Gå til innhold

Fremføringer


Anbefalte innlegg

Har aldri likt noe særlig å fremføre skolerelaterte saker for en større gruppe. Forstår dog at det kan være til hjelpe for klassen, hvis hver enkelt elev fremfører ulike saker og temaer innenfor det samme kapittelet. Det jeg derimot ikke forstår noe særlig av er hvorfor elever, som har pugget inn hele fremføringen i hodet skal få bedre karakterer enn de som leser opp. Innholdet kan jo være bedre til de som leser opp, enn de som har sittet å brukt mange timer på å lære hele fremføringen.   

 

Verken de som leser opp, eller de som har pugget hele innholdet i hodet kommer uansett ikke på en pøkk uka etterpå.  Synes slikt arbeid er sinnssykt bortkastet. Er lærerne interessert i å vite hvilket nivå elevene ligger på, så må de da velge skriveprøver på skolen. Ikke fremføringer som kameraten, søsteren eller faren godt kunne ha skrevet til eleven. 

 

Jeg er en av de som iallefall prøver å lære meg hele innholdet av det jeg skal fremføre, men føler jeg har null læringsutbytte av slik jobbing! Skulle mye heller brukt tiden på å lære meg og skrive ordentlige skriveoppgaver. Føler det er så innmari bortkastet. Kunne like gjerne ha spilt tv spill, som å jobbet med en fremføring. Akkurat samme læringsutbyttet.

 

Hva er vitsen?????????

Endret av fjernto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva du lærer i etterkant er jo opp til hvordan du arbeider med stoffet. Hvis du leser godt og gjør deg kjent med stoffet, samt arbeider aktivt med det vil du lære hva du jobber med. Hvis du kun jobber for å gjøre det bra på fremføringen, eller ikke setter deg godt inn i stoffet, vil du derimot lære lite. De fleste bedriver såkalt puggeøving. Dette gir i mange tilfeller gode resultater på prøver og fremføringer, men læringsutbyttet er derimot svært dårlig på lengre sikt. 

Å si at fremføringer er bortkastet blir for meg flåsete. Fremføringer gir god trening i å presentere stoff, snakke for forsamlinger (noe som vil hjelpe deg i mange settinger i livet), i tillegg til at læringen (med riktig arbeid) kan være god. Til slutt vil det også kunne bidra til mangfoldig læring for alle i klassen.
Alle kan lese av et ark. Dette krever ingen læring, bare basale ferdigheter til å skrive. Å kunne et stoff godt utenatt og presentere dette på en bra måte krever derimot langt mer. Dette bør dermed ikke sidestilles! 

  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å fremføre samtidig som man lager en fin powerpoint presentasjon synest jeg er bra. Da trenger man ikke pugge alt i detalj siden powerpoint presentasjonen er med å huske/veilede deg i hva du skal snakke om. Med en god powerpoint presentasjon kan det bli mere interresant for de som skal høre på også.

Lenke til kommentar

Jeg mener at det er en uting å lese opp fra arket av flere årsaker. Det viser først og fremst at man har manglende kontroll på stoffet. Det kan like godt være noen andre som har skrevet teksten. Det svekker også inntrykket læreren får av din muntlige ferdighet. Evnen til å få frem kunnskap uten å lese av fra et ark er viktig. Det hjelper deg garantert i arbeidslivet og i andre praktiske sammenhenger.

 

Man kan bruke læreren som eksempel. Hva gir best effekt; en lærer som forteller om et tema fritt, eller en lærer som står og leser opp en lang tekst om et tema?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...