Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

BMW E39 - Typiske slitedeler?


Odin11

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en e39 520i 97 for ikke så altfor lenge siden. Kjørt 300k, ennå veldig mye å hente. Mye er byttet på bilen gjennom de siste 9-10 årene. Men er det noe jeg selv burde tenke på av slitedeler som burde byttes?

 

Skal bytte oljefilter samt ett oljeskift innen nærmeste fremtid. Har hørt at hele kjølesystemet blir det ofte mye skit med, noe spesielt jeg burde gjøre der?

 

Har også hørt at topppakningen på disse ryker, særlig når bilen står lenge stille, og i mitt tilfelle har denne bilen nesten stått helt stille halve 2014 og hele 2015 før jeg kjøpte den. Har sjekket for trykk og olje i kjølevesken, men den ser fin ut. Eneste er at det kommer en del hvit røyk, kan det ha noe å si om topppakningen? 

 

 

Er det noe mer som burde vært sett på? :)

Endret av Odin11
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Toppakninger ryker ikke så lenge du ikke koker motoren. Det er ikke uvanlig at det røyker litt av bilen, spesielt hvis det er kjølig temperatur ute og det er mye fukt å fordampe.

 

Jeg har forøvrig aldri hørt at toppakningen kan ryke om bilen står lenge stille. Hva legger du i dette?

 

Kjølesystemet er en svakhet på E39. Du skal ikke se bort fra at radiator, slanger, vannpumpe eller reservoar går en eller to ganger i løpet av bilens levetid. Det er når vannpumpen går og du koker motoren at toppakningen ryker på disse motorene.

Lenke til kommentar

Toppakninger ryker ikke så lenge du ikke koker motoren. Det er ikke uvanlig at det røyker litt av bilen, spesielt hvis det er kjølig temperatur ute og det er mye fukt å fordampe.

 

Jeg har forøvrig aldri hørt at toppakningen kan ryke om bilen står lenge stille. Hva legger du i dette?

 

Kjølesystemet er en svakhet på E39. Du skal ikke se bort fra at radiator, slanger, vannpumpe eller reservoar går en eller to ganger i løpet av bilens levetid. Det er når vannpumpen går og du koker motoren at toppakningen ryker på disse motorene.

Jeg har egentlig ikke aning på hvorfor topppakningen ryker, er bare noe jeg har hørt. :p

 

Slangene ser ut til å være nylig byttet, er litt usikker på resten. Har det noe å si om jeg spanderer en vask på radiaoteren?   

Lenke til kommentar

BMW og toppakninger er egentlig en myte. Årsaken til at man ofte finner billige biler med gåen topp/toppakning er fordi kjølesystemet svikter og bilen koker.

 

Ta for all del å gjør en flush av kjølesystemet, men det er heller fordi bilen har en del kilometer bak seg nå. Problemet med kjølesystemet er at plasten i radiatoren blir sprø etter mange varmesykluser og sprekker under det høye trykket i kjølevæsken. Vannpumpen er en plast-impeller som også blir svak med årene, og går i tusen knas mer eller mindre spontant.

Lenke til kommentar

Blir å ta en titt på kjølesystemet da. Hørt også at veivhusventilasjonen bruker å gå tett, burde vel byttes per 100k km? Har ikke sett noe i papirene på at dette har blitt byttet. 

 

Hvilken motorolje anbefales forresten? Holder det med motorolje fra felleskjøpet :p ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...