Gå til innhold

Misbruk av stjålet Mastercard


Anbefalte innlegg

Ble meget overrasket her om dagen da jeg mottok email fra First Card om efaktura til betaling kr. 25.000,-. Jeg husket ikke sist mitt First Card var benyttet, men det var i hvert fall mer enn 6 mnd. siden.

Overraskelsen var enda større når jeg skulle sperre kortet fordi det misbrukte kortet hadde et annet nummer enn mitt. Det viste seg at First Card har sendt ut nytt kort som kan benyttes uten aktivering???

Det i seg selv var overraskende med det var bare begynnelsen.

Når jeg hentet ut faktura var majoriteten av kjøpene utført på Shell 7/11 stasjoner. Og hver transaksjon var på ca. 5000,-. Jeg lurte på hva man kunne kjøpe på bensinstasjon som var så dyrt. Jeg tok turen til den nærmeste stasjonen hvor kortet var misbrukt og fikk raskt kontakt med eieren. Han kunne fortelle at kortet var benyttet til å kjøpe en type Mastercard kontantkort. Disse henger på et stativ på stasjonen og kjøperen fyller på beløp????. Dette må være svindlernes paradis.

I tillegg kunne han fortelle at dette spesielle Mastercard fra First Card som de forøvrig hadde liten eller ingen erfaring med, ikke etterspurte PIN kode, men gikk rett i ID verifikasjon. 

Her har altså tyven klart å stjele kort under forsendelse fra First Card og kortet er klar til bruk. Med falsk id og hans egen signatur på kortet, er det fritt frem.

Saken er nettopp anmeldt og forhåpentligvis under etterforskning. Men bensin-stasjon eieren som jeg anmedte forholdet sammen med, anmeldte også misbruk av et annet tilsvarende First Card. Det tyder på at det er flere utro tjenere involvert!!

Men jeg er meget overrasket både over et kort som sendes ut aktivt og tilsynelatende total mangel på overvåking fra First Card. Kortet er et business kort og benyttes derved knapt på bensinstasjon i Norge.

Hva synes dere, er det noen som har lignende erfaring?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter mine erfaringer med First Card har jeg sendt følgende spørsmål til bankene som jeg har VISA og Mastercard kort fra:

 

"Hei;
 
Etter å ha blitt utsatt for misbruk av et First card mastercard som var sendt til meg uten min kjennskap har jeg ett sett med spørsmål jeg ønsker svar på. Svarene ville være avgjørende for om jeg ønsker å beholde mitt XXX  kort:
 
1 - Sendes nytt kort til folkeregistrert adresse eller adressen i min profil?
2 - Blir jeg informert i forkant når dere sender ut nytt kort?
3 - Er kortet aktivt ved forsendelse eller må det aktiveres før bruk?
4 - Kan kortet benyttes uten PIN kode?
5 - Kan kortet benyttes til overføring av penger til f.eks. mastercard paygo uten pin kode?
6 - Hvordan overvåkes kortet. Hvor mange mastercard paygo eller lignende transaksjoner med id-verifikasjon PIN  innenfor en uke ville bli akseptert før kortet ble sperret eller undertegnede kontaktet?
7 - Hvilken innflytelse har jeg som eier av kortet på sikkerhetsnivå. Finnes det noe tilsvarende netthandel også for transaksjoner hvor kortet fysisk er involvert. F.eks. krav til pin kode.
8 - Finnes det en tjeneste som varsler om transaksjoner uansett hvordan handel foretas (netthandel eller kortet fysisk benyttes)?"
 
Det blir spennende å se hvilke svar jeg får!
Lenke til kommentar

Jeg kan med ca. 80% sikkerhet allerede svarene på de aller fleste spørsmålene. (svært lite her varierer mellom tjenesteyterne...)


 

 

1) Folkeregistrert adresse, som bank/kredittyter også oppdaterer sitt kunderegister mot, automatisk og jevnlig

2) Ikke på annen måte enn at det skjer en måneds tid før eksisterende kort går ut på dato

3) Aktivt ved utsending

4) Ja (på nett, eller ved manuell backup-løsning hvor kortnr/utløpsdato noteres og med signatur + ID-sjekk, dessuten transaksjoner under en beløpsgrense i automater, som f.eks. parkering, eller "kontaktløs betaling", også inntil en beløpsgrense)

5) Se 4)

6) her vil du nok få forskjellige svar fra bank til bank. (I den grad de faktisk gir noe fornuftig svar...)

7) Stort sett ingen, men enkelte kan sperre for transaksjoner (også netthandel) f.eks. utenfor Norge/Europa, dette endrer du i nettbanken. Noe man må huske å endre før man reiser utenlands til en region man har sperret for...

8) Noen banker lar deg velge å motta SMS-varsling når saldo på konto kommer under et visst beløp, eller når det kommer penger inn, formodentlig kan du også velge varsling ved hvert eneste uttak/kortbruk/varehandel, men det vil koste gebyrer (ofte 2kr/SMS), ellers kan du sjekke transaksjonsoversikten i nettbanken/tilsvarende, men det tar gjerne dager fra kortet faktisk ble brukt.

Lenke til kommentar

Her er svaret fra SAS Eurobonus mastercard

-----------------------------------

Nytt kort sänds till folkeregistrerad adress om inte du skriftligt har meddelat att all korrespondens med oss ska gå till en annan adress.

Vid vanliga kortförnyelser informerar vi inte i förkant. De sänds ut månaden innan nuvarande kort löper ut.
Om du sänder ett mail och ber om kortförnyelse får du svar på mailet när kortet är beställt och förväntas komma.

Det krävs ingen aktivering när man får ett nytt kort.

Kortet kan på vissa ställen brukas med signatur istället för PIN-kod.

Mastercard paygo köps hos Narvesen, 7-Eleven eller Shell, och där bör de kräva PIN-kod.

Vi har egna system och en egen avdelning för övervakning av transaktionerna på kortet. Om kommer misstänkta transaktioner på kortet tar vår fraud-avdelning kontakt med korthållaren för att få bekräftat om det är korthållarens egna transaktioner eller om det är missbruk. Är det missbruk stoppas dessa transaktioner efter bekräftelsen från korthållaren.

När det gäller internet-transaktioner kan man aktivera MasterCard SecureCode på sitt kort. Det gör du på inloggad på Mitt Kort på http://www.saseurobonusmastercard.no/ Välj Korttjenester och sedan Trygg netthandel. Säkrast är att välja ”engangskode via SMS”.  Då får du ett sms varje gång någon försöker genomföra en transaktion där brukerstedet kräver MasterCard SecureCode.

Skulle det uppstå transaktioner på kortet som du inte känner igen att du skulle ha gjort själv kan du alltid registrera en reklamationssak. Mer om detta finns att läsa på:
http://www.saseurobonusmastercard.no/kundeservice/tab/tapt-kort-og-reklamasjon/?id=6025

Vi har ingen tjänst som varslar så fort det görs ett köp på kortet, men man kan själv se gjorda transaktioner inne på Mitt kort. När det gäller netthandel har vi som sagt MasterCard SecureCode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...