eiriksen Skrevet 20. november 2003 Skrevet 20. november 2003 Dreit meg litt ut i stad, trodde jeg hadde to korrupte brenne cder som jeg kan leke meg med, gnikket dem mot hverandre slik a det ble riper. Pltselig fant jeg ut at den ene cden var et spill jeg hadde lånt av en kamerat og det var en del riper i cden. Det gikk an å spille av den, siden det bare er play cd. Men hvordan kan jeg fikse ripene, tannkrem, zalo? Mener å ha hørt en del slikt.
DrDoogie Skrevet 20. november 2003 Skrevet 20. november 2003 Hvis du kan lese cd'en, er det bare ta et image av den (hvis du vil), så har du ihvertfall en sikkerhetskopi. Feilkorrigeringskodene til data-cd'er er temmelig gode da.
F4en Skrevet 20. november 2003 Skrevet 20. november 2003 Vann og Zalo hjelper 0 mot riper.. Det fjerner støv. Det du kan gjøre er å ta bittelitt tannkrem å gni utover overflaten slik at det blir blankt. Tannkremen legger seg i ripen (på noenlunde samme måten voks fikser riper på et snowboard...)
JohndoeMAKT Skrevet 20. november 2003 Skrevet 20. november 2003 Egentlig ikke. Siden ofte en ripe er at noe av plasten er skrapt bort slik at det blir vanskelig å lese dataene akkurat der så tar tannkremen å etser bort all plasten under slik at den blir mer plan. En CD som er fikset på denne måten tåler mindre enn en vanlig plate, og bør derfor kopieres for å sikre at du ikke mister data. Dersom ripen går ned i "folien" inni/bak CD'en da blir det værre å fikse.
It's me Skrevet 20. november 2003 Skrevet 20. november 2003 Man får tak i diverse cd"slipere", som rett og slett sliper bort litt av platen slik at den ble helt plan. Leste en gang av en som fikk meget gode kritikker, men husker ikke hva den heter. Noen som har prøvd noen slike, eller har link til en test eller to?
newsflash Skrevet 21. november 2003 Skrevet 21. november 2003 oifind:varmt vann og Zalo er der seriøst? Egentlig. Pleier å funke for meg når cd ikke kan leses. Men det finnes jo programmer som har feilkorregering som tidligere nevnt. Bla. Clone CD
hastad Skrevet 21. november 2003 Skrevet 21. november 2003 Det finnes verktøy som kan hjelpe deg, sjekk denne adressen: http://www.kmelectronics.no Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå