Gå til innhold

Drift og sikkerhet, hva kan man gjøre etterpå?


Okdokk

Anbefalte innlegg

Står på ventelista til Drift og sikkerhet, men er litt usikker på om at jeg burde takke ja eller ikke, noen sier at det er bedre å ta bachelor, eller master. Men jeg bare lurer på om noen som har gått drift og sikkerhet på tekniskfagskole, hva slags muligheter ga det i ettertid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg liker å si at mulighetene er store, uansett valg av karriere. I dag er vi blitt et samfunn, der vi gjerne måler hverandre utifra jobb/utdanning. 

 

Det du må tenke på, er om du selv vil dette? Jeg pleier å gi meg selv valg, deretter tar jeg det valget jeg vil angre MEST på at jeg ikke gjorde. 

 

Uansett, du kan videre utdanne deg hvis du ikke blir fornøyd med drift og sikkerhet, og ta allmenn påbygg og så en bachelor / master senere. Men da har du alltid noe du kan falle tilbake på, siden du har fagbrevet i drift og sikkerhet. 

 

Jeg har ikke helt lik utdanning, men jeg tok også kun et fagbrev innen IT, i dag har jeg en _GODT_ lønnet stilling for alder og utdannelse, og jeg vokser stadig i stillingen. Jeg håper du gjør det du føler selv er riktig for deg, og ikke hva alle rundt deg sier! Det er du som skal jobbe med dette til slutt, ikke dem som kom med råd! Mitt beste tips, er å gjøre ditt beste hva du enn velger, så vil mange dører åpne seg for deg! :) 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Som alt annet er IT et ganske bredt felt med mange mulige karriere veier.
Selv er jeg på siste året på Bacheloren og blir svimmel av alle mulighetene.
 

Fra mitt POV vil jeg si at største forskjellen mellom Teknisk fagskole og evt. en bachelorgrad er omfanget av det du skal lære.

 

Jeg har jo ikke sett fagplanen for drift og sikkerhet men vil anta at det er ganske spesialisert utifra det jeg har hørt fra mine bekjente.

 

Teknisk Fagskole

  • Drift av diverse systemer (Windows, Unix, ++)
  • Nettverk
  • Sikkerhet
  • Scripting (Python / Powershell)
  • (Helt basic programmering?)

Høgskole (Dataingeniør)

  • Litt prosjektarbeid
  • Grunnleggende matte / kjemi / fysikk
  • Grunnleggende programmering / modellering / database / nettverk / systemutvikling
  • Valgfalg hvor du kan smake litt på de forskjellige feltene
    Drift & Sikkerhet / Web utvikling / Avansert programmering

Så du vil få en kortere og mer spesialisert utdanning, noe som er både positivt og negativt m. tanke på å søke jobb.
Da en potet som meg kan velge imellom flere jobber, imens du vil være "låst" til Drift / Nettverk.

 

Men som nevnt tidligere viktigste er å finne ut hva du vil mest, eller hva du tror du kommer til å trives best med sjøl.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Sitter fortsatt å undrer på denne, har fått plass men har ikke takket ja enda, da jeg har nettopp gått forkurs for ingeniør så fant jeg fort ut at matte for meg er helt håpløst, ihvertfall på det nivået, men eneste jeg finner angående matten i drift og nettverk er "Matematikk"...

 

Liker å jobbe med support, men der er det mange som gjør, ergo vanskelig å finne noen som vil ansette meg.

Lenke til kommentar

En enkel og effektiv måte og eliminere hva du skal gjøre. 

Velg det valget, du vil angre MEST på at du ikke skal gjøre. 

Evt, kast mynt om det, du vil umidelbart merke når mynten har landet, om det var riktig valg for deg. 

Håper ikke dette virker helt ulogisk for deg, men det er til slutt du som skal jobbe/studere dette! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...