Gå til innhold

Lønn som tekniker i kraftbransjen.


Anbefalte innlegg

Hei! 

Lurte på om noen vet hva en kan forvente i lønn som tekniker i kraftbransjen? Har to fagbrev, gruppe L og gruppe H. Har også tatt teknisk fagskole med elkraft som fordypning. 
Noen her inne som jobber innenfor kraftbransjen, og kanskje gått lignende vei? Såfall, kan du/dere fortelle litt om både lønn, tittel og arbeidsoppgaver?


På forhånd, takk! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har fagbrev i gruppe L, gjennomført teknisk fagskole i Elkraft og er snart ferdig med bachelor. Det er svært varierende hvor mye lønn du kommer til å få,og det kommer selvsagt ann på stillingen.

 

En av mine medstudenter som arbeider som tekniker fikk en startlønn på 500.000 i året. Dette synes jeg er mye, og ville personlig vært fornøyd med alt over 400.000. Etterhvert som du får erfaring og ansiennitet, vil selvsagt krave øke. Fagbrev i gruppe L og gruppe H vil gi deg et fortrinn foran søkere med kun et fagbrev, men jeg tror ikke dette nødvendigvis vil bidra til høyere lønn.

Endret av HHAE
Lenke til kommentar

Vi ansetter teknikere, B.Sc-er og M.Sc-er, elkraft og automasjon. En tekniker hos oss vil nok begynne et sted mellom 450000 og 500000, avhengig av alder og ellers utdanning. Bachelor typisk rett i underkant av 500000, master rett nord for 500000 (nyutdannede, alle 3 kat.). Selvfølgelig, YMMV avhengig av forhandlingsevner, fagbrev/annen relevant utdanning i tillegg, karakterer, generelt arbeidsmarked og andre faktorer, men dette er nå greie retningslinjer.

 

Gjør du en god jobb kan du forvente greit bratt stigning de første åra, slik at 6-700000 i året er ikke mange årene borte om du leverer.

 

Leverandør av materiell og engineering i kraftbransjen, btw.

Lenke til kommentar

Vi ansetter teknikere, B.Sc-er og M.Sc-er, elkraft og automasjon. En tekniker hos oss vil nok begynne et sted mellom 450000 og 500000, avhengig av alder og ellers utdanning. Bachelor typisk rett i underkant av 500000, master rett nord for 500000 (nyutdannede, alle 3 kat.). Selvfølgelig, YMMV avhengig av forhandlingsevner, fagbrev/annen relevant utdanning i tillegg, karakterer, generelt arbeidsmarked og andre faktorer, men dette er nå greie retningslinjer.

 

Gjør du en god jobb kan du forvente greit bratt stigning de første åra, slik at 6-700000 i året er ikke mange årene borte om du leverer.

 

Leverandør av materiell og engineering i kraftbransjen, btw.

Hei Kaplan, takk for svar! 

 

Vi får se om jeg går videre til en bachelor, men slik livssituasjonen er i dag, så blir det nok ikke med det første. Får se hvilke muligheter teknisk fagskole gir meg. Er dette noe du kan fortelle noe om? Stor forskjell på hvilke stillinger/arbeidsoppgaver en får med teknisk fagskole i forhold til en bachelor?

Lenke til kommentar

 

Vi ansetter teknikere, B.Sc-er og M.Sc-er, elkraft og automasjon. En tekniker hos oss vil nok begynne et sted mellom 450000 og 500000, avhengig av alder og ellers utdanning. Bachelor typisk rett i underkant av 500000, master rett nord for 500000 (nyutdannede, alle 3 kat.). Selvfølgelig, YMMV avhengig av forhandlingsevner, fagbrev/annen relevant utdanning i tillegg, karakterer, generelt arbeidsmarked og andre faktorer, men dette er nå greie retningslinjer.

 

Gjør du en god jobb kan du forvente greit bratt stigning de første åra, slik at 6-700000 i året er ikke mange årene borte om du leverer.

 

Leverandør av materiell og engineering i kraftbransjen, btw.

Hei Kaplan, takk for svar! 

 

Vi får se om jeg går videre til en bachelor, men slik livssituasjonen er i dag, så blir det nok ikke med det første. Får se hvilke muligheter teknisk fagskole gir meg. Er dette noe du kan fortelle noe om? Stor forskjell på hvilke stillinger/arbeidsoppgaver en får med teknisk fagskole i forhold til en bachelor?

