Gå til innhold

[Løst] Problem med static route


Anbefalte innlegg

Prøver å legge inn static route for å "blokkere" Google DNS på Zyxel P8702 (AAJX.12 fw på telenor vdsl linje) for å teste ut casting av US netflix innhold til Chromecast. men jeg får ikke lov til å legge inn ruten.

 

følger veiledninger som denne:

 

https://support.unlocator.com/customer/portal/articles/1601205-how-to-block-google-dns-on-asus-router

 

legger inn 8.8.8.8 på destination IP med subnet 255.255.255.255 med Gateway 10.0.0.138 og user interface VDSL/ptm0.1 

 

post-26223-0-80700300-1462100564_thumb.png

 

når jeg gjør det får jeg feilmelding om "Please check the gateway adress"

 

post-26223-0-26608300-1462100565_thumb.png

 

men jeg bruker riktig gateway adress, har også prøvd å legge inn feil gateway adresse, altså feks 192.168.1.1 som ruteren min ikke bruker, får samme feil da.

 

Det som jeg synes er litt rart er at jeg kan fint legge inn samme rute hvis jeg velger ADSL som user interface, men det er VDSL jeg bruker så det hjelper fint lite

 

noen som har noen ideer om hva jeg gjør galt, eller evt kan teste ut på sin egen zyxel 8702?

 

jeg har ingen andre rutere eller switcher eller noe sånn, kun zyxel 8702

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil gjette på firmwaren har en logikk som sier at du ikke kan sette routerens egen ipadresse som next-hop på en statisk route.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Static_routing

 

Ja var det jeg og tenkte, men jeg testet med 192.168.1.1 (som ikke er ruterens egen adresse) og får jo da samme feil.

 

uansett så er det jo ruterens egen ip man skal bruke, som forklart i veiledningene jeg linket til og den du posta der

Lenke til kommentar

prøv å velge innside interface i stedet for vdsl

 

Fant ikke noe valg om innside interface, men kunne velge Default/br0 (det er kanskje det samme?) og da fikk jeg lov til å legge inn ruten, og det ser ut til å fungere også! (testa å pinge 8.8.8.8 -> destination host unreachable)

 

takker!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...