Gå til innhold

TEST: Panasonic DMP-UB900


Anbefalte innlegg

 

 

Kan noen fortelle meg hvorfor jeg bør kjøpe denne i stedet for en Playstation 4K (når den er klar senere i år)?

Jeg prøvde å bruke PlayStation 3 som Blu ray spiller, men lyden er helt elendig. Vet egentlig grunnen det, jeg bruke digital kabel til sourrond forsterkeren. Kjøpte Pioneer Blu ray spiller, vart en enorm forskjell på lyden. Vet ikke om det er kvaliteten på de digitale signalene som gjorde forskjellen.

 

Brukte du HDMI eller optisk kabel til forsterkeren? Du trenger HDMI for å kunne utnytte de nye lydformatene på Blu-ray.

Originale PS3 støttet ikke bitstream av True HD eller DTS MA, og dekodet de til PCM i software. Det var også på den tiden noe forskjell mellom bitstream og PCM, slik at PCM hadde 10dB lavere LFE spor.

 

Normalt så skal de ikke ha noe å si om det kommer som PCM eller DTS/Dolby, da sistnevnte i HD format er nedpakket ukomprimert. Men det er en liten forskjell i hvordan forsterkerne behandler de. Spesielt på tiden etter PS3 kom ut.

 

Så ja det var forskjell for oss som hadde mulighet for begge ting over HDMI. Byttet den ut så fort Oppo kom på markedet med sin BDP-83, før det ble den kun brukt til Norske utgivelser, da jeg hadde egne Sone A spillere, og kjøper det meste av filmer fra USA, siden kvaliteten på altfor mange utgivelser her hjemme er råtten i forhold. (Spesielt i starten av format). SME utgiveren i Norge er ett rent mareritt kvalitetsmessig. Var det på DVD, og fortsatte slik på BD.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ble konstarert store forskjeller når man testet med HDR på en Samsung JS9505 tv.

Hvordan er det mulig?

I følge Flatpanels.dk så får denne Tven støtte for HDR først i månedsskiftet juni/juli.

Stemmer ikke dette?

 

Det hender at testere får tilgang til tidlig firmware osv hvis de for eksempel har fått inn Samsung sin UHD spiller til testing.

 

Så er det om TVen får HDR for HDMI eller Netflix i juni/juli. Min Panasonic (årets modell vel og merke) støttet HDR via HDMI ut av esken, men Netflix kom for ett par uker siden. Siste firmware for den TVen er fra 2 mai i år. Så mulig det ble aktivert da. Samsung er som vanlig dårlig på info om innhold.

Lenke til kommentar

 

 

 

Kan noen fortelle meg hvorfor jeg bør kjøpe denne i stedet for en Playstation 4K (når den er klar senere i år)?

Jeg prøvde å bruke PlayStation 3 som Blu ray spiller, men lyden er helt elendig. Vet egentlig grunnen det, jeg bruke digital kabel til sourrond forsterkeren. Kjøpte Pioneer Blu ray spiller, vart en enorm forskjell på lyden. Vet ikke om det er kvaliteten på de digitale signalene som gjorde forskjellen.

 

Brukte du HDMI eller optisk kabel til forsterkeren? Du trenger HDMI for å kunne utnytte de nye lydformatene på Blu-ray.

Originale PS3 støttet ikke bitstream av True HD eller DTS MA, og dekodet de til PCM i software. Det var også på den tiden noe forskjell mellom bitstream og PCM, slik at PCM hadde 10dB lavere LFE spor.

 

Normalt så skal de ikke ha noe å si om det kommer som PCM eller DTS/Dolby, da sistnevnte i HD format er nedpakket ukomprimert. Men det er en liten forskjell i hvordan forsterkerne behandler de. Spesielt på tiden etter PS3 kom ut.

 

Jeg var faktisk ikke klar over LFE-problematikken. Problemet som jeg ser det er hvis man kalibrerer for f.eks. DTS-MA, og så får en lydkilde med LPCM. Ble det noensinne løst (med firmwareoppdat.)? Du mister også DRC data for bruk av forsterker på kvelden med tynne vegger, men det var ikke akkurat noe stort tap for min del.

