Gå til innhold

Blir ikke klok av levradører


Anbefalte innlegg

Hallo

 

Jeg ønsker i bunn og grunn og opprette en sak mot min nettleverandør, men før jeg gjør dette må jeg bare sørge for at jeg har mitt på det rene og tilstrekkelig kunnskap. Derfor håper jeg at dere kan hjelpe meg og gi med den kunnskapen som er nødvendig.

 

 

Saken følger

 

Jeg har 5 mb/s linje og dette vises korrekt på nettfart.no og enkelte andre nettfart tester. Men når jeg skal stream filmer, laste ned spill fra steam osv. faller nedlasting even ned til 600 kb/s. 

 

Jeg har prøvd og luke ut alle de vanlige filter som slå av nedlasting og databruk av nettet, direkte kabel fra leverandøren sin ruter og selvsagt svenske knapper.

 

Uansett hva jeg gjør har jeg konstant fart på rundt 600 kb/s på nedlastingen og streaming.

 

 

Deretter prøvde jeg mobildata og vips hva streaming opp i mot motpart serverens even til og levere alt i mellom 3 til 8 mb/s  nedlasting evne. 

 

Dette gir meg grunnlagt for misstanke om hvorfor i all verden jeg ikke får 5 mb/s nedlasting av en 5 mb/s linje når all  ytelse er dedikert til denne nedlastingen. 

 

 

Jeg har hvert i kontakt flere ganger med leverandør uten mye hjelp annet en 3 måneders gratis oppgradering til 30 mb/s. Jeg takket ja bare for og teste og vips ligger nedlastingen mellom 3 til 5 mb/s.

 

 

Derfor lurer jeg på om nettverket trenger en viss mengde overkapasitet for og laste ned max yte evne fra motsatt server eller lukter jeg en form for juks.

 

 

Jeg tenker hvor lenge jeg har 5 mb/s linje og server der jeg laster ned data fra klare og gi mellom 3 til 8 mb/s bør vel linjen jeg har klare og laste ned 5 mb/s som er angitt som nedlastingen og opplasting evne og ikke 600 kb/s.

 

Tidligere hva dette abonnement 1 mb/s linje (kanskje noe som henger igjen?) 

 

 

Takker så meget fra alle innspill.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

prøv en vpn levrandør som gir deg en testmåned. Hvis din levrandør driver og trafckshaper hastighet etter innhold, så vil du kunne gå forbi denne sperren med vpn. Dette fordi du krypterer trafikken mellom din pc og din vpn levrandør, og da skal ikke nettlevrandøren kunne se hvilket innhold det er i trafikken mellom det og din vpn levrandør og kan da heller ikke struppe video streaming .

Lenke til kommentar

5 Mb/s (Megabit) har en maks hastighet på 625 KB/s. Så utifra det du har sagt, så får du rundt det du har betalt for.

For å finne ut din hastighet fra Megabit til Megabyte, deler du Megabit på 8. I ditt tilfelle 5 delt på 8 = 0,625 Megabyte eller 625 Kilobyte.

Endret av OrlyNO
  • Liker 4
Lenke til kommentar

5 Mb/s (Megabit) har en maks hastighet på 625 Kb/s. Så utifra det du har sagt, så får du rundt det du har betalt for.

 

For å finne ut din hastighet fra Megabit til Megabyte, deler du Megabit på 8. I ditt tilfelle 5 delt på 8 = 0,625 Megabyte eller 625 Kilobyte.

Du er nok inne på noe her. Tror trådstarter blandet litt bit og byte .

 

5Mbit blir 625KB/s

Endret av dopus
Lenke til kommentar

 

5 Mb/s (Megabit) har en maks hastighet på 625 Kb/s. Så utifra det du har sagt, så får du rundt det du har betalt for.

 

For å finne ut din hastighet fra Megabit til Megabyte, deler du Megabit på 8. I ditt tilfelle 5 delt på 8 = 0,625 Megabyte eller 625 Kilobyte.

Du er nok inne på noe her. Tror trådstarter blandet litt bit og byte .

 

5Mbit blir 625KB/s

 

 

 

Ser logikken i denne. Har helt glemt bite og bytes forskjellen. Dette er et god salgs metode for leverandører. Er nok ikke mange som husker eller vet bite mot byte forskjellen og ser dette 1 mot 1 når man ser forkortelsen.

 

når jeg hadde 1 mbits linja hadde jeg ikke 125 KB/s nedlasting men 600 da også. Forstå det de som vil 

 

Takk for ditt svar. 

Endret av natrex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...