynner å boble opp med fysisk energi og mentalt overskudd, gleder meg til å ta det ut på treningsrommet, i ringen og på løpetur.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

TL;DR: deloaduka over. Første treninga, løfting, på mandag gikk til helvete, men jeg skjønner hvorfor og stresser ikke. Boksetreninga i går var en mye bedre opplevelse, men ikke bare fryd og gammen. Mer eksplosivitet, fart og kraft i kroppen, men opplevde også å bli raskere sliten. Legger om treninga de to neste ukene. Dette for å ta symptomer på et mulig kommende tretthetsbrudd på alvor og få mer fart i kroppen. Treningene kommer til å bli kortere, men mer eksplosive.

 

Pauseuka er endelig over. "Endelig", for jeg har virkelig savna både det å trene, og det å spise som en gris. Trente mandag forhenværende uke (løfting og løping), men hadde ellers helt treningsfri tirsdag - søndag. Det trengtes! Overkroppen føltes mer eller mindre fin ut allerede etter et par dager, men lårmuskulaturen var ikke uthvilt før etter fem - seks dagers hvile. Helt merkelig. Har dog alltid vært sånn, overkroppen tåler omtrent uendelig mengder med bank, lårmuskulaturen kjenner jeg det i på permanent basis (sliten hele tiden) selv om jeg feks bare løfter tre dager i uka og ikke noe mer.

 

Første trening var i går og jeg var for å si det mildt ganske hypa på vei til treningsrommet på jobb. Hvordan gikk det? CRAP. Hadde på forhånd bestemt meg for å trene "lurt" denne gangen, og venne meg til å gi meg en repetisjon eller to før failure. Den planen gikk ganske raskt i dass, siden ting var så dårlig stelt. Var grenser for hvor mye jeg ville suge. Slik gikk det:

 

Mark: 4,4,4 @140

Pushups: 7,6,5@40

Chinups: 4,4,3@30

Planken: 20, 20 sek @65

Benk: 7,6,5 @75

Foroverbøyd roing: 6,6,6 @70

 

Jeg hadde jo i forkant lest at det anbefales at man skulle ta det litt roligere etter en deload/pauseuke. Men jeg hadde likevel sett for meg å løfte mer enn dette, og med mindre anstrengelser. Det var først etter treningsøkta, etter en grundig tur til Google at jeg skjønte hvorfor dette anbefales, og også hvorfor man kan risikere å oppleve tilbakegang etter en deload (selv om man ikke tar det "rolig"). Nervesystemet kan respondere forskjellig på en deload. Man kan komme tilbake med et uthvilt nervesystem på "topp" og løfte mer, man kan komme tilbake med et uthvilt nervesystem som er litt sløvt etter en pause og løfte det samme, og man kan komme tilbake med et uthvilt nervesystem som fortsatt har ferie, og oppleve tilbakegang. Jeg stresser altså ikke. En uke fri skjønner jeg at jeg hadde godt av, og jeg skjønner jo også at man ikke taper så mye i styrke på en snau uke. Regner med at dette kommer seg raskt, og at jeg snart pusher forbi statsa jeg lista opp i førstepost.

 

I går, tirsdag, var det boksetrening. Dette gledet jeg meg selvfølgelig som en unge til. Man kan bli sexfrustrert om man ikke får seg noe på en stund, og jeg opplever å bli frustrert om jeg ikke får slått, og blitt slått, på en stund. Hadde masse energi og et stort psykisk overskudd før treninga. Begge deler uvant kost de siste månedene. Har alltid gleda meg til trening, men ikke SÅ mye som i går. Hvordan gikk det? Bra. treninga ble ikke så kick ass som jeg følte på meg før den starta, men bra ble den. På mitt forslag løp vi bla sprintintervaller på 100m som en del av oppvarminga/treninga, og jeg merka raskt at jeg hadde en helt annen giv mens jeg løp. Kroppen kjentes raskere, farligere og kraftigere ut, om det gir mening. Sparringa gikk også relativt bra. Ikke like bra som sprintintervallene kanskje kunne indikere, men bra gikk det. Hadde også her en helt annen "base", giv, energi i kroppen, og var på en helt annen måte enn før både fysisk og psykisk i stand til å "eksplodere" i slagkombinasjoner. Fikk også slått ned en kar med en slik slagkombinasjon :dremel: Ikke fordi hvert enkelt slag var så jævla hardt, men fordi summen av mange slag på kort tid rett og slett ble for mye for han. Disse slagkombinasjonene kosta likevel en del, jeg opplevde å bli raskere sliten enn vanlig i går. Men det er vel en ganske naturlig trade of. Høyere intensitet - da går man fortere tom. Sprintintervallene tidligere påvirket nok også en del. Var ikke bare jeg som ble raskere sliten enn vanlig.

