Gå til innhold

Nye deler til pc


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg sitter idag på følgende oppsett:

 

Gigabyte ga-z68ma-d2h-b3

i5 2500k som kjører på 4,5 ghz som er kjølt med enkel lukket vannkjøling

8GB corsair ddr3 1333 ghz ram

asus gtx 560ti 1gb klokket til 950 Mhz

Har lyst å bytte ut skjermkort da den begynner å slite med de nyeste spillene. 

 

Hvor langt kan jeg oppgradere skjermkortet før cpu og ram blir for mye bottleneck? 

må også nevnes at jeg bare har 500w psu.

 

Skjermen er en 1080p 60hz AOC med amd freesync så det hadde jo vært fint med et AMD kort som støtter dette, men er absolutt ikke et krav om ytelse/pris er langt bedre hos nvidia. 

er ikke fremmed for å kjøpe brukt. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye har du tenkt å bruke på skjermkortet?

 

I dag er det den store benchmarkdagen til GTX1080, som slippes 27 mai. Den 10 juni kommer GTX1070.

AMD kommer med nye kort til sensommeren/høsten.

 

De norske prisene er ikke klar enda, men GTX1080 blir rundt 6500,- til 7500,- GTX1070 3500,- til 4500,-

 

GTX1080 har listet 500W som anbefalt, så GTX1070 vil vel bruke litt mindre strøm.

Ditt gamle 560Ti bruker faktisk like mye som GTX1080.

 

EDIT:

Det er Computex 2016 den 31 mai, så det er ventet at også AMD vil komme med mer info om de nye kortene sine da.

Endret av FBEN
Lenke til kommentar

Hvor langt kan jeg oppgradere skjermkortet før cpu og ram blir for mye bottleneck? 

må også nevnes at jeg bare har 500w psu.

 

Skjermen er en 1080p 60hz AOC med amd freesync så det hadde jo vært fint med et AMD kort som støtter dette, men er absolutt ikke et krav om ytelse/pris er langt bedre hos nvidia. 

er ikke fremmed for å kjøpe brukt. 

 

Noe slikt som AMD R9 390X passer jo. Eventuellt vente på de nye AMD korta som er venta fremover. Siden du har en Free-Sync skjerm, så er jo AMD det åpenbare valget spør du meg.

 

Ellers kan du vurdere å oppgradere til 16GB RAM. Ikke at fps i spill vil øke av betydning, men det vil jo gi en boost ellers. En SSD er også et tips hvis du ikke allerede har en. Samsung 850 EVO 500GB f.eks er god. Tror din strømforsyning skal holde, men hvis ikke kan du vurdere en EVGA SuperNOVA 850 G2.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Det koker jo ned til hva budsjettet er. Ikke noe sted har jeg sett noe annet enn at AMD anbefaler 750W strømforsyning til 390X. Selv om det selvfølgelig er en overdrivelse, tror jeg du bør budsjettere med ny strømforsyning hvis du kjøper et slikt kort. Det billigste nå vil nok være et brukt GTX 970 (eller til og med 980). De bør komme godt ned i pris nå som 1070/1080 er på trappene.

Lenke til kommentar

Tusen takk for mange gode svar! 

 

Tror jeg venter til juni for å se an hva som skjer. Det kan jo hende at AMDs kort faller i pris når de nye kortene fra nvidia blir lansert! 

Budsjettet er så tynt at jeg nesten er flau, men i juni kommer det jo litt feriepenger og skattepenger dalende :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...