Gå til innhold

Montere ekstra vifte på CoolerMaster Hyper 212 Evo


Enceladus

Anbefalte innlegg

Vil det ha noen effekt om jeg monterer en ekstra vifte på andre siden av kjøleribben?

post-56355-0-72623200-1459674323_thumb.jpg

http://www.coolermaster.com/cooling/cpu-air-cooler/hyper-212-evo/

 

Og hvor finner jeg en 120mm vifte med riktig feste? 

post-56355-0-06603700-1459674687_thumb.jpg

 

Virker ikke som om det følger med feste når jeg kikker litt rundt på ulike vifter:

http://cdon.no/elektronikk/cooler-master-silencio-fp-120-120mm-1200rpm-p33259381

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja de fulgte med :)

 

Bare prøv med en vifte ekstra da? Det tar jo ikke lang tid ..

 

Edit:

Kan jo slenge på to av disse

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1028057

 

Burde gjøre susen.

 

Hvordan vil et slikt oppsett med 2 av de viftene du linker til på en 212 EVO stille seg opp mot vannkjøling? Vil det være en merkbar nedgang i temp med vannkjøling?

 

Vurderer å overklokke CPU. Har tidligere ikke noe erfaring med hverken overklokking eller vannkjøling. Er på tide at jeg begynner å sette meg litt inn i dette.

Lenke til kommentar

Hva legger du i vannkjøling?

 

Isolert sett for CPU så er en god luftkjøler relativt effektiv. Drar man på med god vannkjøling så får man lavere temp, men ikke noe enorm effekt. Og for OC av CPU så hjelper det ikke sååå mye, fordi CPU temp stiger så fort når man begynner å dra på volt at det er vanskelig å kvitte seg med varmen.

 

En god effekt med god vannkjøling er støy. Man kan opprettholde fine temperaturer nær lydløst, gitt nok areal på radiatorene. Det er jo dette som er den beste effekten ved vannkjøling. Jeg kan stoppe viftene på radiator og allikevel fint bruke maskinen.

 

Vannkjøling på skjermkort derimot er uhyre effektivt mhp temp. Da kan man halvere temperaturene under last.

 

Kjøper du f.eks en 240 eller 280 AIO vannkjøler til CPU med noen gode vifter så får du lavere temp. Men det koster nok litt mer enn det smaker.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva legger du i vannkjøling?

 

Isolert sett for CPU så er en god luftkjøler relativt effektiv. Drar man på med god vannkjøling så får man lavere temp, men ikke noe enorm effekt. Og for OC av CPU så hjelper det ikke sååå mye, fordi CPU temp stiger så fort når man begynner å dra på volt at det er vanskelig å kvitte seg med varmen.

 

En god effekt med god vannkjøling er støy. Man kan opprettholde fine temperaturer nær lydløst, gitt nok areal på radiatorene. Det er jo dette som er den beste effekten ved vannkjøling. Jeg kan stoppe viftene på radiator og allikevel fint bruke maskinen.

 

Vannkjøling på skjermkort derimot er uhyre effektivt mhp temp. Da kan man halvere temperaturene under last.

 

Kjøper du f.eks en 240 eller 280 AIO vannkjøler til CPU med noen gode vifter så får du lavere temp. Men det koster nok litt mer enn det smaker.

 

Takk for info! Ok da holder med luftkjøling enn så lenge for min del. Jeg kjøper to stk av viften du linket til pluss en haug med ekstra vifter til kabinettet (fractal define mini) mitt for å fylle ut de ledige plassene.

 

Men vil gjerne på sikt teste ut vannkjøling til både CPU og GPU for å få den erfaringen også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...