Gå til innhold

Bygge Gaming Rig...


Anbefalte innlegg

Hei folkens.

 

Jeg skal bygge meg en pc og har et budsjett på 15000 kr. Det er en stund siden jeg mekket pc`en jeg bruker nå, og jeg har ikke fulgt så mye med på markedet de siste årene så jeg har ikke idè på hva jeg skal kjøpe. Det eneste jeg vet er at jeg vil bygge en pc som varer noen år.

Jeg trenger ikke mus & tastatur, høytalere/headset eller operativsystem.

 

Jeg har et par spesifike krav.

Delene kjøpes på NetOnNet.no, pga gratis frakt så klart...

Jeg skal ha et Nvidia kort (helst med to HDMI utganger) og intel cpu. Jeg skal også ha med en 27" monitor som ikke behøver 144 mhz :-) Med i prisen må det også være et kabinett, helst med dobbel bakvegg og god lydisolasjon og støvfilter. Om det trengs ekstra vifter i kabinettet, må dette også være med. 16 GB ram. Harddisker også som ikke trenger være ssd så lenge de har god hastighet.

 

Der stopper det. Der er så mange typer hovedkort og grafikk kort og cpu`er og strømforsyninger at jeg detter helt av lasset, og jeg vill ikke ende opp med å kjøpe et produkt som rett og slett er dårlig.

 

Om noen av dere som har peiling, og som følger markedet, gidder å bruke tid på å hjelpe meg setter jeg veldig stor pris på det.

 

Visst det er noe jeg har glemt å nevne, så er det bare å spørre.

 

På forhånd, mange takk.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, får gratis frakt de fleste steder hvis du handler for over 1000kr.

 

Vil anbefale deg og vente med og kjøpe nytt skjermkort til next gen er her. Har et 980ti kort og er jevnt over skuffende ytelse i forhold til pris, så ikke gjør samme feil som meg.

råder deg og kjøpe socket 2011_v3 med feks denne cpu'en https://www.komplett.no/product/822371/datautstyr/prosessorer/intel-core-i7-5820k-socket-lga2011-3.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har no brukbart kort fra før ville jeg handlet et 780gtx kort på finn eller noe til nye grafikk kortene kommer. Forskjellen mellom mitt nye 980ti og gamle780gtx er så lite som 4xmsaa i steden for 2x msaa på gta5 for samme fps. The witcher3  må man skru av hairworks for og få fin flyt med 780gtx kortet.

Endret av grim_reaper_jib
Lenke til kommentar

Takker for svar, gutta!

 

Søkte litt rundt, og den neste gen fra nvidia kommer ikke før ut på høsten, noe som blir litt for lenge å vente :-)

 

Det blir også litt for heftig å bruke over 7000 på et 980ti, da blir det ingenting igjen til resten av pc`en :)

Jeg ser at folk er veldig fornøyd med 970GTX, mulig jeg lander på det. Med et bra hovedkort & prosessor er det ikke noe problem for meg å kjøpe nytt grafikk kort om et år eller to....

Er det noe spesielt jeg bør se etter når jeg kjøper ram? Samme med strømforsyning?

 

@ grim_reaper; Den cpu`en er et beist :) Det er ganske mange socket 2011_3 men ingen v3.

Lenke til kommentar

Hvis du skal bygge deg en ny gamingrigg så er det helt på trynet å ikke gå for minst en SSD!

Min 3 årige rigg til 8.000,- har en 250GB SSD til OS og spill samt 2 snurredisker til lagring. 

 

Skulle jeg bygd en i dag ville jeg hatt en liten SSD til OS, en større SSD til spill som trenger fart, og en snurredisk eller tre til lagring/spill som ikke trenger fart.

Endret av Rookie_NO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar, gutta!

 

Søkte litt rundt, og den neste gen fra nvidia kommer ikke før ut på høsten, noe som blir litt for lenge å vente :-)

 

Det blir også litt for heftig å bruke over 7000 på et 980ti, da blir det ingenting igjen til resten av pc`en :)

Jeg ser at folk er veldig fornøyd med 970GTX, mulig jeg lander på det. Med et bra hovedkort & prosessor er det ikke noe problem for meg å kjøpe nytt grafikk kort om et år eller to....

Er det noe spesielt jeg bør se etter når jeg kjøper ram? Samme med strømforsyning?

 

@ grim_reaper; Den cpu`en er et beist :) Det er ganske mange socket 2011_3 men ingen v3.

Er det samme:). Like greit og kjøpe en bra cpu nå som det vil komme dx12 spill som drar mer nytte av det. 970kort er et ganske så bra kort, kan trygt kjøpes.

Endret av grim_reaper_jib
Lenke til kommentar

Dette er hva jeg ville gått for om jeg skulle bygd pc for 15k.

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1680773&su=777DEF95-B69E-4DC8-9275-A86F336ABA09

 

Gikk for komplett siden det er siden jeg alltid handler hos, gratis frakt her også, og knall kundesupport! :)

 

Edit: Aii, glemte skjermen. Skal se om jeg kan få laget en liste med skjerm senere.

Endret av JVMyhre
Lenke til kommentar

tror dog jeg hadde gått for en god viftekjøler istede for den vannkjøleren, 1500kr er drøyt for noe som bare er mikroskpisk bedre enn f.eks. noctua dh15 og har mindre risiko ved seg.