 

Har i løpet av de siste månedene løfta (etter mine standarder) tungt og med få reps, og ikke løpt noe med høyere intensitet enn intervaller på 4x4 minutter. Styrken og utholdenheten dette har gitt meg er gull, men jeg opplever også å ha blitt seigere i ringen. Eksplosiviteten, snerten i slagene, har fått seg en real trøkker. Det i kombinasjon med at jeg har symptomer på et kommende tretthetsbrudd i foten gjør at jeg kommer til å legge om treninga de neste to ukene (to uker er planen ihvertfall, så får jeg se hvordan dette fungerer). Man skal ikke legge for mye i googling når det kommer til skader og sykdom, men symptomene stemmer på en prikk. Har også løpt unormalt mye de siste månedene, på asfalt og med joggesko nesten uten såle. Better safe than sorry og jeg har dessuten godt av mer fart og eksplosivitet i kroppen. Har ikke pønsket ut nøyaktig hvordan jeg kommer til å gjøre det ennå, men en drastisk reduksjon i løpemengde blir det. Kommer isteden til å løpe kortere intervaller (100m-400m), skyggebokse og bokse på sekk. Da bør jeg også endelig få sjansen til å teste tidene på bane, det blir veldig spennende. Intensiteten kommer jeg langt på vei til å gi faen i. Trener man hurtighet, har man lange nok pauser mellom dragene til at man yter maks i hvert drag. Bygger jeg opp for mye melkesyre, vil dette også gå utover restitusjonen. Får uansett nok intensiv trening på boksinga i form av sparring. Dette får også implikasjoner for løftinga. Kommer til å holde meg litt lavere i vekt, og heller dra flere reps, som forhåpentligvis også blir mer eksplosive.

 

 

Edit: har også starta med ZMA, spent på hvordan det kommer til å fungere.

:)

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Vet ikke helt om jeg skjønner hva du spør om. Utdyp gjerne :)

 

Men jo, skuldre er dritviktig. Og også overarm. Er tross alt tricepsen som er ansvarlig for å "skyte" knytteneven din ut, og bicepsen som trekker den tilbake slit at du raskt kommer opp i guarden igjen. Biceps er da overarm, er det ikke?

 

Like viktig er bryst og øvre rygg, som også er med på å skyte armen ut og trekke den inn.

 

Minst like viktig, kanskje enda viktigere, er kjernemuskulatur og evnen til å skape rotasjon. Er litt krøkkete å forklare skriftlig om du ikke er kjent med konseptet, men armene fungerer i bunn og grunn ikke som så mye mer enn forlengelser av skuldra, som igjen sitter på kroppen. Slår du en jab, roterer du hele kroppen bak, og det er den krafta som, hvis korrekt utført, treffer motstanderen hardt, ikke krafta som mobiliseres av tricepsen. Likeså med hooken; hele kroppen roterer, og krafta kommer fra denne bevegelsen, ikke selve armen. Det er forøvrig en ganske vanlig misoppfatning det, at hooken slås med armen. Armen ligger omtrent helt stille i vannrett posisjon, mens krafta produseres av en roterende kropp. Den eneste bevegelsen man gjør med armen er å heve albuen slik at armen ligger vannrett.

 

Og hvor kommer så all denne rotasjonen fra? Jo, beina. Beina er dritviktig. Ikke bare for å bevege seg raskt og smidig (fotarbeid), men også for å skape kraft. _Alle_ slag starter med et spark i gulvet.

 

Ble kanskje litt rotete dette her. Skriver fra mobilen og har litt begrensa med tid siden jeg leser til eksamen.

 

For å summere opp, så er egentlig alle musklene viktige. Det er vanskelig å argumentere for at noen er veldig mye viktigere enn andre. Alle slag starter med et spark/en kraftmobilisering i gulvet og så hiver hofta og overkroppen seg med. Armene, uansett slag, er bare en forlengelse av denne bevegelsen.

 

:)

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...