Gå til innhold

Wealth coaching: glam or scam? Swada for de lettlurte?


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Jeg satt og hørte på 17 år og på vei til milliadær på P3 istad. Med Waled Ahmed saken friskt i minnet og etter selv fått facebookfeeden min innvanderet av MLM rekruttering, blir bullshittraderen trigget igjen.

Enten det er JT Foxx, Trump University eller hallelujastemning på Nettverkmarketing/MLM møter. Lovnaden om å bli rik har blitt big buisness,men til hvilken pris?.
Er det bare jeg som får litt avsmak av hele greia?
En skal ikke gre alle under en kam og det er sikkert noe nyttig kunnskap i det, men en får litt følelsen av mye swada,  falskhet, svindel, og narrsistiske trekk . Faren for cognitive bias, ønsketenkning og folk som gjør dårlige valg.
Dette er ikke et slag for janteloven eller misunelse. Jeg unner folk suksess, men noe skurrer. 

Selv elsker jeg innovasjon, teknologi og utvikling. Drømmen hadde faktisk vært å selv kunne leve av å være oppfinner.
Mine store helter er blant annet Leonardo da Vinci, Graham Hawkes, Nicola Tesla, Einstein, Elon Musk og mange flere.
Dette wealth coach greiene derimot minner meg mer om de søkkrike Teleevangelistene som selger helligvann til sjokkpris på tv kanalen sin. Det skaper rett og slett ikke noe nyttig.

Mulig jeg overdriver litt. Hva mener dere?

 

 

Skriver ikke dette her for å fornærme noen, men heller for å komme med et kritisk blikk på noe som jeg iallfall får en dårlig følelse av.

 

PS! Jeg har en liten anelse dysleksi, dersom noen skulle irritere seg over skrivefeil i teksten.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke wealth coaching er så mye svindel som det er et lett bytte for parasitter. Enten de appellerer for de rike eller de som vil bli rike så er det et marked der det kanskje ikke er ukjent å bruke penger på mindre fornuftige ting. Hvorvidt det er svindel eller ikke kan anslås ved å se på korrelasjonene mellom wealth coaching og resulterende velstand, men noe sier meg at de som blir rike med wealth coaching allerede var inne på noe, mens de som ikke blir rike på wealth coaching er bare enda en faktura.

 

Misunnelse og janteloven er bare en avsporing av poenget. Jeg trenger ikke å være misunnelig for å synes at wealth coaching kanskje ikke er så fornuftig.

 

Kjøp en bok istedet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Tror ikke wealth coaching er så mye svindel som det er et lett bytte for parasitter. Enten de appellerer for de rike eller de som vil bli rike så er det et marked der det kanskje ikke er ukjent å bruke penger på mindre fornuftige ting. Hvorvidt det er svindel eller ikke kan anslås ved å se på korrelasjonene mellom wealth coaching og resulterende velstand, men noe sier meg at de som blir rike med wealth coaching allerede var inne på noe, mens de som ikke blir rike på wealth coaching er bare enda en faktura.

 

Misunnelse og janteloven er bare en avsporing av poenget. Jeg trenger ikke å være misunnelig for å synes at wealth coaching kanskje ikke er så fornuftig.

 

Kjøp en bok istedet.

Helt enig.

At en som reiser rundt i hele verden og tilbyr svindyre lifecoach kurs kan posere med privatfly og dyre biler, betyr ikke at det vil føre til at de på kurset kan gjøre det samme om noen år om de følger hans tips.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Jeg synes det er kritikkverdig av P3 å 'enable' noe sånt, synes også det er ekstremt ironisk at han reiser rundt og 'coacher' andre når han selv ikke har hatt ett eneste vellykket prosjekt, eneste han har gjort er å motta skattekroner, brukt de på tull og får fortsatt ros for å 'stå på'.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg synes det er kritikkverdig av P3 å 'enable' noe sånt, synes også det er ekstremt ironisk at han reiser rundt og 'coacher' andre når han selv ikke har hatt ett eneste vellykket prosjekt, eneste han har gjort er å motta skattekroner, brukt de på tull og får fortsatt ros for å 'stå på'.

 

Syntes nå Nrk gjor en god jobb med å komme med kritiske spørsmål ;) 

Deriblant dra frem Waled Ahmed saken, påpeke at han hadde kun 2200 følgere på instagram når han ble fremstilt som å ha 4mill + følgere på sosiale medier. Samtidig også dra frem de kjendisene han mente han hadde kontrakt med og si han hadde pratet med dem og de sa de verken hadde noen kontrakt eller virket så gira på prosjektet.

Minner veldig om Waled Ahmed saken spør du meg :) 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet+6132

JT foxx. 

:D Jeg er tydeligvis ikke den første som lukta lunta første gang jeg hørte om denne fyren.

I siste nummer av Kapital er det en stor artikkel om JT Foxx (8 sider!!! )

Kapital ble invitert av JT Foxx til å til å lage en artikkel om han. Han håpet på å få en positiv artikkel som han kunne dele og la gå viral (quote fra han), men artikkelen tar en heeelt annen vinkling :)

På tross av et desperat siste forsøk fra JT Foxx om å få artikkelen 100% positiv ved å få 40 "studenter" til å spamme eposten til journalisten med "suksesshistorier" , forblir artikkelen kritisk mot han.

 

 

Kort fortalt:

 

- Hyper seg selv veldig opp og skryter på seg vennskap og samarbeid som ikke er reelle. Tydeligvis er alt som skal til for å bli best buds er å ta et bilde sammen. 

- Mange misfornøyde "studenter" og mye svada som blir lært bort.

 

Det som er skremmende er at han er ekstremt lik Donald Trump i væremåte, en person han også sammenligner seg med.

Fremgangsmåten på seminaret er også mistenkelig lik Trump University .(helt ned til en drøss av "studenter" som føler seg lurt)

 

post-47543-0-53015400-1466061438_thumb.jpg

 

Anbefaler å lese artikkelen om en har et Kapital magasin tilgjengelig eller via appen deres.

 

http://kapital.hegnar.no/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...