Gå til innhold

Hvilken bok "bør" man lese for å lære PHP? (Nybegynner)


Anbefalte innlegg

Hva slags bok? : 

 

Hvor lenge jeg har hatt en viss form for erfaring av PHP er uklart, men det begynner å bli en del. For å gjøre det klart, jeg beregner ikke meg selv som en slags "nybegynner" i PHP, men jeg bare føler det er en del informasjon jeg fremdeles mangler....Hvis du forstår, så føler jeg at jeg "kan" relativt mye i PHP, men for det om så er jeg fortsatt på det "stadiet" der jeg er i tvil om hvor mye av dette språket jeg faktisk kan. 

 

Jeg abonnerer på en Youtube kanal som heter "Eli the computer guy", og han tar opp det temaet om hvilket programmeringsspråk man egentlig bør starte med først, for å få et viss spekter av nok informasjon til å fortsette til mer avanserte programmeringsspråk. Videre "anbefaler" han på det høyeste å starte å lære programmeringsspråket PHP. Hvorfor han tar opp akkurat denne vurderingen, er fordi han mener PHP er det mest relevante, og det enkleste språket der ute for å fortsette med mer avanserte og "tunge" språk. Han videre forteller at PHP dekker den essensielle plattformen som inkluderer alt av grunnleggende aspekter for å lære et nytt programmeringsspråk.

Videre formulerer han seg og lager et "standpunkt" av hvordan man faktisk bør lære seg dette programmeringsspråket, og sier at det beste alternativet for å lære seg det, er å faktisk kjøpe en bok. Denne beslutningen han tar om at det beste alternativet å kjøpe en bok faktisk er det "beste", er jeg veldig enig i; fordi bøker har gjerne en høyere kvalitet av hvordan de fremlegger innholdet på, og man får en høyere forståelse av hvordan det generelt fungerer.

Derfor har jeg kommet til det standpunktet at jeg ønsker å kjøpe en bok om PHP, og da gir jeg dere som "lesere" en oppgave om å tilby meg det beste alternativet av bøker for å lære seg PHP. Jeg gjør det bare klart at det har ingenting å si hvis boken er utgitt på engelsk, for engelsk behersker jeg relativt bra. 

For å bare redegjøre noen alternative bøker av hva jeg mener for dere "lesere", så inkluderer jeg noen linker om forskjellige oppstartsbøker om PHP, og hvis du som "leser" definitivt har lest en type bok om PHP tidligere så hadde det vært fint hvis du kunne kommentere dine egne refleksjoner rundt boken. 

PS: Om du har lest noen andre programmeringsspråks bøker, altså det trenger ikke å være om "PHP", så hadde det vært fint om du hadde kommentert hvis forfatteren fremla innholdet i boken på en forståelig måte, og strukturert måte. Hvorfor?...Vell, jeg mener at hvis forfatteren har tidligere skevet om andre programmeringsspråk så har han/hun kanskje skrevet om PHP.

 

En gang for alle...Takk for at du tok deg tiden til å lese dette inlegget :)

 

Youtube videoen : 

 

Forskjellige type Bøker : 

 

http://www.amazon.com/PHP-Web-Visual-QuickStart-Guide/dp/0321733452/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1461684827&sr=8-1&keywords=php+for+the+web

 

http://shop.oreilly.com/product/0636920043034.do

Endret av 1EDA70
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Istedenfor å benytte bøker, så vil jeg anbefale deg å heller bruke Codecademy eller Tutsplus. Da vil du få veldig godt innblikk i ulike språk og hvordan struktur /rammeverk er satt opp.

 

 

Takk for svaret ditt KRIZx :) Ja, jeg har hørt generelt mye bra om disse nett tjenestene og at de tilbyr mye bra informasjon, og ulike innblikk i en rekke forskjellige språk, men hovedsakelig hvorfor jeg velger å tilknytte meg til bøker er fordi jeg føler det er mer tilpasset til meg selv. Hvordan? Jo, hva jeg mener med dette er at når jeg benytter meg av slike nett tjenester som Codeacademy og tutplus, så føler jeg generelt at jeg blir etterlatt med mange "ubesvarte" spørsmål, mens bøker liksom lærer deg akkurat slik det er men med mye utdypning. Hvordan dette temaet blir tatt opp, er forskjellig fra hvert menneske, og det er jo en personlig mening av hvordan man egentlig lærer, men liksom "personally" så liker jeg bedre å få "skikkelig" god utdypning, og det er derfor jeg også mener bøker passer min sjanger perfekt.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Jeg sjekket ut Codeacademy etter anbefalingene her og alt jeg har å si er wooow. Måten de lærer bort på ved at du må skrive syntaxen og deretter får kontrollspørsmål der du må skrive alt selv er uslåelig. Kan PHP fra før av men sjekket flere språk der og har aldri lært så mye på så kort tid før. Må være beste tutorial siden jeg har sett. Learn by Doing

Lenke til kommentar

Youtube, sider som 'Codecademy' osv, mye bedre enn bøker.

Når det er sagt, folk er forskjellig og lærer best på forskjellige måter, men test ut de to tipsene over hvordan de funker for deg.

 

Et godt tips er: når du kommer over den første fasen og forstår litt av språket, finn på et prosjekt og prøv å gjennomføre det. Det er mye enklere å jobbe mye med noe når det er noe man har lyst til å fullføre enn bare "skriv en loop som printer ut.."

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei!

 

En god metode er, som andre nevner, å starte på et prosjekt som du tror du vil klare å få ferdig innen f.eks en måneds tid, og at du innen da skal ha lært en viss mengde av språk X. 

 

Enten kan man gå for "gratisvarianten" og bruke diverse fora og andre sider på nett. Det finnes mye gode sider der ute for PHP! F.eks W3Schools eller denne dokumentasjonssiden om PHP

 

Team Treehouse eller Lynda.com er gode steder å få korrekt og stegvis informasjon, om du er villig til å ofre noen slanter :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...