Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor vil jeg ha min eks tilbake?!


Anbefalte innlegg

Kort fortalt ble det slutt mellom meg og min eks for en tid tilbake. Forholdet fungerte ikke. Hun var depressiv og stort sett negativt til alt. Det endte som det måtte. Jeg kan nevne langt, langt flere negative sider ved hun enn positive sider. 

 

Etter jeg gjorde det slutt kuttet all kontakt for å komme meg enklest mulig videre, og jeg kom meg videre. Nye flørter, mye sprell, og jeg liker singellivet. Allikevel har jeg en varierende følelse som jobber mot fornuften. Den følelsen vil ha eksen tilbake... Hvorfor?!? 



Anonymous poster hash: fe36d...505
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Kort fortalt ble det slutt mellom meg og min eks for en tid tilbake. Forholdet fungerte ikke. Hun var depressiv og stort sett negativt til alt. Det endte som det måtte. Jeg kan nevne langt, langt flere negative sider ved hun enn positive sider. 

 

Etter jeg gjorde det slutt kuttet all kontakt for å komme meg enklest mulig videre, og jeg kom meg videre. Nye flørter, mye sprell, og jeg liker singellivet. Allikevel har jeg en varierende følelse som jobber mot fornuften. Den følelsen vil ha eksen tilbake... Hvorfor?!? 

 

Anonymous poster hash: fe36d...505

 

 

Kanskje det er fordi du må gi hjertet ditt healing, ikke bare livet? Alle de tingene du har gjort nå er fint, kom deg ut og kos deg. Men det hjelper jo ikke å si til seg selv at man må gjøre alle disse distraksjonene fordi man har kommet seg videre (yeah right), man må si til seg selv at man gjør disse tingene fordi man har følelser for et menneske man ikke kan/vil ha et forhold til. Et forhold og følelser går ikke bestandig hånd i hånd.

 

Så ikke bli sjokka nå: Ja, du gjør alle disse tingene. Men det er ikke fordi du er over henne følelsesmessig, det er fordi du ikke er det enda og må godta det. Ta tiden til hjelp. Når tiden har healet det følelsesmessige, så vil du ikke ha behov for alle disse distraksjonene i hverdagen

 

Anonymous poster hash: 872f7...46c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Så tingen er at vi mennesker fungerer slik at vi tar til oss vanemønstre, og vanemønstre pleier ofte å manifistere seg som fysiske endringer i hjernen. Man har som oftest noen premisser for at hjernen skal kunne danne disse vanemønstrene. Det er at man ønsker positive vanemønstre over negative vanemønstre. Siden mennesker ønsker positive vanemønstre over negative, så burde de fysiske endringene i hjernen være større i forhold til positive vanemønstre overfor negative vanemønstre. 

Si feks at det er vanlig at kjæresten din ignorerer dine følelser i en samtale. Så ønsker ikke hjernen din eller du som person nødvendigvis akseptere dette som et vanemønster. For det første du ønsker å bli hørt, og du mener nok at dette er viktig for et godt forhold. For det andre så er det å ikke ha god kommunikasjon også fort knyttet til ditt overlevelses innstinkt, så dette er nok ikke noe naturlig at hjernen ønsker å ta til seg. 
 

Når det er sagt så er det veldig vanlig å ta til seg ønskelige positive vanemønstre. Si feks at du ønsker å kunne dra ut å spise middag på resturant hver helg. Så om dette er noe du gjorde med kjæresten din, så vil nok hjernen din bruke alle slags mulige metoder og følelsesspinn for at du skal oppleve dette vanemønstret på nytt, og du har nok kun opplevd dette vanemønstret med en person. 

Derfor er det vanlig at man husker de positive sidene over de negative. Fordi de positive blir faktisk lagret på hjernen din som ønskelige vanemønstre og du har lagret en form for oppskrift på hvordan du oppnår disse tingene. Disse tar også som oftest en større fysisk endring i hjernen din. Mens de negative blir fort glemt, fordi de rett og slett ikke er lagret i hjernen din som fysiske endringer i hjernen din. De ligger nok der som et minne, men ikke som et vanemønster. Derfor føler du positive vanemønstre overfor minne av dårlige hendelser. Fordi endringen i hjernen din er langt større ved vanemønstre enn ved dårlige ikke ønskelige hendelser. 



Når hjernen tar til seg negative vanemønstre, så er de som oftest kalt traumer, traumatiskstresslidelse, tvangshandlinger, osv. Spesielt om det negative vanemønstret går utover ens hverdag. 

