Gå til innhold

Får ikke lyd fra PC via HDMI på Onkyo SR-608


Anbefalte innlegg

Hadde egentlig gitt opp men nekter å gi opp..

 

Problemet er at det virker som at receiveren kun "trigger" lyd over HDMI når jeg bruker AUX-inngangen på receiveren. Det er eneste stedet jeg kan plugge inn en hdmi kabel og ser at det dukker opp at jeg kan velge lyd over HDMI på PC'en.

 

Når jeg plugger i bak så dukker ikke valget opp, samme hvilken inngang. Da jeg plugget inn en ANNEN HDMI kabel (som nå er den jeg bruker) så la jeg merke til at det dukket opp ei boble på PC'en hvor det står at den har installert drivere for intel audio/video eller hva det stod, altså driveren for å sende lyd over HDMI.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Normalt så kan man tilegne HDMI inngangen til en inngang. Disse står normalt til det som den er merket med bakpå, men noen få receivere hadde en periode det slik at man måtte si at HDMIene skulle være i bruk.

 

Det pleier også å være flere innganger på en inngangsvelger, slik at man kan bruke HDMI, Coax eller Optisk og analog inngang på samme inngangsvalg. Det pleier da å være en knapp som man sirkler mellom disse.

 

At det dukker opp at den installerer drivere høres underlig ut.

Lenke til kommentar

Jeg har definert hvilken inngang som er hvilken bakpå. Og så kan man velge lydkilde til hver HDMI, altså coax eller optisk, men der har jeg ikke valgt noe siden jeg vil at det skal gå sammen med HDMI'en.

 

Det var PC'en som sa at den har installert drivere, jeg nevnte det bare for å si at driverne på PC'en er der..

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har du vært i lydkontrollpanelet på PC`en, å valgt (i mitt tilfelle)

"TX-NR929 (Intel® Skjermlyd)"
i stedet for
"Høyttalere (Realtek High Definition Audio)" ?

Kjører forsåvidt selv alltid på høyttalere, da all channel stereo i alle soner ikke funker med HDMI lyd, kun analog. Kodi, (tidligere XBMC) kjører lyd finfint via HDMI selv om høyttalere er standardvalgt i windows.

Edit:

Min onkyo har også et valg i menyen et sted, analog eller HMDI som lydkilde.. Hvor like våre forsterkere er, vet jeg ikke..

Endret av Caddy
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Drar opp igjen denne. Har koblet til Ps3 og det samme skjer, problemet ligger altså i Onkyo'en. Jeg har resatt den til fabrikkinnstillinger og gått gjennom innstillinger manuelt for å se, men finner ikke ut av det. 

 

Greia er at HDMI-lyd kommer altså bare på AUX-inngangen på receiveren, HDMI.. HDMI-lyd på noen av de andre inngangene (de som er bak) virker ikke. 

Lenke til kommentar

Kikket litt i manualen. Når du har resatt den, så skal BD/DVD inngangen på fjernkontrollen automatisk være satt til HDMI1 bak.

 

Hvis du slår av alle komponenter, så start TVen og sett den til riktig HDMI inngang, så start receiveren og gjør det samme, så start PS3 ved å holde inne på knappen på den til den piper. Hvis den da ikke greier å gi lyd, så er det nok noe galt med Onkyoen. (Den rekkefølgen jeg nevner her er korrekt rekkefølge for at HDCP signalet skal gå riktig, og ikke skape problemer).

 

Hvis du gjør dette, og PS3 viser at den gir lyd ut via HDMI, det skal stå ett eller annet sted i menyene hvilken utgang som den går på. Så bruk display knappen på Onkyoen, mulig den viser hva den får inn. Test gjerne å sett PS3 til å sende PCM signaler i stereo.

 

Front inngangen er litt annerledes enn de andre HDMI inngangene, da den er laget for å kunne takle veldig mange forskjellige komponenter som kan ha problemer. Min bror kjøpte akkurat splitter ny Marantz forsterker, og Altiboks dekoderen funker kun i AUX foran. Bak så får han ikke lyd, men kun bilde. HD DVD spilleren var helt svart bak, men funker foran. (Den inngangen er laget for å takle alle mulig forskjellige video kameraer osv, som ikke alltid er enkelt å ha kompabilitet med. TV dekodere er viden kjent for å gi masse slike problemer.)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Jeg må spørre om du får bilde fra PCn også? De aller fleste skjermkort tillater bare output mot HDMI når du kjører både lyd og bilde... Om du kjører mot aux, kjører du mot en kanal som bare aksepterer audio, noe som også er akseptabelt.. Men om så lenge du ikke har ett utvidet skrivebord eller lignende så vil heller ikke PCn akseptere HDMI tilkoblingen som en Audio output på andre tilkoblinger som ønsker video :)

 

Løsningen kan være å ha et klonet skrivebord mot TV skjermen eller lignende.. om forsterkeren er koblet mot det..  uten å ta det i bruk..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Jeg må spørre om du får bilde fra PCn også? De aller fleste skjermkort tillater bare output mot HDMI når du kjører både lyd og bilde... Om du kjører mot aux, kjører du mot en kanal som bare aksepterer audio, noe som også er akseptabelt.. Men om så lenge du ikke har ett utvidet skrivebord eller lignende så vil heller ikke PCn akseptere HDMI tilkoblingen som en Audio output på andre tilkoblinger som ønsker video :)

Joda. Jeg gjør det. Kan velge audio-output separat uten at det påvirker bildet. Men. Det har funget før med akkurat de samme komponentene jeg har prøvd å bruke nå. Så tipper Onkyoen ble syk under flytting.

Lenke til kommentar

 

Jeg må spørre om du får bilde fra PCn også? De aller fleste skjermkort tillater bare output mot HDMI når du kjører både lyd og bilde... Om du kjører mot aux, kjører du mot en kanal som bare aksepterer audio, noe som også er akseptabelt.. Men om så lenge du ikke har ett utvidet skrivebord eller lignende så vil heller ikke PCn akseptere HDMI tilkoblingen som en Audio output på andre tilkoblinger som ønsker video :)

Joda. Jeg gjør det. Kan velge audio-output separat uten at det påvirker bildet. Men. Det har funget før med akkurat de samme komponentene jeg har prøvd å bruke nå. Så tipper Onkyoen ble syk under flytting.

 

Aha.. Ble litt sein redigering fra min side.. Ja om det har fungert før er det muligens forsterkeren som er problemet ja :)

 

Men kjenner godt til problemstillingen med min Denon forsterker.. da den nekter ren audio via HDMI så sant den ikke får bilde også :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...