 

og jeg ser heller ikke poenget med 2 ssd disker når du fint kan dele 1 i to partisjoner. 

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Det er forsåvidt helt sant.

Endret handlelisten noe, fikk med en skjerm også, totalpris på 15 561,-. Droppet 500gb ssd og byttet cpu kjøler, da har han fortsatt 250gb til OS og noen spill. Prisen gikk litt over 15k med alle viftene, men du trenger strengt talt ikke alle, veldig god kjøling i dette kabinettet fra før.

 

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1680773&su=777DEF95-B69E-4DC8-9275-A86F336ABA09

Lenke til kommentar

Lite informasjon om hva du skal bruke pc'en til. Synes også det er merkelig hvorfor du insisterer på 16 GB ram, da jeg nesten kan garantere at du ikke har bruk for det. Hvorfor må det være Nvidia kort forresten? Er det bare for å følge trenden, eller er den en spesifikk grunn? 

Greit å vite om du har trengt til å drive med OC da dette har en betydning for valg av HK og kjøling. 

 

@JVMyhre Hvorfor har du lagt til 7 vifter (9 totalt) og et B kort m/ 6600K prosessor?

 

Min anbefaling: https://www.netonnet.no/Customer/SharedList/98045

Endret av Flying Squid
Lenke til kommentar

En som lager en liste med hele 7 vifter til langt over tusenlappen, og en annen som ikke tar hensyn til ønsket om 16GB minne og Nvidia kort. Bestemte meg for å lage en liste til deg... 

 

Det er ikke nødvendig med ekstra vifter i et Define R5. Det kommer med to vifter, en foran og en bak. Holder i massevis for å ha sirkulasjon i kabinettet, har R4 versjonen av det selv. Har også vært bevisst på valg av produsent. Har bare gode erfaringer med Asus, og det lander derfor på både et Asus skjermkort og hovedkort i listen jeg har satt sammen. Msi kommer jeg aldri til å anbefale til noen. Hovedkortet er det samme som jeg har, bare en generasjon nyere. Foretrekker også WD Black spinnedisker for høy kvalitet. Samsung evo 850 er kongen på haugen når det kommer til mellomsjiktet i SSD segmentet. 

 

Har per nå ikke lagt til skjerm i listen. Det er viktig å velge en skjerm som gir mye for pengene, og passer godt til gaming. Og jeg vil ikke legge til en tilfeldig skjerm i lista, bør finnes via anmeldelser. Men tenker at en 27" med dette budsjettet burde ligge på rundt 2-3 tusen. Slik sett er forslaget mitt 400-1400 utenfor budsjettet på 15k. Det kan best løses ved å velge et billigere hovedkort. Da kan jeg foreslå dette: http://www.prisjakt.no/product.php?p=3266699

 

Liste:

http://www.prisjakt.no/list.php?l=261665&view=l

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Ah, missforsod førstepost litt, trodde han mente han ville bruke alle vifte plassene i kabinettet og da ville ha ekstra vifter om det ikke fulgte med.

 

Med i prisen må det også være et kabinett, helst med dobbel bakvegg og god lydisolasjon og støvfilter. Om det trengs ekstra vifter i kabinettet, må dette også være med. 

 

Ang. cpu så er 6600k mer enn god nok til hverdagsbruk, gaming, redigering.. Ja jeg kommer ikke på noen grunn til å gå for en i7 den dag idag, om det finnes noen så vil jeg gjærne høre :) Og hovedkortet/gpu tok jeg fordi det er MSI, bruker kun MSI selv så da endte det opp der.

Lenke til kommentar

Det er forsåvidt helt sant.

Endret handlelisten noe, fikk med en skjerm også, totalpris på 15 561,-. Droppet 500gb ssd og byttet cpu kjøler, da har han fortsatt 250gb til OS og noen spill. Prisen gikk litt over 15k med alle viftene, men du trenger strengt talt ikke alle, veldig god kjøling i dette kabinettet fra før.

 

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1680773&su=777DEF95-B69E-4DC8-9275-A86F336ABA09

det hjelper seg nå, men det er ikke nødvendig med 7 extra vifter, men ta med et par for litt extra lufting.

 

og så ville jeg også bytta seagate disken med en western digital, helst black ed. både personlig erfaring, erfaringer fra vennekretsen og store harddisktester utført av firmaer som google sier at WD er bedre enn seagate.

 

på skjermkortsia så har det egentlig lite å si hvilket merke man velger, så lange man tar et kort med en god kjøler, slik som twin frost til msi, windforce fra gigabyte eller direct CU fra asus. selv har jeg hatt flere generasjoner med gigabyte windforce kort og de har alle funka veldig bra.

 

på hovedkort derimort så anbefaler jeg aldri msi. kjøper selv gigabyte, men asus er også bra. hvor dyrt det blir er avhenging av dine krav som bruker. du trenger ikke noe dyrt og fancy hk med mindre du har spesifikke krav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Bruker-68389

Her er mitt forslag: https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1688515&su=2339FE1F-A57B-4B39-B88E-B4AC28E4E438

 

Bruk original stock cpu-vifte inntil videre. Spar opp et par kroner og handle denne: https://www.komplett.no/product/790582/datautstyr/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-vannkjoeling/intel-ts13x-liquid-cooling-solution. Først og fremst for støyens del, men såklart litt bedre temp.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...