 

Min absolutte anbefaling, ut fra egne erfaringer og hva jeg ser rundt meg, er å gå rett på B.Sc og droppe teknisk fagskole. Om du klarer det, stiller du langt sterkere enn noen tekniker, og har langt flere muligheter. Du skal være flink som tekniker for å komme noe særlig videre fra teknisk tegner/serviceing-stadiet. Med en B.Sc kan du komme så langt du vil. De fleste teknikerne jeg kjenner til blir sittende og tegne noe som andre har prosjektert.

 

Nå vil jeg gjerne understreke at dette ikke er noen generell fasit, men det jeg har sett i arbeidslivet, både hos oss og hos kunder og samarbeidspartnere. Utdanningen man har er i stor grad irrelevant etter en del år, men det er nok veldig viktig de første årene, da bedriften (bevisst eller ubevisst) antagelig vil plassere arbeidsoppgaver som gir muligheter for karrieremessig opp-/fremdrift hos arbeidstakere med B.Sc/M.Sc.

 

Eksempelvis vil nyansatte teknikere ofte få teknisk tegner-oppgaver, hvor man tegner ut noe som er gjort system engineering på, eller evt rette opp tegninger fra idriftsettelse. Andre arb.oppgaver er sammenstilling av sluttdokumentasjon eller arkivering/systematisering av tekniske underlag, skjema, manualer osv. Noen blir også sendt ut for testing av nyanlegg, samt typisk FAT/SAT.

 

B.Sc får ofte noe mer selvstendige oppgaver, som prosjektering, dimensjonering og system engineering, i tillegg til en del detaljengineering og procurement/anskaffelser.

 

M.Sc er gjerne mye det samme som B.Sc, men har vel kanskje noe oftere en tendens til å havne som prosjektledere og linjeledere.

 

edit: jeg ser nå at du allerede har teknisk fagskole, da er jo min første setning verdiløs. Min anbefaling da er selvsagt å gyve løs på B.Sc - arbeidsmarkedet er ikke fantastisk om dagen, så det er kanskje en god anledning å gjøre det nå. Om du vil hoppe i det og jobbe nå, anbefaler jeg deg å være PÅ som f... de første årene, slik at du ikke blir hengende i teknisk tegner-myra (om du vil mer, selvsagt). Da gjelder det å lære seg businessen og faget, og bli en som kollegene dine kan stole på får jobben gjort.

Endret av Kaplan
Lenke til kommentar

 

Vi ansetter teknikere, B.Sc-er og M.Sc-er, elkraft og automasjon. En tekniker hos oss vil nok begynne et sted mellom 450000 og 500000, avhengig av alder og ellers utdanning. Bachelor typisk rett i underkant av 500000, master rett nord for 500000 (nyutdannede, alle 3 kat.). Selvfølgelig, YMMV avhengig av forhandlingsevner, fagbrev/annen relevant utdanning i tillegg, karakterer, generelt arbeidsmarked og andre faktorer, men dette er nå greie retningslinjer.

 

Gjør du en god jobb kan du forvente greit bratt stigning de første åra, slik at 6-700000 i året er ikke mange årene borte om du leverer.

 

Leverandør av materiell og engineering i kraftbransjen, btw.

Hei Kaplan, takk for svar! 

 

Vi får se om jeg går videre til en bachelor, men slik livssituasjonen er i dag, så blir det nok ikke med det første. Får se hvilke muligheter teknisk fagskole gir meg. Er dette noe du kan fortelle noe om? Stor forskjell på hvilke stillinger/arbeidsoppgaver en får med teknisk fagskole i forhold til en bachelor?

 

Litt avhengig av bransjen har det lite å si.  Et av selskapene jeg har bitt meg merke i er NOV, som ikke har noen anelse om hva f.eks teknisk fagskole er,  og da er det selvsagt vanskelig å komme inn der på noe annet enn serv.ing.  De ble tatt litt på senga av noen forelesere under en omvisning jeg var med på,  de var ikke klar over utdannelsen og trodde det var vgs.

