Gå til innhold

Hvilket program til redigering av video?


Anbefalte innlegg

 

Det kommer vel ned til hva du krever av programmet, som trådstarter sa: "Vil helst at det skal være forholdsvis enkelt å bruke, men muligheter for ¨å også lage litt mer avanserte greier hvis jeg finner ut at det er noe jeg vil."

 

Det er litt som Photoshop, som funker bra både for amatører og "proffe"

 

Mitt forslag (Adobe Premiere) er ett veldig bra redigeringsprogram: om gratis programmene blir for lite for deg. Noe av det beste faktisk, og dermed blir prisen veldig billig. Bare ett tips.

 

 

Jeg tror egentlig ikke folk helt vet hva de betaler for når de kjøper adobe premiere og skal redigere filmene sine fra ferien i spania eller når de hoppet i havet på maldivene.

 

Her er en som tester open source video editorer, med en ærlig og fair kritikk av alternativene som jeg langt på vei er enig i. Han titter på kdenlive, men gir det ikke tid nok til å bli kjent med det. Men testeren forelsker seg i blender, som gjør alt videoeditorer som adobe premiere kan, og mer (uten at jeg kjenner blender godt). Blender er så proppet med funksjoner at det ikke et program hvem som helst kan åpne og skjønne seg på (som f.eks meg), men det kjører både under linux og windows:

 

https://opensource.com/life/15/1/current-state-linux-video-editing

 

hadde han brukt mer tid på kdenlive så hadde han nok funnet ut av det:

 

 

Men så har kdenlive og blender vidt forskjellige målgrupper. Blender er en fullspekket pakke som kombinert med natron er for folk som faktisk lager filmer, noe og adobe er inne på. Du kan lage din egen 3D-film, eller filme og legge på film-effekter, så du i prinsippet, hvis du har god tid, kan lage noe ala filmen terminator eller star trek. Kdenlive er for folk som skal klippe sammen ting de har filmet selv. Alle adobe-programmene du får kjøpt, har funksjoner mer på nivå med blender og natron, dvs videoproduksjon.

 

Skal du klippe sammen noen videosnutter fra ferien din i spania, så er det strengt tatt ikke ting du gjør i avansert videoproduksjon. Du skal ikke ha en film hvor du flyr ned til spania i en UFO og spiser middag på stranda med jabba de hut etter å ha slått darth vader i en sverd-duell med lyssabler. Da trenger du masse ting spesielt for videoproduksjon, og det er spesielt her du finner ting adobe eller blender og natron gjør, som kdenlive ikke kan.

 

Der blender er gratis-alternativet innen videoproduksjon til adobe premiere (og mer avansert med mer funksjoner også i følge ekspertene) er natron gratis-alternativet til adobe after effects, og her er eksempel på hva det egentlig gjør:

 

 

Her er en som går litt mer innpå blenders muligheter i videoediting (kombinert med annen gratis programvare linux er kjent for):

 

Endret av marius77
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Premiere Elements er verdt hver krone....og det er billig :-)

 

Kan man få kjøpt Premiere Elements i løs vekt? Har en i familien som har brukt windows movie maker i flere år, men sliter mye med stabilitet etter anskaffelse av ny PC. Movie maker krasjer stadig vekk på ny win 10 PC som jeg har satt opp for vedkommende.

 

Er derfor på jakt etter noe som kan erstatte movie maker men som er enkelt å bruke for en som er vant med movie maker. Det er ikke snakk om så avansert redigering mest klipping og lage "fortfilm" fra bilturer o.l.

Lenke til kommentar

 

Premiere Elements er verdt hver krone....og det er billig :-)

 

Kan man få kjøpt Premiere Elements i løs vekt? Har en i familien som har brukt windows movie maker i flere år, men sliter mye med stabilitet etter anskaffelse av ny PC. Movie maker krasjer stadig vekk på ny win 10 PC som jeg har satt opp for vedkommende.

 

Er derfor på jakt etter noe som kan erstatte movie maker men som er enkelt å bruke for en som er vant med movie maker. Det er ikke snakk om så avansert redigering mest klipping og lage "fortfilm" fra bilturer o.l.

 

Kan kjøpes direkte fra adobe

 

http://www.adobe.com/no/products/premiere-elements.html

Lenke til kommentar

 

Premiere Elements er verdt hver krone....og det er billig :-)

 

Kan man få kjøpt Premiere Elements i løs vekt? Har en i familien som har brukt windows movie maker i flere år, men sliter mye med stabilitet etter anskaffelse av ny PC. Movie maker krasjer stadig vekk på ny win 10 PC som jeg har satt opp for vedkommende.

 

Er derfor på jakt etter noe som kan erstatte movie maker men som er enkelt å bruke for en som er vant med movie maker. Det er ikke snakk om så avansert redigering mest klipping og lage "fortfilm" fra bilturer o.l.

 

 

jeg flere ganger her nevnt shotcut:

 

 

men siden folk er klør etter å dra bankkortet, så kan jeg opplyse dere om at dere kan bruke pengene deres her ved å følge denne linken, her kan dere kjøpe adobe premiere fullversjon for kroner 980,- istedet for å gjøre som jeg sier og bruke gratis software som holder lenge:

 

https://www.adobe.com/no/products/premiere-elements.html

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Jeg vet at elements takler det.

Det jeg lurte på var om shortcut som marius77 anbefaler takler det.

 

ja, akkuratt nå sitter jeg på linux pc'en uten shotcut installert (jeg har kdenlive på linux) men guide til å gjøre det er her, riktignok på tysk men du ser ivertfall hvordan han gjør det:

 

 

timelapse er veldig basic og det tror jeg strengt tatt er standard på alle videoredigeringsprogrammene jeg har nevnt, selv de enkleste som openshot. sånn gjør du det i kdenlive:

 

Endret av marius77
Lenke til kommentar

 

ja, akkuratt nå sitter jeg på linux pc'en uten shotcut installert (jeg har kdenlive på linux) men guide til å gjøre det er her, riktignok på tysk men du ser ivertfall hvordan han gjør det:

Mange takk

 

 

enkelt forklart: du trykker "view" -> "properties" hvis du ikke har det oppe i høyre hjørne, også velger du hastighet på videoklippet der.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...