Gå til innhold

3 CCD eller 1


Anbefalte innlegg

Må si jeg er i tvil om hviken type kamera jeg skal gå til anskaffelse av.

Leter i det øvre prisleiet 10-15,000,- , men ikke et poeng i seg selv at det må koste skjorta..

Skal ha et kamera med høy optisk zoom - mer enn 10.

Selvfølgelig høy kvalitet på bildene.

Skal ha mulighet til å ta stillbilder med så høy oppløsning som mulig

Må ha manelle instillinger og manuell fokus (i front på linsen)

 

Er ikke så mange kameraer i denne kategorien.

 

Ser at nye Panasonic NV-MX500 har mye av det jeg søker.

Men dett kameraet blir "slaktet" når det gjelder kvalitet på stillbilder (foto).

Og delvis slaktet også på filming når det ikke er godt lys.

 

Og er det slik å forstå at kameraer med 3 CCD krever mer lys og er rett og slett elendig å filme med under dårlige lysforhold i forhold til de med 1.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3CCD kamera i nedre del av prisklassen du nevner pleier som regel å ha så små ccd'er at det kan bli kornete. (har jeg hørt)

Men... 1CCD-kameraer kan ha så gode ccd'er at alt blir smooooooth.

 

Mitt tips:

Enten mx 500 eller Pc 330...

 

Mx 500 ---> mer lyssterkt og enklere med knapper en touchscreen, ligger sikkert bedre i hånden, mer kornete bilde, ikke alltid naturlige farger

PC 330 ---> er mindre, har ulempen touchscreen, smoooth bilde, fargekorreksjonsfilter (langt ord), litt vanskelig å holde stille, mye bedre stillbilder

 

(snakker ikke ut i fra egen erfaring, men i fra en test som var direkte sammenligning av disse to) se forøvrig min tråd om pc330 og gs 70.

Lenke til kommentar
Må si jeg er i tvil om hviken type kamera jeg skal gå til anskaffelse av.

Leter i det øvre prisleiet 10-15,000,- , men ikke et poeng i seg selv at det må koste skjorta..

Skal ha et kamera med høy optisk zoom - mer enn 10.

Selvfølgelig høy kvalitet på bildene.

Skal ha mulighet til å ta stillbilder med så høy oppløsning som mulig

Må ha manelle instillinger og manuell fokus (i front på linsen)

 

Er ikke så mange kameraer i denne kategorien.

 

Ser at nye Panasonic NV-MX500 har mye av det jeg søker.

Men dett kameraet blir "slaktet" når det gjelder kvalitet på stillbilder (foto).

Og delvis slaktet også på filming når det ikke er godt lys.

 

Og er det slik å forstå at kameraer med 3 CCD krever mer lys og er rett og slett elendig å filme med under dårlige lysforhold i forhold til de med 1.

Hvor har du lest at noen slakter MX500 på stillbilder.

Det må vel være det beste kamera på stillbilde i denne prisklassen uten Sony sitt 330.

 

Men kan bekrefte at det er dårlig i dempet belysning.

 

Royrogers

Endret av royrogers
Lenke til kommentar

Når det gjelder hvor jeg har hørt at MX 500 er dårlig på stillbilder så er det på "testen" av dette kamera på denne hjemmesiden. Det er også 3 brukere av det som har lagt inn sine kommentarer på bruken av kameraet. Forøvrig så er MX 500 ikke et 3 mpix på stillbilde. Det er 3 interpollert.

Endret av Flyveren
Lenke til kommentar

Jeg har selv et Panasonic MX500 kamera, har hatt det i et års tid. Jeg kan si litt om mine erfaringer med produktet. Det første jeg må nevne er at det krever mye lys - de tre CCD-brikkene er ørsmå. Videoopptak innendørs eller ute i dårlig lys er alltid preget av støy, såpass mye at jeg heller bruker en gammel Panasonic NV150 kamera til slike opptak. I dagslys er kameraet overtruffen, fargene ser helt naurtro ut. Egen knapp for hvitbalansejustering bidrar til at det er lett å korrigere hvitbalansen. Mikrofonen, selv om den har gode tekniske egenskaper, er imidlertid ikke noe å skryte av. Linsen er god, og det å ha en optisk bildestabilisator er glimrende.

 

Men når det gjelder stillbildedelen er den en dårlig sak. Selv om blitzen som popper opp belyser bildene bra, er kvaliteten på bildene dårlig. Panasonic markedsfører dette som 3 Megapixler, men som nevnt er det interpolert. I praksis er kvaliteten på bildene dårlig - skal du ta gode stillbilder bør du satse på et eget stillbildekamera. En grei nødløsning, likevel.

Lenke til kommentar

Skjønner - "smiley-jack". Så MX500 er ikke nødvendigvis et godt valg. Og at slik jeg har forstått det så er 3 CCD kameraer bra ved mye lys og helt ræva ved dårlige lysforhold. Velger da å fortsette letingen etter et videokamera med 1 billedbrikke eller rett og slett sitte litt på gjerdet...

Ser at Sony har gode modeller som andre har tipset om - trv 80 og dette 330 kameraet.

Synes fremdeles at 10x optisk er for lite......

 

 

Runar

Lenke til kommentar
Og at slik jeg har forstått det så er 3 CCD kameraer bra ved mye lys og helt ræva ved dårlige lysforhold.

Helt feil... 3CCD kamera lager ikke nødvendigvis dårlige bilder i dårlige lysforhold. Alt kommer ann på hvilket kamera det er og hvor store selve brikkene er. Ser du på f.eks Canon XM2 til ca. 21-22.000 så har du ett 3CCD kamera som gir helt fantastiske bilder også i belysning der Panasonic MX500 gir dårlige bilder.

 

3CCD kamera med CCD brikker som er lysfølsomme nok, gir bedre bilder enn ett 1CCD kamera med CCD brikke som er like lysfølsomt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...