Gå til innhold

Er søtpoteter sunnere enn poteter?


Anbefalte innlegg

Er søtpoteter et sunnere alternativ til poteter? Jeg trodde det, men når jeg leser jeg at det inneholder 85 kcal og 20 g karbohydrater per100g, mens potet inneholder 76 kcal og 17 g karbohydrater. Potet inneholder også mer jern, vitamin B6 og vitamin C. 

 

Jeg har etter hvert sluttet å bruke poteter fordi det er ganske usunt, og gått over til søtpotet, men det har kanskje vært meningsløst? Søtpoteter er jo også mye dyrere. Hva med å bruke kålrot i stedet? Sunnere alternativ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trikset med poteter er å spise dem kalde og å ikke koke dem i mer vann enn du trenger, for en del næring ligger igjen i vannet. skjær dem gjerne opp i skiver før du koker.

Tar litt effort å lære dette med gevinsten er verdt det. Du bruker mindre energi og får mer næring så du spiser igjen mindre før du blir mett.

Lenke til kommentar

Trikset med poteter er å spise dem kalde og å ikke koke dem i mer vann enn du trenger, for en del næring ligger igjen i vannet. skjær dem gjerne opp i skiver før du koker.

Tar litt effort å lære dette med gevinsten er verdt det. Du bruker mindre energi og får mer næring så du spiser igjen mindre før du blir mett.

Hvorfor spise dem kalde?

Lenke til kommentar

Så til spørsmålet: Hvorfor skal jeg ikke høres på lavkarbohysteriet?

Det er selvfølgelig bare å høre på lavkarbohysteriet om du vil. Det er uansett sunt å spise mer grønnsaker. Poteten er nok ikke det første jeg ville byttet ut da. Ris og pasta inneholder mye mer karbohydrater enn potet, så jeg ville heller begynt der.
Lenke til kommentar

Så til spørsmålet: Hvorfor skal jeg ikke høres på lavkarbohysteriet?

 

Lavkarbo tapper deg for energi, er dyrt, dårlig for miljøet, øker risiko for sykdom i det ekstreme og fungerer etter lengre tid svært dårlig. Det vil si, du går ned mindre i vekt, enn f.eks på en høy-karbo diett (HCLF).

 

Bare i USA alene er det slik at National Academy of Nutrition and Dietetics, American Medical Association, American Heart Association, og the American Cancer Society advarer mot lav-karbo dietter.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

En haug av folk på lavkarbo vil motsi deg der. Jeg vet om mange tilfeller der folk har blitt mye friskere på lavkarbo. Bedre kolesterol, bedre blodtrykk, ingen migrene, ikke diabetes, bedre fordøyelse, mer energi, osv osv. Jeg tror alle med fordel kan kutte drastisk ned på karboinntaket med positiv effekt.

Lenke til kommentar

Lavkarbo har vesentlig risiko ved seg. Poenget er å ikke fjerne seg fra karbohydrater men å få en grei glykemsik last og et velregulert blodsukker uten for store svigninger. Atkins utviklet i utganspunktet ketose-dietten (lavkarbo) sin for sengeliggende sykehuspasienter, men så endte det opp med å bli public.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Lavkarbo har ingen risiko ved seg. Men det ogvære i ketose er vel omdiskutert. For og være i ketose må man være på en veldig strikk lavkarbodiett.

Lenke til kommentar

Jeg mener det å utelukke grønnsaker fra dietten en en generelt dårlig ide. De har en veldig positiv effekt samtidig som de bidrar lite til det som utgjør den reelle glykemiske belastningen. Det å mer eller mindre drukne kroppen i protein er ikke noe god ide i forhold til f.eks nitrogen-metabolismen. Har skrevet ganske omgående om min egen erfaring før på forumet.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1211582&p=15394705

Lenke til kommentar

 

Så til spørsmålet: Hvorfor skal jeg ikke høres på lavkarbohysteriet?

Lavkarbo tapper deg for energi, er dyrt, dårlig for miljøet, øker risiko for sykdom i det ekstreme og fungerer etter lengre tid svært dårlig. Det vil si, du går ned mindre i vekt, enn f.eks på en høy-karbo diett (HCLF).

 

Bare i USA alene er det slik at National Academy of Nutrition and Dietetics, American Medical Association, American Heart Association, og the American Cancer Society advarer mot lav-karbo dietter.

 

 

Er ikke alle disse offentlige instanser?

Lenke til kommentar

Alle er private organisasjoner. Offentlige organisasjoner som har med ernæring å gjøre anbefaler det samme.

Det vitenskapelig bevist beste kostholdet er såkalt "whole foods plant based". I bunn og grunn det samme som såkalt HCLF (på mange måter det motsatte av lavkarbo). Altså unngå kjøtt, egg, melk, tilsatt fett, tilsatt sukker og siktet hvetemel. Så kan du lure på hva som står igjen, men da er det bare å google HCLF. Det er en god del man kan spise, men mesteparten skal være frukt og grønnsaker. Samt noe nøtter, bønner og legumer og gjerne noe frø også.

https://www.google.no/search?q=hclf+food&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiUguSa-tzLAhXkCpoKHQ7xAFsQ_AUIBygB&biw=1877&bih=866

Lenke til kommentar

LCHF vet overhodet ikke hva de snakker om. De ser fullstendig bort ifra alle de negative konsekvensene av kostholdet. Mennesker har stort behov for fytokjemikalier som er frukt og grønnsaker. Jo mer, jo bedre. Det er også verdt å merke seg at nesten alle som driver med lavkarbo har noe de vil selge. De VET at de fleste vil gå ned mye i vekt i begynnelsen, deretter vil føle seg svake og trenge karbohydrater, og så sprekker de, og så skylder på seg selv. Kroppen vil ha, og trenger, karbohydrater. Den trenger også planter. Vitamin-C, fiber og mange andre ting får man kun ifra planteriket.

De fleste veganere spiser masse mel, sukker og plantefett. Du må kutte ut disse i tillegg. Så det er ikke noen enkel diett. Men den er enklere å følge enn f.eks lavkarbo eller mange andre, og uendelig mye sunnere. Kutter du ut alt kjøtt, egg og melk bør du supplementere med B12 da maten vi spiser ikke lenger inneholder den bakterielle avføringen kobalamin (B12) er ;)

I tillegg vil jeg anbefale å ta et blodpanel før du starter så du er sikker på at du ikke allerede har mangler. Veldig mange ender opp med å skylde på kostholdet sitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...