 

Over optisk derimot ville problemet vært at enten måtte man ha nøyd seg med "gamle" DTS/DD med lavere bitrate, eller to-kanals LPCM.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Kan noen fortelle meg hvorfor jeg bør kjøpe denne i stedet for en Playstation 4K (når den er klar senere i år)?

Jeg prøvde å bruke PlayStation 3 som Blu ray spiller, men lyden er helt elendig. Vet egentlig grunnen det, jeg bruke digital kabel til sourrond forsterkeren. Kjøpte Pioneer Blu ray spiller, vart en enorm forskjell på lyden. Vet ikke om det er kvaliteten på de digitale signalene som gjorde forskjellen.

 

Brukte du HDMI eller optisk kabel til forsterkeren? Du trenger HDMI for å kunne utnytte de nye lydformatene på Blu-ray.

Originale PS3 støttet ikke bitstream av True HD eller DTS MA, og dekodet de til PCM i software. Det var også på den tiden noe forskjell mellom bitstream og PCM, slik at PCM hadde 10dB lavere LFE spor.

 

Normalt så skal de ikke ha noe å si om det kommer som PCM eller DTS/Dolby, da sistnevnte i HD format er nedpakket ukomprimert. Men det er en liten forskjell i hvordan forsterkerne behandler de. Spesielt på tiden etter PS3 kom ut.

 

Jeg var faktisk ikke klar over LFE-problematikken. Problemet som jeg ser det er hvis man kalibrerer for f.eks. DTS-MA, og så får en lydkilde med LPCM. Ble det noensinne løst (med firmwareoppdat.)? Du mister også DRC data for bruk av forsterker på kvelden med tynne vegger, men det var ikke akkurat noe stort tap for min del.

 

Over optisk derimot ville problemet vært at enten måtte man ha nøyd seg med "gamle" DTS/DD med lavere bitrate, eller to-kanals LPCM.

 

 

Løst og løst, ingen filmer bruker PCM surround mer, kun DTS eller Dolby. Enkelte konserter bruker PCM, senest Judas Priests siste konsert slipp, men den har både DTS MA og PCM surround (samt PCM stereo), og selv om det ikke var store forskjelle mellom dem, så foretrakk jeg DTS sporet. Mulig eneste forskjellen var at det hadde 1dB eller mindre høyere volum, som ofte ved kjapp sammenligning høres bedre ut. Bruker som regel ikke PCM sporene, pga det jeg nevnte i forrige post, men bare for sikkerhestskyld.

 

En annen skive som også har både DTS og PCM surround er Within Temptations "Black Symphony", en av de bedre lyd konsertene jeg har (Sist jeg hørte noe, så var den så å si umulig å få tak i på BD i dag). Men den har ikke DTS MA, men ett DTS 96/24 surround lydspor (24-bit, 96KHz), mot det jeg mener husker er 48KHz 24-bit PCM lydspor. Her mener jeg å huske at det var litt forskjell, slik at DTSen var å foretrekke. DTS 96/24 var en DTS versjon som ble brukt til surround utgivelser på DVD vær DTS MA kom på banen. Ikke veldig utbredt, da veldig få avspillere og forsterkere støttet det i sin tid.

Lenke til kommentar

 

 

Kan noen fortelle meg hvorfor jeg bør kjøpe denne i stedet for en Playstation 4K (når den er klar senere i år)?

Jeg prøvde å bruke PlayStation 3 som Blu ray spiller, men lyden er helt elendig. Vet egentlig grunnen det, jeg bruke digital kabel til sourrond forsterkeren. Kjøpte Pioneer Blu ray spiller, vart en enorm forskjell på lyden. Vet ikke om det er kvaliteten på de digitale signalene som gjorde forskjellen.

 

Brukte du HDMI eller optisk kabel til forsterkeren? Du trenger HDMI for å kunne utnytte de nye lydformatene på Blu-ray.

Jeg brukte optisk kabel på PlayStation 3, og digital coax kabel på Pioneer Blu ray spilleren. Jeg hadde noe feil med HDMI inngangene på Onkyo sourrond forsterkeren min da jeg hadde den.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...