Gå til innhold

objektiv til olympus om e10 mk2


Anbefalte innlegg

Har kjøpt olympus om e-10 mk2. Det fulgte med 14-42mm, men vil gjerne kjøpe noe fast optikk. Tenkte olympus 12mm f2 og 20mm eller 25mm fra olympus eler panasonic. På sikt kanskje fastobjektiv på 45-75mm. Føler olympus 17mm f1.8 blir for tett på 12mm. Men samtidig føler jeg at 17mm er et mer anvenvendlig objektiv. Noen erfaringer. Vil gjerne ha objektivene små. Har erfaring med zoom fra Canon 70-20mm l optikk. Helt klart "like bra som fast optikk til mitt bruk", men det er stort. Noen med erfaring med 4/3 zoom optikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøper du fast brennvidde må du jo vite hvilke brennvidder du trenger. Liten vits i å kjøpe det andre har bruk for.

 

Skal du starte med et standardobjektiv så er alt fra 17mm til 25mm typiske allround linser. Personlig liker jeg 50mm ekvivalent og valgte en 25mm, men jeg har brukt Panasonic 20mm også og likte den godt selv om den er litt kortere og ikke er av de raskeste på autofokus. 17mm synes jeg er for kort som standardlinse, men mange trives med 35mm ekvivalent og ennå kortere.

 

Det er ganske stor forskjell fra 17mm til 12mm så hvis du vil ha 17mm som normal vil 12mm gi en helt annen effekt. Ellers er det selvsagt ennå større forskjell fra 12mm til 20mm og det er en veldig kompakt linse.

 

Jeg har bare en linse med fast brennvidde for å ha ett lyssterkt objektiv, men etter at jeg fikk 12-40mm bruker jeg det relativt sjelden selv om 25mm har to blendere bedre lysstyrke. Men 12-40 er et ganske stort og tungt objektiv i forhold til f.eks 20mm F1.7 så hvis målet er så lite og lett som mulig kombinert med god lysstyrke og optiks kvalitet er det en god del å hente på fast brennvidde.

Lenke til kommentar

Har oly 25mm f1.8, og den tar kjempefine bilder. Super til gatefoto og litt mer intim landskapfoto. Kontrast, skarphet og fargegjengivelse er på topp. Eneste minus må være at den ikke er værtettet (for min del), og at det er litt vignettering når den er vidåpen. Den er så liten at den blir med på alle turer.

 

Jeg for min del tar flere og flere bilder med tele. Bruker for det meste 40-150 f2.8 pro og 14-150. Førstenevte er selvsagt overlegen, men den andre er jo også veldig fin i forhold til vekt!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Takk for svar jeg har fått. Har brukt kamera en stund nå. Har vært frem og tilbake med lysstyrke fast objektiver. Har nå sett på teleobjektiv. Grunnen til at jeg kjøpte 4/3 systemet var at kamera var lite, men mest viktig var at objektivene var små. Når jeg ser på teleobjektiv er de store, naturlig nok. Men et er mye mindre samtidig som det har bra tele. Det jeg har sett på er Olympus 75-300mm. Det er ikke lyssterkt, men kanskje bra nok for dagsfotografering uten sport etc. Men blender mot 6,7 er vel prisen man må betale som kompress 'lite' objektiv og brennvidde 300mm.

Er det noen som har erfaring med objektivet. Hvor skarpt er objektivet.

Endret av Plutoid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...