 

Jeg har hatt samme muligheter som de med B.Sc.  Skal også sies at jeg har søkt jobber de siste mnd. (Og er i jobb nå)  Det har vært jevnt over 80+ søkere på alle stillingene,  jeg har alltid vært topp 2-3  og også fått tilbud om jobb.  Og i dagens marked så skulle jo ikke det være mulig i følge Kaplan,  det er tross alt en del arbeidsløse folk med både B.Sc og M.Sc.

 

 

Det handler mer om hva du kan, og hvordan du viser at du kan det.   Jeg er selv en aktiv jobbsøker i den grad at jeg tar kontakt i forkant av søking,  og følger opp underveis i prosessen.

 

Lønn bør være på 450+ men avhenger av bransje, sted og selvfølgelig stillingsbeskrivelse.  De fleste havner på rundt 500 i starten.

Lenke til kommentar

 

 Og i dagens marked så skulle jo ikke det være mulig i følge Kaplan,  det er tross alt en del arbeidsløse folk med både B.Sc og M.Sc.

 

Det var vel strengt tatt ikke det jeg sa, var det vel? Jeg snakker kun om mine egne erfaringer, fra et leverandør-i-kraftbransjen-perspektiv, det har jeg vært klar på hele tiden. Og jeg opplever at i min bransje er det nok slik at teknikere må stå på litt ekstra for å oppnå de samme mulighetene som B.Sc/M.Sc. Selvsagt finnes det unntak, men jeg snakker om de generelle tendensene jeg ser rundt meg etter en del år i kraftbransjen.

Lenke til kommentar

 

 

 Og i dagens marked så skulle jo ikke det være mulig i følge Kaplan,  det er tross alt en del arbeidsløse folk med både B.Sc og M.Sc.

 

Det var vel strengt tatt ikke det jeg sa, var det vel? Jeg snakker kun om mine egne erfaringer, fra et leverandør-i-kraftbransjen-perspektiv, det har jeg vært klar på hele tiden. Og jeg opplever at i min bransje er det nok slik at teknikere må stå på litt ekstra for å oppnå de samme mulighetene som B.Sc/M.Sc. Selvsagt finnes det unntak, men jeg snakker om de generelle tendensene jeg ser rundt meg etter en del år i kraftbransjen.

 

 

 

Hei Kaplan. Jeg har søkt meg inn på B.Sc Elkraft er dette bra? Jeg har elektronikk fagbrev fra før og 10 års erfaring, men har jobbet med elektro lavspent som hjelpearbeider. Ville du anbefale M.Sc rett etter B.Sc? Jeg er svært interessert i strøm og kraftelektronikk og spesielt i smart grid osv. 

 

Er studiene noe å anbefale for fremtiden? Med tanke på at vi skal tenke på fornybart og det blir mer elbiler etc..?

Lenke til kommentar

 

 

 

 Og i dagens marked så skulle jo ikke det være mulig i følge Kaplan,  det er tross alt en del arbeidsløse folk med både B.Sc og M.Sc.

 

Det var vel strengt tatt ikke det jeg sa, var det vel? Jeg snakker kun om mine egne erfaringer, fra et leverandør-i-kraftbransjen-perspektiv, det har jeg vært klar på hele tiden. Og jeg opplever at i min bransje er det nok slik at teknikere må stå på litt ekstra for å oppnå de samme mulighetene som B.Sc/M.Sc. Selvsagt finnes det unntak, men jeg snakker om de generelle tendensene jeg ser rundt meg etter en del år i kraftbransjen.

 

 

 

Hei Kaplan. Jeg har søkt meg inn på B.Sc Elkraft er dette bra? Jeg har elektronikk fagbrev fra før og 10 års erfaring, men har jobbet med elektro lavspent som hjelpearbeider. Ville du anbefale M.Sc rett etter B.Sc? Jeg er svært interessert i strøm og kraftelektronikk og spesielt i smart grid osv. 

 

Er studiene noe å anbefale for fremtiden? Med tanke på at vi skal tenke på fornybart og det blir mer elbiler etc..?

 

Nå er jo ikke jeg helt upartisk her, men det er min mening at elkraft absolutt er en av de smarteste tingene man kan studere nå. Elektrisiteten kommer i motsetning til f.eks olje ikke til å bli mindre relevant i fremtiden:) Det er jo en viss tendens til "degree inflation" også, så om du har ork til å gå helt til M.Sc med en gang bør du nok det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...