Ikke tenk på dette  som store endringer hvor hjernen skifter direkte struktur. Men det er stort å liten på et mikroskopiskt nivå.

Edit: ah, jeg glemte et annet prinsipp. Biologisk endring tar lang tid. Overfor sosial endring. Kjærester ikke kjærester er fakta som kan skiftes over natten. Biologisk endring kan ta dager, tiår og kanskje til og med generasjoner å endre. Det er jo faktisk bevist at barn kan arve foreldres og besteforeldres traumer. feks ^^

Endret av Andysowhatgg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hvis du aksepterer dette premisset i grove trekk. Så skal jeg gi et tips.

Når hjernen har et positivt vanemønster tilkoblet en spesiell person. Så er det sjeldent eller svært vanskelig å skulle fjerne denne tanken ved å tenke negative tanker, fordi negative tanker på et generelt grunnlag er mønstre hjernen ikke ønsker. Så om du skal fjerne disse trøblette tankene, er det som oftest bedre å overdøve disse positive vanemønstrene med nye positive vanemønstre dannet med nye personer, på en slik måte at hjernen lærer seg at vanemønstret ikke bare kan oppnås med en tidligere eks kjæreste. 

Det er ihvertfall langt mer effektivt enn å prøve å lage negative tankemønstre om ekser, dog det hjelper å kalle de bitcher, sånn at du ikke glemmer hvorfor du ikke er sammen med de. XD Fordi det er jo det de er! HORER OG FITTER HELE GJENGEN!! (håper jeg virker overbevisende. xD)

 

Du kan tenke på det som at etter du har lappet sykkeldekket, så legger du en ekstra lapp der for å forsterke lappen slik at du er ekstra sikker på at den holder. Det er strengt tatt litt dumt å skulle prøve å rive av den første lappen og så legge en ny lapp der. ^^" Fordi det skaper egentlig ikke så mye mer styrke... :p Samma det var en dårlig metafor. Men jeg prøvde. XD Lykke til!!!

Endret av Andysowhatgg
Lenke til kommentar

Så hvis du aksepterer dette premisset i grove trekk. Så skal jeg gi et tips.

 

Når hjernen har et positivt vanemønster tilkoblet en spesiell person. Så er det sjeldent eller svært vanskelig å skulle fjerne denne tanken ved å tenke negative tanker, fordi negative tanker på et generelt grunnlag er mønstre hjernen ikke ønsker. Så om du skal fjerne disse trøblette tankene, er det som oftest bedre å overdøve disse positive vanemønstrene med nye positive vanemønstre dannet med nye personer, på en slik måte at hjernen lærer seg at vanemønstret ikke bare kan oppnås med en tidligere eks kjæreste. 

 

Det er ihvertfall langt mer effektivt enn å prøve å lage negative tankemønstre om ekser, dog det hjelper å kalle de bitcher, sånn at du ikke glemmer hvorfor du ikke er sammen med de. XD Fordi det er jo det de er! HORER OG FITTER HELE GJENGEN!! (håper jeg virker overbevisende. xD)

 

Du kan tenke på det som at etter du har lappet sykkeldekket, så legger du en ekstra lapp der for å forsterke lappen slik at du er ekstra sikker på at den holder. Det er strengt tatt litt dumt å skulle prøve å rive av den første lappen og så legge en ny lapp der. ^^" Fordi det skaper egentlig ikke så mye mer styrke... :p Samma det var en dårlig metafor. Men jeg prøvde. XD Lykke til!!!

Du har mye rett der,er ikke lett og forstå seg på eks(er).Om det er dem som gjør det slutt så er dem flinke til og baksnakke deg og spesielt hvis dere har felles venner/bekjente,men hvorfor skjønner jeg ikke.En ting er sikkert,INGEN er perfekt men er lett og tenke tilbake "dette skulle jeg gjort", "dette skulle vi ha gjort sammen" .Jeg ble beskyldt for ting som overhode ikke er sant,er ikke lett og glemme eks og spesielt hvis man bor på samme plass.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Man lurer seg selv på en måte. Etter at et forhold er avsluttet, vil man ofte ha lett for å glemme det som har vært dårlig, og huske det gode.


edit: Ser at det allerede er blitt nevnt i innlegget ovenfor. ^

Lykke til videre :-) 

Endret av Konsulo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...