Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Møkka ADSL.!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ADSL = ASYMETRIC digital subscriber line... (halv duplex)

SDSL = SYMETRIC digital subscriber line... (full duplex)

 

Asymetrisk sier vel i seg selv at du kan bare gjøre en ting om gangen ?

 

Det er ikke telenor sin skyld i det hele tatt, da, det er produktet...

 

[ Denne Melding var redigert av: Prox på 2002-02-25 22:30 ]

Lenke til kommentar

Stemmer at ADSL er halv duplex (både hos Telenor, NextGentel og hos alle andre leverandører for den gang skyld), men det er stor forskjell på hvor mye en mister i nedlastingshastighet når man uploader samtidig. Telenor er her etter min mening - og jeg snakker ut fra erfaring - en versting. Hastigheten på download faller uforholdsmessig mye med en gang det er uploads på linjen.

 

Teoretisk sett skulle hastigheten bli redusert med maks 128 kb/s. Nå er det klart at det blir litt mer enn 128 siden en må ta hensyn til IP-pakke kolisjoner osv... men likevel å får redusert downloadhastighet med 70-80% slik som jeg har opplevd er egentlig helt elendig.

Lenke til kommentar

Frå her: http://www.snus.se/info/internetutred/bila...laga/bil18.html

Quote:


ADSL - Asymmetric Digital Subscriber Line

Som framgår av namnet så sänder ADSL-modemen en asymmetrisk dataström med högre kapacitet åt ena hållet (till abonnenten). Modemet togs fram speciellt med tanke på kommunikation mellan telefonstation och abonnent. Mellan modemen skapas tre informationskanaler: en höghastighetskanal (från telefonstationen till abonnent), en medelhastighetskanal med full duplex och en telefonkanal.

Höghastighetskanalens överföringshastighet (från telefonstation till abonnent) är avståndsberoende:

Maximalt avstånd mellan modem

Maximal hastighet

3 km - 8 Mbit/s

4 km - 6,312 Mbit/s

5,3 km - 2,048 Mbit/s

6 km - 1,544 Mbit/s

Medelhastighetskanalen har överföringskapacitet 640 kbit/s full duplex och maximalt 6 km mellan modemen.

Telefonikanalen har samma karakteristik som för vanlig telefoni.


Dette er kva eg kunne finne om det.

Så det ser vel ut til at dersom du har ei adsl-linje med høgare fart enn 640kbps, så har du ei simplex-linje i tillegg til talekanal og duplexkanal.

Så dersom denne kilda har rett, så ser det ut til at det er ei begrensning som er sett av leverandøren. Du skal eigentleg kunne ha inntil 640kbps full-duplex.

Eller er ADSL-standarden forskjellig i Sverige?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Quote:


Den 2002-02-26 13:34, arvjakob skrev:

hrmf,


kunne ha skutt telenor altså.


Halv duplex er jo helt på tryne.
:(
Fra 100kB/sek (download) til 20-30kB/sek (download) når man starter å uploade noe samtidig. Upload linja legger seg helt på max da!





 

:(((((((((((((((((((((((((((((((((((

Lenke til kommentar

akkurat nå kjører kazaa i bakgrunnen. der har jeg nå 50 uploads, som tilsammen bruker rundt 85kb/s. dette er ikke konstant, kb/s varierer fra sekund til sekund. men hastigheten ligger mellom ca 70-90kb/s

 

mens jeg selv har en dl i iexplorer på 198kb/s (fra microsoft), i tillegg så er det en nedlastning fra kazaa på 21kb/s.

 

må jo bare få si det som alle tenker: NGT ruler big time! 2048/640 -> beste alternativet for mange. stikk innom http://www.nextgentel.no og sjekk ut priser der :smile:

Lenke til kommentar

Bor i Sverige og kjører med Telia ADSL. Den har i hvertfall Full Duplex. Har hatt 82kbyte/s upload og 78kbyte/s dowload samtidigt. Og dette på en 512kbites linje. (82*8=656 og 78*8=624 og 656+624= 1280 kbit)Leste et sted (skal se om jeg finner igjen linken og legge ut den her) at du kan kjøre opp til 648kbit i Full Duplex på en ADSL-linje

 

[ Denne Melding var redigert av: Jazzy4668 på 2002-05-12 17:43 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-02-25 22:29, Prox skrev:

ADSL = ASYMETRIC digital subscriber line... (halv duplex)

SDSL = SYMETRIC digital subscriber line... (full duplex)


Asymetrisk sier vel i seg selv at du kan bare gjøre en ting om gangen ?


Det er ikke telenor sin skyld i det hele tatt, da, det er produktet...


 

Har ikke noe å si om det er ADSL eller SDSL for å ha half/full duplex.

Lenke til kommentar

ADSL er forskjellig upload og downloadhastighet. SDSL er lik upload og downloadhastighet. Det har ingenting med full eller halv duplex og gjøre. Telenor har halv duplex (eller skal vi si kvart duplex?), mens NGT faktisk HAR full duplex. Hvis ikke... kan noen da forklare meg hvordan i svarte granskogen jeg kunne få 75K/S konstant download samtidig med at jeg fikk 45 k/s konstant upload når jeg hadde 640/386 linje? Ingen har klart å forklare meg det ennå av de som hardnakket påstår at produktet ADSL er halv duplex. Det er mye feilinformasjon ute å går her, for jeg har sett med egne øyne at NGT er FULL duplex.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...