Gå til innhold

[Løst] To skulke or not to skulke


Millimol

Anbefalte innlegg

Hadde det vært en vanlig uke, så hadde jeg sagt skulk i vei. Men du dropper ikke en tentamen, slik at det ødelegger karakterene dine, det er bare idioti... Hvorfor kan dere ikke møtes på kvelden da?

 

Hadde forøvrig ekstremt mye fravær fra VGS. (53 dager og 132 timer...). Men selv ikke de første årene etter VGS dukket det opp på intervju. Når det er sagt, så var jeg aldri borte fra en prøve, gruppearbeid, tentamen eller eksamen... Og har så og si aldri kommer for sent på jobben. På en arbeidsplass så er man ansvarlig ovenfor bedriften, og sine kolleger. På et studie så er en bare ansvarlig ovenfor seg selv, det er for ens egen del at en går der. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-68389

Det er bedre å hale i land en 2'er på den fysikktentamen, enn å skulke. Ofte føler man seg mindre forberedt enn man kanskje er, så det gjelder bare å stille opp å prøve sitt beste. Om den jenta betyr mye for deg, hvorfor må du vente helt til mars neste år med å møte henne ? 

Lenke til kommentar

 

 

Skulker du ødelegger du kun for deg sjølv :)

 

men megselv tenker jeg det går fint å ødelegge for, egentlig  :hmm: Det er litt av problemet 

 

 

Ta eksamen. Husk at du bygger opp grunnmuren for vidare utdanning, som skal holda deg i arbeid i ein god stund fremover.

 

Det er bare tentamen, da. 

Lenke til kommentar

Det er bedre å hale i land en 2'er på den fysikktentamen, enn å skulke. Ofte føler man seg mindre forberedt enn man kanskje er, så det gjelder bare å stille opp å prøve sitt beste. Om den jenta betyr mye for deg, hvorfor må du vente helt til mars neste år med å møte henne ? 

Jeg jobber som frivillig i Hellas fra dagen sommerferien starter og kommer hjem en uke før skolen starter, så jeg har ikke råd til å dra å se henne før det skjer. Og hun flytter til Monaco i august, og får ikke lov til å ha besøk der (pga. internat-regler). Så da kommer hun tilbake igjen i mars 2017. 

Lenke til kommentar

 

Ikke bare er det dumt med ugyldig fravær, du vil få anmerkning også. I tillegg mister du en stor vurdering som kan være med å ødelegge. Det er litt forskjellig praksis, men det jeg er vant med er at man ikke får tatt tentamen igjen med ugyldig fravær.

 

Jeg vet ikke hvilket trinn du går,  men fysikk er avsluttende og det å skippe en tentamen kan ødelegge en del. Norsktentamen i første og andreklasse vgs er det ikke så farlig med da du ikke får standpunkt før i tredje.

 

Som lærer må jeg få legge til at jeg uansett finner det noe hårreisende å i det hele tatt vurdere dette. 

 

Man får ikke anmerkning, det er jeg klar over. Tror jeg har rettigheter på å ta den igjen dersom jeg sier ifra på forhånd om jeg ikke møter opp, men føler jo det er feil å skulke. Samtidig tenker jeg at skole bare er karakterer og ikke egentlig karakter, så man kan jo tenke litt hva som er viktigst.. Ikke veit jeg!

 

Du skal få anmerkning, særlig hvis du ikke sier i fra. Sier du i fra, blir det noe annerledes. Men du må ha gyldig grunn, uten det blir det anmerkning. Og ved bevisst skulking kan det bli flere. Du har ikke rett til å ta igjen en tentamen hvis du ikke har gyldig fravær. Hvorfor skal du få sjansen til å ta den på ny ved å skulke? Det åpner eventuelt til at mange vil skulke og heller ta den senere. Dette kan selvfølgelig løses forskjellig fra skole til skole, men det burde ikke være mulig å ta igjen en skulka tentamen.

 

Jeg er enig med de fleste andre her at det fremstår som ganske idiotisk å skulke tentamen til et avsluttende fag. De heldagsprøvene utgjør en STOR andel av karakteren i det faget! Å skulke generelt er jeg i mot. Du må da klare å gå på skolen?

Lenke til kommentar

 

 

 

Skulker du ødelegger du kun for deg sjølv :)

 

men megselv tenker jeg det går fint å ødelegge for, egentlig  :hmm: Det er litt av problemet 

 

 

Ta eksamen. Husk at du bygger opp grunnmuren for vidare utdanning, som skal holda deg i arbeid i ein god stund fremover.

 

Det er bare tentamen, da. 

 

Beklager, tentamen. Men fortsatt, det er viktige karakterer. Ser jo ut som om du allerede har bestemt deg da. Lykke til, håper ho er verdt det :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-68389

Det er mye bedre å stille opp og hanke inn en 2'er, enn å skulke. Akkurat det samme som at i arbeidslivet er det mye bedre å stille opp å jobbe litt redusert om du er lettere redusert, da det blir lagt merke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...