Gå til innhold

Katt ute lenge første gang etter flytting?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vi adopterte for 8 uker siden en katt fra dyrebeskyttelsen som er 4 år gammel. Det er en kastrert hankatt.

Det sto i kontrakten at vi måtte ha ham inne 8 uker før vi slapp han ut, og han skulle være vant til å være ute fra før.

Prøvde i går å åpne dører/vinduer for han for å se om han var interessert - men da bare sprang han inn igjen. 

 

I dag på dagtid slapp jeg han ut og han tok seg en liten runde og kom inn igjen etter 5 minutter.

 

Nå på kveldstid gikk han rundt og mjauet og nærmest pekte på døra med nesa og jeg tenkte å slippe han ut litt og da gikk han ganske raskt ut. Samboeren min ble med ut for å se etter han, vi tenkte vel han kanskje bare ville ha en liten luftetur igjen ettersom han har vist så lite interesse for å være ute når vi har prøvd tidligere. Men brått forsvant han inn i naboens busk og var borte i mørket. 

 

Har lagt ut pledd med lukta hans på og mat ved døra, og har prøvd å se etter han noen timer nå ut av døra - men han er ute på eventyr.

 

Jeg er vel bare en overbeskyttende pusehønemor, men hvor lenge er det vanlig at kattene er ute de første gangene på et nytt sted? Kjenner jeg blir litt bekymret for han selv om det sikkert er teit av meg.  :hm:

Endret av GiraffenLaffen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis katten liker å utforske og det er mye å 'utforske' i nærområdet kan katten være borte en stund, hvis den blir redd av nye ting den aldri har sett før kan den kjapt løpe vekk også. Jeg har ikke så mye erfaring med katter som er ute for første gang, ettersom vi har ganske stor eiendom rundt huset og har litt skog etc i nærområdet så har alltid de nye kattene vi har hatt følt seg ganske komfortabel første gang de er ute.

Nå som det er sagt, er katten en typisk 'utekatt'? 

Lenke til kommentar

Hvis katten liker å utforske og det er mye å 'utforske' i nærområdet kan katten være borte en stund, hvis den blir redd av nye ting den aldri har sett før kan den kjapt løpe vekk også. Jeg har ikke så mye erfaring med katter som er ute for første gang, ettersom vi har ganske stor eiendom rundt huset og har litt skog etc i nærområdet så har alltid de nye kattene vi har hatt følt seg ganske komfortabel første gang de er ute.

Nå som det er sagt, er katten en typisk 'utekatt'? 

 

 

Jaa, det vil jeg påstå. Da vi henta den var den ute og leka i snøen hos dyrebeskyttelsen. De hadde sånn "kattegård" med stativer osv på utsiden som den frivillig kunne gå ut og inn av selv. Videre så er vel 60% av hva den har gjort de siste ukene å titte ut av vinduet på fuglene. Det er en stor robust hankatt. Vet ikke hvorfor den virka så rar til å gå ut først, men begge gangene i dag hvor jeg prøvde å slippe den ut så gikk den veldig nysgjerrig rett ut selv. 

Lenke til kommentar

Da jeg flyttet med katten min i høst, etter et par uker på nye plassen, var han borte vekk i en uke (!) før jeg så han igjen. Han var like hel og fin. Ville ikke vært bekymret, katter er geniale dyr. :)

 

Oii, det var lenge! Men godt å høre at det gikk bra med pusen din. Føler meg litt mer beroliget da.  :)

Har også gjort det "kattesand tipset" hvor vi har strødd litt av kattesanda hans i utkanten av hagen enkelte steder hvor det ikke gjør noe at han går på do. Sånn så han skal kjenne lukta si og tenke at her bor jeg. Håper det hjelper på.  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Da jeg flyttet med katten min i høst, etter et par uker på nye plassen, var han borte vekk i en uke (!) før jeg så han igjen. Han var like hel og fin. Ville ikke vært bekymret, katter er geniale dyr. :)

 

Oii, det var lenge! Men godt å høre at det gikk bra med pusen din. Føler meg litt mer beroliget da.  :)

Har også gjort det "kattesand tipset" hvor vi har strødd litt av kattesanda hans i utkanten av hagen enkelte steder hvor det ikke gjør noe at han går på do. Sånn så han skal kjenne lukta si og tenke at her bor jeg. Håper det hjelper på.  :)

 

 

Takk for det, jeg syntes det var helt utrolig. Hadde ikke vært borte mer enn 1-2 dager før, så når det nesten hadde gått en uke hadde jeg allerede begynt å se etter ny katt. ;)

 

Jeg gjorde noe av det samme deg, mtp sette ut mat osv., men tror ikke det hadde noe å si, virka som han var veldig langt borte.

Lenke til kommentar

Da kom store pusen min hjem igjen etter over et døgn på eventyr! Like hel men veldig sulten! Overrøste han med kos og en pakke våtfor som han nesten slukte på et par sekunder.

Overlykkelig for at pusen min er trygg, hel og vet hva som er hjem! :D

Så fint å høre at pusen kom hjem så kjapt. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Da kom store pusen min hjem igjen etter over et døgn på eventyr! Like hel men veldig sulten! Overrøste han med kos og en pakke våtfor som han nesten slukte på et par sekunder.

Overlykkelig for at pusen min er trygg, hel og vet hva som er hjem! :D

Bar for å gnåle, se BBC programmene jeg linket til over. De er utrolig lærerike og forklarer veldig godt hva katten din har vært ute på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...