Gå til innhold

Madla, 26. juli - erfaringer?


Anbefalte innlegg

 

Er det noke særlig utenom kontorjobber i luftforsvaret da? Det eg kjem på er brannmann, vakt og sanitet

Mission Support, så får du kanskje en tur i baksete på F-16 ;-)!

 

Våpen assistent er gås en mulighet. Da forbereder du utstyret på flyet (pods, gatling gun etc). Var selv RUA og hadde en spennende tjeneste.

 

 

MS er ikke en førstegangstjeneste-stilling, var ikke det når jeg var inne iaff. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Er det noke særlig utenom kontorjobber i luftforsvaret da? Det eg kjem på er brannmann, vakt og sanitet

Mission Support, så får du kanskje en tur i baksete på F-16 ;-)!

 

Våpen assistent er gås en mulighet. Da forbereder du utstyret på flyet (pods, gatling gun etc). Var selv RUA og hadde en spennende tjeneste.

 

Det blei ikkje ensformig med RUA?

 

Korleis var en typisk dag? :)

Lenke til kommentar

 

Er det noke særlig utenom kontorjobber i luftforsvaret da? Det eg kjem på er brannmann, vakt og sanitet

Mission Support, så får du kanskje en tur i baksete på F-16 ;-)!

 

Våpen assistent er gås en mulighet. Da forbereder du utstyret på flyet (pods, gatling gun etc). Var selv RUA og hadde en spennende tjeneste.

 

Mission  Support er reeeeelativt kontorjobb, vel?

Lenke til kommentar

 

 

Er det noke særlig utenom kontorjobber i luftforsvaret da? Det eg kjem på er brannmann, vakt og sanitet

Mission Support, så får du kanskje en tur i baksete på F-16 ;-)!

 

Våpen assistent er gås en mulighet. Da forbereder du utstyret på flyet (pods, gatling gun etc). Var selv RUA og hadde en spennende tjeneste.

 

Mission  Support er reeeeelativt kontorjobb, vel?

 

 

Absolutt. og Irrelevant hvis den fortsatt kun består av vervede, ikke førstegangstjeneste personell.

Endret av Sampson
Lenke til kommentar

 

 

 

Er det noke særlig utenom kontorjobber i luftforsvaret da? Det eg kjem på er brannmann, vakt og sanitet

Mission Support, så får du kanskje en tur i baksete på F-16 ;-)!

 

Våpen assistent er gås en mulighet. Da forbereder du utstyret på flyet (pods, gatling gun etc). Var selv RUA og hadde en spennende tjeneste.

 

Mission  Support er reeeeelativt kontorjobb, vel?

 

 

Absolutt. og Irrelevant hvis den fortsatt kun består av vervede, ikke førstegangstjeneste personell.

 

Skal være stillinger til vernepliktige der óg. Men skjønner ikke helt forskjellen på "mission support-soldat" og "flyoperasjonssoldat"... Mange av luftvingene har jo bare én skvadron, så ser for meg at wing-ops og skvadrons-opsen overlapper ved de mindre stasjonene. Noen som vet?

 

https://forsvaret.no/karriere/forstegangstjeneste/muligheter/luftforsvaret/mission-support

https://forsvaret.no/karriere/forstegangstjeneste/muligheter/luftforsvaret/flyoperasjonssoldat

Endret av krsvgr
Lenke til kommentar

 

 

Er det noke særlig utenom kontorjobber i luftforsvaret da? Det eg kjem på er brannmann, vakt og sanitet

Mission Support, så får du kanskje en tur i baksete på F-16 ;-)!

 

Våpen assistent er gås en mulighet. Da forbereder du utstyret på flyet (pods, gatling gun etc). Var selv RUA og hadde en spennende tjeneste.

MS er ikke en førstegangstjeneste-stilling, var ikke det når jeg var inne iaff.

Feil.

 

De har 1 stilling på Ørland, usikker på Bodø og andre steder. Det var ihvertfall en stilling fra 2010-2013. Kjenner ingen som har vært der etter den tid. Har to kompiser som hadde denne tjenesten, og begge virket veldig fornøyde med tjenesten. Helt klart en mer "kontor" jobb en andre stillinger i Luft. 

 

Mer info her: https://forsvaret.no/karriere/forstegangstjeneste/muligheter/luftforsvaret/mission-support

Endret av Woods
Lenke til kommentar

 

 

Er det noke særlig utenom kontorjobber i luftforsvaret da? Det eg kjem på er brannmann, vakt og sanitet

Mission Support, så får du kanskje en tur i baksete på F-16 ;-)!

 

Våpen assistent er gås en mulighet. Da forbereder du utstyret på flyet (pods, gatling gun etc). Var selv RUA og hadde en spennende tjeneste.

 

Det blei ikkje ensformig med RUA?

 

Korleis var en typisk dag? :)

 

 

En typisk dag starta rundt 0800. Disponerer dagen som vi ønska selv, vi måtte bare sørge for at arbeidsoppgavene våre ble gjort og tilfredsstilte kravene. Vi begynte som regel ved å heise ned brukte drag-chutes (bremseskjermer til F-16) fra tørketårnet, inspisere disse og foreta evt. reparasjon. Deretter hadde vi ansvar for å kjøre utstyret og sørge for at utlevert utstyr i shelter og fly var innafor visse krav. 

 

Vi hadde også ansvar for våtdraktene til alle pilotene samt. noe arbeid på hjelmene. Dette var hovedområdet vårt, men vi hadde en del små og større oppgaver også. Vil tro dette er avhengig av tjenestested (Bodø/Ørland), ikke minst befalet. Vi var to vernepliktige som jobbet med 4 offiserer, som forøvrig var veldig hyggelig. 

 

I tillegg til dette kommer vanlig grønn tjeneste og tjeneste knyttet til leiren du bor i. Du blir på en måte "ansatt" hos Våpen, RU, en skavdron og så videre - men du tilhører også en tropp. Folk som hadde arbeid på leiren var i en fellestropp kalt Basetroppen. Det er denne gjengen du reiser med i felt, skyteøvelser, trening og så videre. I det jeg dro økte de frekvensen for skyteøvelser på Ørland, hvor alle fikk tilbud om dette hver eneste uke. Er usikker hvordan det er på Ørland i disse dager, spesielt mtp. den massive ombygningen. Leiren er dog fortsatt operativ, så det burde være nok å gjøre! :-) 

 

Er helt klart denne tjenesten ikke innebærer like mye spenning som hva man opplever i Hæren, men jeg trivdes veldig godt. Etter hvert ble jeg veldig glad jeg ikke hadde tjeneste i vakta (som forøvrig virket veldig ensformig) og turnus. Fikk veldig godt forhold til de som var på leiren, siden vi var med hverandre 24/7. Jeg hadde god kontakt med de aller fleste innenfor de ulike tjeneste på leiren, og det var veldig få som var direkte misfornøyd med stillingen de hadde fått. De eneste som virket noe mindre fornøyd var de med vakttjeneste, uten at jeg helt vet hvorfor. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...