Gå til innhold

Kjøling ennå en gang


Jesperkatt

Anbefalte innlegg

Har investert i Aopen HQ08 Big Tower ATX og puttet inn litt krafs.1 stk 70mm regulerbar nede i front + samme oppe bak. Vifte på hoved- + skjermkort hjelper sikkert noe sammen med CPUvifta, MEN skulle gjerne ha senket CPU temperaturen 10/15 grader. [Den ligger nå på 50+(idle)] :grine:

 

Håper jeg har funnet rett forum.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken CPU kjøler har du? Har du lagt på ny goop (kjølepasta) mellom kjøler og CPU? F.eks : Artic silver 5 som fåes kjøpt blant annet her. Bare gå på kjølere, kjølepasta/lim så finner du det der.

 

Min CPU temp sank i alle fall med 3-8 grader etter at jeg bytta goop. Og jeg har ikke artic silver 5, som er den "beste".

Lenke til kommentar

Det du gjør er å borre ett hull på ca. 80 mm i døra rett over cpu kjøleren... Deretter lager du en funnel fra dette hullet og ned så den treffer rett over vifta kjøleribba... Da trekker den frisk luft rett utenifra, og du vil senke tempen en god del. Da vil de andre viftene sørge for kjøling av det andre, og samtidig kunne gi en litt sval bris til cpu kjøleren de og..

Lenke til kommentar

CPUkjøleren fikk jeg sammen med CPUen fra min lokale puterpusher ferdig montert. Vil ikke slå den av for å sjekke, men det ser ut til å være en std. 50mm vifte. Den ligger ikke så veldig langt fra bakveggen og der er det plass til to 40mm. (investeres på mandag.)

Har en "tube Fanner 700. Kanskje en ide å reinstallere CPUen??

 

traskas: Hvordan får du en 2400+ til å jobbe på 2500? Min ligger på 2200

Endret av Jesperkatt
Lenke til kommentar

Eller spandere en ny kjøler på deg? :!: Du kan jo kikke litt på microplex. Så kan du bare kjøpe artic silver 5 i samme slengen. Jeg mener, skal du ha lavere cpu temp eller ikke? min ligger på gode 50 - 65 som jeg synes er greit, tatt kabinett og kjøler i betraktning. Er ikke no vits i å gjøre noe egentlig. Men siden du har spurt om hjelp så regner jeg med at du virkelig vil ha lavere temp. Og å skjære i det nye kabinettet veit jeg ikke om er noen god løsning. Du får det fint til uten å gjøre det, men klart det er effektivt. :) Litt mye arbeid kanskje hvis det skal se greit ut...

Lenke til kommentar
CPUkjøleren fikk jeg sammen med CPUen fra min lokale puterpusher ferdig montert. Vil ikke slå den av for å sjekke, men det ser ut til å være en std. 50mm vifte. Den ligger ikke så veldig langt fra bakveggen og der er det plass til to 40mm. (investeres på mandag.)

Har en "tube Fanner 700. Kanskje en ide å reinstallere CPUen??

 

traskas: Hvordan får du en 2400+ til å jobbe på 2500? Min ligger på 2200

Hva med å kikke litt på Deep Impact 102 hvis du skal satse på ny kjøler...?

 

Og åssen jeg klarer det? Jo det går veldig fint det når det er en AIUHB stepping og det faktum at jeg har vannkjøling.

Kjører systemet mitt på 12.5x200 = 2500Mhz. Da kjører jeg PC3200 RAM'en min synkront med fsb på hovedkortet

Lenke til kommentar
OKAY. Skjønner ikke alt, men hvordan stiller jeg mitt eget system, og hvor høyt kan jeg stille det uten at det krasjer?

 

 

 

*leser på harde livet om kjølere :mrgreen:

Det kalles overklokking. Når du overklokker blir cpu mye varmere og trenger bedre kjøling så hvis du har veldig lyst til det ville jeg annbefale deg å innvestere i vannkjøling.

 

Får å overklokke må du gå inn i bios (basic input/output system) Der kan du stille på fsb og multiplier. Hvis du ganger disse to får du anntal mghz cpu'en din jobber på.

Lenke til kommentar

Oppdaget ditt innlegg i tide. Kjøpte ikke småvifter.

Men kjøler til CPUen, GlobalWin. Det var litt annen lyd med diger vifte, ja. Har aldri tenkt på at en stor vifte flytter mere luft enn en liten, men det er jo ganske logisk.

 

Satte opp til 12,5 x 200, men Xp startet aldri. :wallbash:

Så jeg måtte sette den til optimized. :realmad:

 

Men jeg prøver igjen. kanskje litt mindre step om gangen. hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...