Gå til innhold

Trenger hjelp med KDE settings


Anbefalte innlegg

Installerte Kubuntu 16.04 her. Jeg har satt custom font settings, men disse blir ikke brukt overalt. Siden jeg har en 4K skjerm, så satt Kubuntu automatisk større fonter. Problemet er at mine instillinger med fontene er ikke system-wide. Åpner jeg FAHControl programmet er fontene digre igjen.

 

Finnes det en måte å sette fontene så dem blir like overalt? (for brukere og root ) Håper dere skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å leke deg med skalering under display configuration i system settings? Hvis automatisk skalering ikke fungerer, så kan det være verdt et forsøk, og evt. prøve å tvinge font dpi.

 

Hvis FAHControl er GTK, spesielt hvis det er en eldre versjon, så kan det også gjøre ting litt mer grisete.

 

Ellers så er det endel informasjon om skalering og High DPI på bloggen til David Edmundson, f. eks:

 

http://blog.davidedmundson.co.uk/blog/high_dpi_again

Lenke til kommentar

Har du prøvd å leke deg med skalering under display configuration i system settings? Hvis automatisk skalering ikke fungerer, så kan det være verdt et forsøk, og evt. prøve å tvinge font dpi.

 

Hvis FAHControl er GTK, spesielt hvis det er en eldre versjon, så kan det også gjøre ting litt mer grisete.

 

Ellers så er det endel informasjon om skalering og High DPI på bloggen til David Edmundson, f. eks:

 

http://blog.davidedmundson.co.uk/blog/high_dpi_again

 

Takk for svar, men det er ikke det som er problemet. Ja FAHControl er nok GTK, men den ser riktig ut under Linux Mint Cinnamon da (som er GTK naturligvis).

Lenke til kommentar

Problemet med å sette "Force fonts DPI" til 96 er at da får jeg motsatt problem igjen med at noen vinduer har litt for liten tekst igjen, men litt bedre det faktisk. Tydeligvis er Gnome/Cinnamon litt bedre her enn det KDE er. Ikke sånn kjempe problem, men greit at man har full kontroll over fontene da. Noe av fordelen Linux har over Windows. Windows 10 er jo enda mer håpløs med DPI skalering på 4K skjermer!

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Tydeligvis er Gnome/Cinnamon litt bedre her enn det KDE er.

 

Såklart, og KDE støtter KDE-/Qt-programmer bedre en Gnome, veldig naturlig. Nå har mine erfaringer siden KDE3 vært at KDE integrerer GTK-programmer sømløst.

 

Igjen, problemet ditt er nok distroinnstillinger.

 

Btw, du kan kjøre gnome-settings under oppstart i KDE hvis du vil, kan hjelpe.

Lenke til kommentar

Tror dere misforstår meg litt her, det er ikke bare GTK apps som får feil font størrelse. Når jeg går inn på Update Manager - Software Sources, så blir teksten i det vinduet feil også. Altså det man setter under "Fonts" i "System Settings" blir ikke respektert gjennom hele systemet slik det gjør i Ubuntu Unity, Mint Cinnamon og Gnome. Vel å merke om man har en 4K skjerm. "Force fonts DPI" til 96 er bare en liksom løsning her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...