torest Skrevet 9. mars 2016 Skrevet 9. mars 2016 Fiskerstrand skal bygge verdens første plug-in-hybridferge på biodiesel
Espen Hugaas Andersen Skrevet 9. mars 2016 Skrevet 9. mars 2016 "Selv om verftet og designselskapet har samme eiere, var det ikke en selvfølge at Fiskerstrand skulle bygge verdens første ferge som skal gå på 100 prosent bærekraftige energibærere." Naturlig, i og med at det ikke er verdens første ferge med 100% bærekraftige energibærere. Ampere var en av de som var tidligere ute, men selv den var ikke først ute.
KnutA3 Skrevet 9. mars 2016 Skrevet 9. mars 2016 Ingen batterier varer evig. Det vet vel alle med laptop og mobiler. Må bytte batteripakken til 2 mill hvert 8-10 år. Taper seg ved hver eneste lading. 300 ladinger og kapasiteten er ganske dårlig.
Espen Hugaas Andersen Skrevet 9. mars 2016 Skrevet 9. mars 2016 Ingen batterier varer evig. Det vet vel alle med laptop og mobiler. Må bytte batteripakken til 2 mill hvert 8-10 år. Taper seg ved hver eneste lading. 300 ladinger og kapasiteten er ganske dårlig.Levetiden kommer helt an på batterikjemien. Noen li-ion varianter har levetid på nærmere 10.000 fulle sykluser. Og minst det dobbelte av dette om man unngår å lade batteriet fullt opp/ut. 3
Gjest Bruker-245639 Skrevet 10. mars 2016 Skrevet 10. mars 2016 I skikkelig drittvær med høye bølger og kraftige havstrømmer, hvor godt, og hvor lenge yter en el-motor da?
mathiash98 Skrevet 10. mars 2016 Skrevet 10. mars 2016 I skikkelig drittvær med høye bølger og kraftige havstrømmer, hvor godt, og hvor lenge yter en el-motor da? Like godt forutsatt at (utnyttet) effekt på motoren er lik 1
KnutA3 Skrevet 11. mars 2016 Skrevet 11. mars 2016 Ingen batterier varer evig. Det vet vel alle med laptop og mobiler. Må bytte batteripakken til 2 mill hvert 8-10 år. Taper seg ved hver eneste lading. 300 ladinger og kapasiteten er ganske dårlig.Levetiden kommer helt an på batterikjemien. Noen li-ion varianter har levetid på nærmere 10.000 fulle sykluser. Og minst det dobbelte av dette om man unngår å lade batteriet fullt opp/ut. De er nok ikke kommersielle enda.
Espen Hugaas Andersen Skrevet 11. mars 2016 Skrevet 11. mars 2016 De er nok ikke kommersielle enda.Joda, LTO klarer fint 10.000 sykluser, og ble allerede brukt en variant av i-MiEV i 2011. NMC er ikke mye dårligere på levetid, og brukes i Tesla Powerwall, Cheverolet Bolt/Opel Ampera-e og ikke minst fergen Ampere. Det er trolig også NMC som skal brukes i denne plug-in fergen, i og med at det er LG Chem som skal levere batteriene; de er store på NMC og leverer batteriene til blant annet Cheverolt Bolt. Jeg ville nesten tro det er snakk om de samme cellene. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå