Gå til innhold

Jus vs folkehøgskole vs sosialt arbeid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva har du lyst til å jobbe med? 

Det jeg er usikker på. Begge jobbene handler om å skape rettferdighet. Det som er positivt med sosionomutdanningen er at du i større grad er "aktiv" - snakker med klienter og sånt, mens du som jurist sitter mer på kontor, men samtidig er jeg redd det psykisk sett skal bli for tøft. 

 

 

Har aldri hørt noen si de angret på at de tok et år på folkehøyskole, det er nærmest utelukkende positivt de har å si om det. Høres ut som du kunne trenge et lite funderingsår på hva du egentlig ønsker å gjøre. 

Det er det jeg også tenker, men første året på jus hadde jo også blitt et funderingsår -mtp å flytte ut og "finne seg selv" i større grad. Folkehøgskole er absolutt det jeg vil, men dersom jeg finner ut at det er jurist jeg vil bli, og så ikke kommer inn... det vil være nedtur det!

Lenke til kommentar

Jus handler om normer og regler og hvordan disse skal avveies mot hverandre, og jurister arbeider med forskjellige innfallsvinkler og forskjellige posisjoner rundt dette. Hverken advokaten, dommeren, eller forvaltningsjuristen skaper rettferdighet - deres eneste produkt er rett (som i lov og rett). Sosialt arbeid handler (i veldig korte trekk) om å skape velfungerende sosiale miljøer, her får man i større grad mulighet til å påvirke i retning rettferdighet. 

 

Det virker som om du ikke har en veldig velutviklet idé av hva du ønsker å jobbe med, hva du ønsker å få ut av en utdanning. Kanskje et år på folkehøgskole vil hjelpe deg med det. 

Lenke til kommentar

 Hverken advokaten, dommeren, eller forvaltningsjuristen skaper rettferdighet - deres eneste produkt er rett (som i lov og rett). 

Hovedintensjonen med lover og regler er å skape rettferdighet. Kanskje ikke alle advokater er med på å skape rettferdighet, men det gjør dommeren, men mindre det er korrupt domstol. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...